Sikre og mindre sikre penger

INNLEGG: Verken kulturlivet eller idretten ønsker å ”ta” hverandres penger, skriver Anders Hovind, leder for aksjonen mot den nye tippenøkkelen.

Det er symptomatisk for idrettens tåkeleggingsstrategi at de bruker mange ord når de skal forklare hva dette dreier seg om.

Per Tøien, kommunikasjonssjef i Norges Idrettsforbund, bidrar med [link id=66726 title=»et forsøk»] som inneholder påstander som må kommenteres.

Les Tøiens innlegg her: [link id=66726 title=»Noen avklaringer«]

Når han skriver at den delen av kulturens tippemidler som bevilges via Stortinget brukes til kultur, utdanning og vei (!) og at disse ikke kan spores til kultur er dette feil. Informasjonssjef i kulturdepartementet, Hanne Gjørtz, sier til Ballade at [link id=66718 title=»disse pengene går til kulturformål»], uten å være øremerket konkrete tiltak. Jeg går ut fra at kulturdepartementet vet bedre hva pengene brukes til enn det Per Tøien gjør.

En forutsigbar del
Bruken av inntekter til statskassa vil selvfølgelig variere på samme måte som ulike politiske prioriteringer gir ulik uttelling til forskjellige formål. Det som imidlertid står fast er at 36,5% av tippemidlene skal brukes til kulturformål. Disse prosentene representerer en forutsigbar del av kulturlivets offentlige tilskudd med mindre de da, som i dette tilfellet, foreslås redusert.

Nettopp forutsigbarheten gjør tippenøkkelen så attraktiv for idretten, og jeg går ut fra at dette er grunnen til at de konsekvent nekter å svare på om de ville ha mottatt sitt etterslep via statsbudsjettet hvis de var blitt ble tilbudt det.

Direkte tøvete
Vi mener at idretten ikke har noe som helst monopol på tippemidlene all den tid tipping (altså idrettsrelatert virksomhet) bare er en del av overskuddet til Norsk tipping. Lotteri og automater er også en del av dette bildet og det er derfor rimelig at flere skal ha sin del av tippeoverskuddet. Argumentet om at idrettslag har høyere bevissthet rundt hvem som finansierer deres virksomhet enn f. eks skolekorps og at idrettslagene følgelig fortjener pengene mer, er ikke bare tvilsomt, men direkte tøvete.

Verken kulturlivet eller idretten ønsker å ”ta” hverandres penger. Problemet er bare at vi her snakker om to typer penger: Sikre og mindre sikre penger.

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.

Flere saker
– Det er skummelt å dele. Men enda skumlere å la være

– Det er skummelt å dele. Men enda skumlere å la være

Ragnhild og graver dypt i de rå og ærlige følelsene som driver oss alle. Med sitt kommende album Might as Well Just Cause a Scene tar hun oss med inn i kjærlighetssorgens mørkeste rom.

Musikklivets grunnmur smuldrer

Musikklivets grunnmur smuldrer

INNLEGG: Når helårsarrangører forsvinner og utdanningene vokser, blir musikerlivet et lappeteppe av tilfeldige oppdrag. Det er en kulturpolitikk uten bærekraft, skriver Anderz Døving i organisasjonen Klassisk.

–  Vi lever i en musikalsk gullalder, som ingen får høre om

–  Vi lever i en musikalsk gullalder, som ingen får høre om

Johan Hauknes i salt peanuts* etterlyser engasjement, strategi og en presse som faktisk følger med.

Jon Balke: Musikkens rolle og kraft i samfunnet

Jon Balke: Musikkens rolle og kraft i samfunnet

KRONIKK: Musikk er like grunnleggende som mat og vann, skriver Jon Balke. Her viser han til historien om den kjente cellisten Karim Wasfi, som spiller i ruinene etter katastrofer.

Ballade video: Klovner i kamp

Ballade video: Klovner i kamp

Ut på veien med Sassy 009, Mikoo, Date of Birth, Sara Fjeldvær, Anna of the North, The Orchestra!, Kåre Indrehus og White Trash Blues Band.

Årets kirkemusikalske høydepunkt er i gang

Årets kirkemusikalske høydepunkt er i gang

Onsdag 17.september åpner dørene til årets Bergen Kirkeautunnale. Opplev festivalen som utfordrer grensene for hva kirkemusikk kan være.

Se alle saker
Konserttips Oslo

Serier
Video
Radio