© Unless Media

Vilje til ubehag

ANMELDELSE: Det nye verket til Biosphere og Deathprod er en sterk og ubehagelig triumf, skriver Embret Rognerød.

JazzKunstmusikk

Det utitulerte bestillingsverket til Helge Sten (Deathprod) og Geir Jenssen (Biosphere) kan minne om korthuggede noveller, hvor fraværet av klimaks er et fremtredende trekk: En desperasjon som er gestaltet i kontrollerte former, der estetikken aldri er lett fordøyelig, knyttet til forutsigelige vendepunkter eller enkle forløp. I stedet virker lydene utmeislet over lang tid, som etter et svært hardt forarbeid.

Kompleksiteten ligger ikke i voldsomme rytmiske eller dynamiske endringer, men en sterk, saktegående bevegelse mot avgrunnen. En fristende referanse er Hemingways isfjell-metode, selv om uttrykket til Sten og Jenssen ligger nærmere modernisme enn realisme.

Det er nok riktigere å lese formspråket som bevissthetsstrømmer i et skrevet verk, der de to komponistene reviderer og gjenforteller. Denne stadige bearbeidelsen av lyder og klanger, bidrar til at musikken gir seg selv mye tid og rom, selv når den bare reduseres til noen enkle virkemidler og fåtallige lyder.

Siste nytt rett innboksen: Ballades nyhetsmail

Etter Nordheim
I 1998 utga Deathprod og Biosphere «Nordheim Transformed» med Arne Nordheims elektroniske verker fra 60- og 70-tallet. Albumet er blitt omtalt som – eller i det minste antydet å være – en brobygger mellom eldre norsk avantgarde og nyere elektronika, blant annet av Nordheim selv.

På «Nordheim Transformed» er Nordheims lyder mer fremtredende enn i duoens eget verk, men også den nyskrevne musikken bærer noe preg av det nordheimske forelegget: den konsentrerer seg udogmatisk om utforskningen av klanger og lydfragmenter (kvernende droning, looper basert på det mekaniske eller det industrielle).

De klare sjangermarkørene som kan anes her, som for eksempel innslag av elektronikaens rytmemønstre, danner derimot et klart skille kontra Nordheim. Mer enn verket vektlegger vidt forskjellige musikalske stemninger og klare inndelinger i avdelinger eller satser, består det av få bevegelser over flere litt lengre strekk.

En slik utpreget «atmosfærisk» musikk er kanskje avhengig av en forankring i mørkere tematikk og tyngre lydbilder for å finne tyngde og kraft. En anmelderfloskel som «gåtefulle lydlandskap» ligger aldri langt unna, men Biosphere og Deathprod makter nettopp dette; å bringe frem et knippe komplekse stemninger, blant annet gjennom å inkorporere elementer fra elektronika og ambient i samtidsmusikken.

Hjemsøkt
Fremføringen av bestillingsverket er forseggjort: lysmønstrene (bølger, prikker og linjer) som uopphørlig hjemsøker sceneveggen bak de to komponistene, bidrar til at verket blir en sanselig kraftanstrengelse. Hensikten virker åpenbar: Lyset forsterker lydens virkning (også her er det er lett å tenke på Nordheim tverrestetikk og lysdesignet i «Solitaire»). En lignende, subtil horror-effekt har den nesten ubegripelig kraftfulle buldringen som brer om seg i salen, og rister tak i vegger og gulv.

Det er nesten sjokkerende hvor målrettet Deathprod og Biosphere fremkaller strekk som tematiserer ubehag: Verket utvikler et nesten uhørt trykk, som om vi blir sittende fastspent midt i en dramatisk scene, i påvente av selve skriket. Dette er i aller høyeste grad musikk med motstandskraft, og det skal godt gjøres ikke å la seg prege av den.

Biosphere (Geir Jenssen) og Deathprod (Helge Sten) avsluttet årets Tape to zero med urfremføringen av sitt første bestillingsverk. Verket er bestilt av festivalen. Tape to zero er en minifestival viet nyere jazz, elektronika og ambient. I år fant den sted på Nasjonal Jazzscene i Oslo 3.-4. april. Festivalen arrangeres av Kjetil Husebø og Terje Evensen.

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.

Flere saker
Ballade og Ny Musikks visuelle historie: Kunstner Terje Roalkvams plakater og tidsskrift på utstilling

Ballade og Ny Musikks visuelle historie: Kunstner Terje Roalkvams plakater og tidsskrift på utstilling

Sjelden anledning til å se norsk musikk- og magasinhistorie i grafisk form! Siste helg med utstilling av kunstner Terje Roalkvams plakat- og tidsskriftdesign 25. og 26. oktober.

NRKs musikkdekning: – Det handler ikke om nostalgi, det handler om ansvar

NRKs musikkdekning: – Det handler ikke om nostalgi, det handler om ansvar

For mange har det vært sårt å se sentrale sjangerprogrammer forsvinne fra NRK, inkludert for programlederne selv. Etter en heftig debatt prøver radioprofilene selv å forstå hva som ligger bak – og hva som skjer videre.

En æra går mot slutten: Norske albumklassikere legges ned

En æra går mot slutten: Norske albumklassikere legges ned

11. januar 2026 tar Norske albumklassikere pause på ubestemt tid. På fem år har de gitt ut mer enn 1000 album og bøker.

Årets solistpris 2025 til sopran Victoria Randem

Årets solistpris 2025 til sopran Victoria Randem

– Victoria Randem er et strålende eksempel på det utrolig høye nivået på norske sangere for tiden, sier Peter Herresthal, styreleder i Den norske solistpris.

Hilmarprisen 2025 til koreograf og danser Sigurd Johan Heide

Hilmarprisen 2025 til koreograf og danser Sigurd Johan Heide

Heide får prisen for "enestående arbeid med å fornye og løfte norsk folkedans – både som kunstform og som levende kulturarv", sier juryen.

 – Jeg skriver meg litt fri fra alt

 – Jeg skriver meg litt fri fra alt

Hun spiller trommer med hele kroppen, rapper med lavmælt autoritet og skriver låter som er klokere enn henne selv. Øyunn har funnet ny kunstnerisk frihet i Danmark – og nå slipper hun sitt mest ærlige album så langt.

Se alle saker
Konserttips Oslo

Serier
Video
Radio