— Det blir morsomt å ta over etter at ny sjefsdirigent er på plass. Jeg prøvde å komme meg inn på åpningskonserten til Vassily Petrenko, og tenkte at kom jeg tre kvarter før konsertstart ville jeg greit få plass. Men det var flere hundre mennesker i kø, og det tyder på at det er i ferd med å skje noe, sier Martin Revheim, som er ny styreleder i Oslo-Filharmonien.
Vassily Petrenko tar over som sjefdirigent i Oslo-Filharmonien i 2013 etter Jukka-Pekka Saraste.
Les om konserten: [link id=67282 title=»Petrenko på prøve«]
Revheim har forhåpninger til at Petrenko kan bygge videre på sine forgjengere og løfte orkesteret ytterligere.
— Mange savner Mariss Jansons. Det som var tydelig med ham, var at han svettet ikke bare for orkesteret, men for Oslo, og det skjedde noe rundt ham. Det virker som Petrenko har energien og lysten til å få orkesteret fram. Det er viktig at jeg og styret gir orkestret muligheten til å gå videre i det spranget.
Publikumsfornying
Revheim ser Oslo-Filharmonien som en solid organisasjon med god kontroll på det den økonomiske og kunstneriske biten. En av de viktigste utfordringene han vil gripe fatt i publikumsutvikling. At yngre publikumsgrupper er mindre lojale til ett tilbud eller ett hus enn tidligere ser Revheim som en ressurs, og han er opptatt av rekruttering.
— Nye ledere snakker ofte om det nye publikummet, men orkesteret må bruke mye energi på å pleie de som allerede er publikum. Det er forutsetning nr. 1. Samtidig må man finne nye måter å finne andre på.
— Hvordan gjør man det?
— Man må gjøre en bred analyse av hvordan man henvender seg til hvem. I det arbeidet kan det være interessant å henvende seg direkte til publikum gjennom for eksempel fokusgrupper. Det er mulig at det allerede er gjort i Oslo-Filharmonien, og vi gjorde det mye i Kringkastingsorkesteret, med suksess. Det ligger et potensial der, sier Revheim.
Legge strategi
Det er allikevel programmet som er avgjørende mener Revheim. Programmeringen skal han ikke være involvert i.
— Det handler om å se hvordan programmet henvender seg til ulike grupper og at ikke alle konsertene trenger å annonseres like bredt. Det gjøres mye god programlegging i orkesteret, men det er sunt å ha en diskusjon på totalprogrammets dramaturgi. Program er ikke styrets jobb, men styret kan legge forutsetningene og kan sammen med administrasjonen legge strategien på hvilken posisjon Oslo-Filharmonien skal ha, sier den nye styrelederen.
Revheim overtar etter Ida Børresen som har sittet to perioder som styreleder. Han har bakgrunn fra jazzklubben Blå, Kongsberg Jazzfestival, Kringkastingsorkesteret (KORK). Revheim har også vært direktør i MIC Norsk musikkinformasjon, som er utgiver av Ballade.

Heim i Oslo World: – Ringverknadane er ganske massive
– Du er avhengig av eit sterkt kulturliv i landet du bur i for å ha eit godt liv. Gjennom 20 år har Alexandra Archetti Stølen gjort sitt for akkurat det – i Oslo World.

– Du må være skamløs
Fra punkfanziner på Blitz til redaksjonen i Aftenposten: Nazneen Khan-Østrem har erfart musikkjournalistikken fra innsiden. Nå ser hun tilbake på sin tid som polemisk skribent – og frem mot et felt hun mener trenger mer mangfold, mer galskap og langt flere som tør å være en skikkelig «pain in the ass».

Høstfest og heder til musikkskaperne
NOPA-prisene 2025 ble delt ut mandag kveld, der hedersprisen gikk til Åge & Sambandet, Sverre Indris Joner ble utropt som årets opphaver og Sanyu Christine Nsubuga fikk den gjeve tekstprisen.

– Gode tekster går aldri ut på dato
Norsk Viseforum feirer 50 år med utsolgt jubileumskonsert på Gamle Logen.

Ballade video: Biff à la Niilas
Vi ser fillm med Sassy 009, Iris Caltwait, Emmerhoff & The Melancholy Babies, Les Dunes, Torgeir Waldemar, Anna Of The North, Neon Ion og Niilas.

Bjørn Eidsvåg utnevnt til St. Olavs Orden
Den folkekjære artisten blir kommandør av Den Kongelige Norske St. Olavs Orden for sitt fremragende musikalske virke.







































