Bækkelundprisen skal i føle statuttene deles ut til ”en begavet pianist mellom 18 og 28 år” på Kjell Bækkelunds fødselsdag den 6. mai.
Bækkelundprisen er delt ut to ganger tidligere, i 2005 og 2006, da henholdsvis til Julie Coucheron, Oslo, og Christian Ihle Hadland, Stavanger.
Pianisten Sigstein Folgerø, født 8. april 1980, har vært hospitant i fire år ved daværende Musikkonservatoriet i Trondheim, student i to år hos Jiri Hlinka ved Barratt Due musikkinstitutt hvor han fikk beste karakter ved 2. års klavereksamen og fullførte 5. år av musikkstudiet ved Institutt for musikk, NTNU, også da med beste karakter ved klavereksamen.
I dag studerer Folgerø til solistdiplom hos professor Volker Banfield ved Hochschule für Musikk ved Theater Hamburg hvor han også har kontrakt som klaverlærer.
Prisen ble overrakt prisvinneren av Kjell Bækkelunds mangeårige livsledsager Brita Rosenberg.

– Det er skummelt å dele. Men enda skumlere å la være
Ragnhild og graver dypt i de rå og ærlige følelsene som driver oss alle. Med sitt kommende album Might as Well Just Cause a Scene tar hun oss med inn i kjærlighetssorgens mørkeste rom.

Musikklivets grunnmur smuldrer
INNLEGG: Når helårsarrangører forsvinner og utdanningene vokser, blir musikerlivet et lappeteppe av tilfeldige oppdrag. Det er en kulturpolitikk uten bærekraft, skriver Anderz Døving i organisasjonen Klassisk.

– Vi lever i en musikalsk gullalder, som ingen får høre om
Johan Hauknes i salt peanuts* etterlyser engasjement, strategi og en presse som faktisk følger med.

Jon Balke: Musikkens rolle og kraft i samfunnet
KRONIKK: Musikk er like grunnleggende som mat og vann, skriver Jon Balke. Her viser han til historien om den kjente cellisten Karim Wasfi, som spiller i ruinene etter katastrofer.

Ballade video: Klovner i kamp
Ut på veien med Sassy 009, Mikoo, Date of Birth, Sara Fjeldvær, Anna of the North, The Orchestra!, Kåre Indrehus og White Trash Blues Band.

Årets kirkemusikalske høydepunkt er i gang
Onsdag 17.september åpner dørene til årets Bergen Kirkeautunnale. Opplev festivalen som utfordrer grensene for hva kirkemusikk kan være.