Den kjente norske jazzmusikeren Egil Kapstad har i følge Trondheim Symfoniorkester tapt sitt hjerte til Trondheim. Det skal han ha gjort allerede første gang i 1958 , da han spilte med en rekke av byens kjente jazzmusikanter. Og det har han fortsatt med.
Etter hvert er det blitt utallige reiser til trønderhovedstaden med konserter og jammer og mange hyggelige venner.
— Kapstad tilhører altså den lykkelige skare av såkalte ”skaptrøndere” som må ta en tur til Trondheim når abstinensen blir for stor, skriver Trondheim Symfoniorkester i forbindelse med konserten.
Forelskelsen i byen bunner også veldig mye i all historikken som knytter seg til byen som erkebispesete, til Nidarosdomen og Erkebispegården. Men ikke bare kirkehistorien, en interesse som opptar Kapstad meget, men også det å vandre rundt på historisk grunn i en usedvanlig vakker og gammel del av byen med den fantastiske katedralen som midtpunkt..
— Stedet virker som en magnet på meg. Alle veier, både historisk og i overført betydning, peker ut herfra, mener Kapstad.
På sine utallige besøk i Nidarosdomen har han ikke kunnet unngå å høre Nidarosdomens Guttekor, som han «synes er helt fabelaktig». Og komponisten Egil Kapstad ønsket å skrive noe for dem, en idé som tente guttekorets dirigent Bjørn Moe.
Resultatet ble et kirkemusikalsk verk, ”Duomo” for kor og orkester. Teksten er på latin og verket er i tre satser. Første og andre avsnitt bygger på tekster Kapstad fikk av en katolsk pater da han studerte gregoriansk sang, men det tredje avsnittet er en pilegrimsbønn komponisten fant under et besøk i Nidarosdomen, og som han fikk oversatt til latin.
Verket er en hyllest til Trondheim som kirkehovedstad før – og atter igjen?
TSO har inngått et samarbeid med Rikskonsertene om å presentere noen av musikerne i lanseringsprogrammet INTRO-klassisk. På denne konserten møter du derfor mezzosopran Eir Inderhaug som solist. Dirigent er Bjørn Moe, mens de øvrige solistene er Maria Stattin, mezzosopran, Kåre Bjørkøy, tenor, Thorbjørn Gulbrandsøy, baryton
Nidarosdomen, fredag 11. november kl. 19.30
* Kapstad: «Duomo», bestillingsverk til guttekoret
* Schubert Messe i B

Ballade video: Vi løper for livet
25 år med Ballade på nett. Vi feirer med Meadows & IO, Emmerhoff & The Melancholy Babies, Yesterdaze, Fred Stranger, Susanna, Ea Othilde, Marthe Halvorsen og X-Pleasure.

Hva er komposisjon i dag?
INNLEGG: Hvis man tenker at komposisjon som metode er en øvelse i planlegging, konseptualisering, presisjon og abstraksjon, så er det ingenting verden trenger mer i dag, skriver komponist og førsteamanuensis Trond Reinholdtsen.

AI-musikk etter ett år med Suno: Slik rydder verktøyet i min egen musikkforståelse
KRONIKK: Det eneste som betyr noe i musikk nå er ditt unike ståsted og uttrykk, skriver musiker Anders Odden. Her tar han for seg positive og (alvorlig) negative sider av kunstig intelligens.

Solveig Wang: Et nesten åndelig perspektiv
INSPIRASJON: For keyboardisten Solveig Wang er inspirasjon vanskelig å definere, men likevel avgjørende for alt hun gjør, om det er med Fieh, Nothing Personal, Harald Lassen, Masåva eller Signe Marie Rustad – eller eget soloprosjekt.

– Ballade er et sted hvor journalistiske prinsipper teller
I et kvart århundre har Ballade.no åpnet rom for stemmer som sjelden høres, og løftet blikket mot det som ofte faller utenfor. Slik ble magasinet et arkiv, en skole – og et frirom.

Øystein Strand er ny direktør for Kulturdirektoratet
Strand har bred erfaring fra kulturforvaltning og -byråkrati og som kulturleder, og går fra KORO – kunst i offentlige rom til landets største kulturinstitusjon.