Norsk Ungdomssymfoniorkester samles i Kalmar i tiden 27. juni til 3. juli, og skal ha konserter på Kalmar slott og i Kalmarsalen. Konserten inngår i Kalmar Musikunion, som består av symfoniorkester, strykeorkester, brassband, drillkurs og kor for ungdommer i hele Norden.
De norske Ungdomssymfonikerne er for anledningen utvidet med nordiske deltakere. Resultatet er et stort symfoniorkester på over 100 utvalgte musikere i alderen 13 – 22 år. Under ledelse av dirigent Peter Szilvay skal orkestret framføre Harald Sæveruds ”Kjempeviseslåtten”, Per Nørgårds slagverkkonsert ”For a change” og Dmitrij Sjostakovitsjs symfoni nr. 5. Solist i Nørgård er Oslo-Filharmoniens anerkjente soloslagverker Eirik Raude, som også har spilt en soloversjon av dette verket inn på CD.
Norsk Ungdomssymfoniorkester består av unge musikere som er valgt ut gjennom prøvespill. I over 15 år har dette prosjektet bidratt til en betydelig nivåheving blant unge orkestermusikere i Norge. Orkesteret konsertprosjekter hvert år, og de samarbeider også med ulike festivaler. Orkesteret kan vise til samarbeid med anerkjente dirigenter og solister og er en viktig rekrutteringsinstans for orkestermusikere. Mange av Ungdomssymfonikernes musikere går videre med høyere musikkutdanning.
For 600 år siden var Kalmar Nordens hovedstad. I 17 dager i sommer kommer Kalmar til å gjenoppstå som nordisk samlingspunkt, denne gangen som musikkhovedstad. 220 ambisiøse ungdommer fra hele Norden som til daglig utdanner seg ved musikklinjer på videregående skoler og musikkhøgskoler. Internasjonale dirigenter og musikere vil lede og instruere ungdommene på profesjonelt nivå i kammermusikk, solo – og orkesterspill.
Det kommer også en drilltropp ledet av tre koreografer og instruktører fra Amsterdam. Dessuten besøker den svenske komponisten Henrik Strindberg Kalmar for å undervise ungdommene i samtidsmusikk.
Mer om Kalmar Musikunion kan du lese her.

Ballade video: Vi løper for livet
25 år med Ballade på nett. Vi feirer med Meadows & IO, Emmerhoff & The Melancholy Babies, Yesterdaze, Fred Stranger, Susanna, Ea Othilde, Marthe Halvorsen og X-Pleasure.

Hva er komposisjon i dag?
INNLEGG: Hvis man tenker at komposisjon som metode er en øvelse i planlegging, konseptualisering, presisjon og abstraksjon, så er det ingenting verden trenger mer i dag, skriver komponist og førsteamanuensis Trond Reinholdtsen.

AI-musikk etter ett år med Suno: Slik rydder verktøyet i min egen musikkforståelse
KRONIKK: Det eneste som betyr noe i musikk nå er ditt unike ståsted og uttrykk, skriver musiker Anders Odden. Her tar han for seg positive og (alvorlig) negative sider av kunstig intelligens.

Solveig Wang: Et nesten åndelig perspektiv
INSPIRASJON: For keyboardisten Solveig Wang er inspirasjon vanskelig å definere, men likevel avgjørende for alt hun gjør, om det er med Fieh, Nothing Personal, Harald Lassen, Masåva eller Signe Marie Rustad – eller eget soloprosjekt.

– Ballade er et sted hvor journalistiske prinsipper teller
I et kvart århundre har Ballade.no åpnet rom for stemmer som sjelden høres, og løftet blikket mot det som ofte faller utenfor. Slik ble magasinet et arkiv, en skole – og et frirom.

Øystein Strand er ny direktør for Kulturdirektoratet
Strand har bred erfaring fra kulturforvaltning og -byråkrati og som kulturleder, og går fra KORO – kunst i offentlige rom til landets største kulturinstitusjon.