Fra prøvene til 'Water Walks'-forestillingen i Harstad under Festspillene i Nord-Norge 2012

Maks badekar

Det merkeligste konsertlokalet i Harstad er klar for å tas i bruk.

Kunstmusikk

Perkusjonisten Jennifer Torrence flyttet til Nord-Norge i fjor, og fikk tips om Festspillene i Nord-Norges Unkunststipend.
— Jeg leste om hva de så etter – «alle sjangere og kunstformer, nye ideer og vinklinger, gjerne eksperimentelt, sjangeroverskridende og med et internasjonalt tilsnitt»- og tenkte, ok, her vil de ha noe skikkelig ambisiøst. Hva er det merkeligste stedet i Harstad å ha en konsert?
Svaret hun kom opp med var Harstads underjordiske svømmeanlegg «Grottebadet».
Man skal som kjent være forsiktig med hva man ønsker seg. Nå er «Water Walk» – «en sjangeroverskridende og interaktiv forestilling, som utforsker vann som kunstnerisk element gjennom bevegelse, lyd og videokunst» – straks klar for beskuelse. Premieren blir torsdag 28. juni.
Følg musikkdebatten: Ballade på Facebook
Ikke helt ideelt, kan du si
Et lite år senere er det sliten, men fornøyd Sindre Sætre som snakker. Sætre er Torrence’ kollega i NorthArc Percussion Group, til vanlig basert i Bodø. Den siste tiden har de tilbragt under bakken i Harstad.
— Det ble seint i går, ja. Men nå har vi et ferdig produkt. I morgen kan vi presentere forestillingen for festspillpublikum.
— Hvordan er forholdene for perkusjon i et underjordisk svømmeanlegg?
— Det er badekar-akustikk, skrudd til maksimum. Ikke helt ideelt, kan du si, spesielt ikke for perkusjon. Men vi bruker det til vår fordel, og lar det bli en del av utforskingen av dette rommet.
Sætre forteller at lokalet er «ganske varmt», og at de derfor oppfordrer publikum til å ta med skift, gjerne badebukse og t-skjorte.
Les også: [link id=67690 title=»Norges beste flygel?«]
Interaksjon?
FiNN lokker med «interaktiv urpremiere«.
— En av mine største fobier er å ende som «deltakende publikum». Er dette da en forestilling jeg bør unngå?
— Nei, man blir ikke satt i rampelyset som enkeltpublikummer. Men publikum har en direkte påvirknking på handlingen bare ved å være tilskuere i dette landskapet vi skaper, sier Sætre, som forklarer at publikum ikke må ut i vannet, men nok må regne med å «komme i kontakt med det» underveis. Selv skal han ta det lenger.
— Utøverne er i vannet, alle sammen. Instrumentene varierer fra mer tradisjonelle slagverksinstrumenter på land, til flytende instrumenter i vannet. Vi spiller også på selve vannet. Det å spille i vannet krever en egen teknikk, som vi har vært nødt til å utvikle.
— Og som du kanskje ikke får så mye bruk for senere?
— Vel. Kanskje i skipsnød?
Les også: [link id=67706 title=»En A er ikke bare en A«]
Tilpasningsdyktig gjeng
Jennifer Torrence forklarer at gruppen har strevd underveis.
— Vi har jo spurt oss selv om vi virkelig må gjøre det så vanskelig og ukomfortabelt når vi skal spille musikk. Men noe av egenarten ved perkusjon er at nesten alt kan brukes som instrument. Dermed må en stadig lære seg nye metoder. Vi perkusjonister er derfor gode til å tilpasse oss.

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.

Flere saker
– Ballade er et sted hvor journalistiske prinsipper teller

– Ballade er et sted hvor journalistiske prinsipper teller

I et kvart århundre har Ballade.no åpnet rom for stemmer som sjelden høres, og løftet blikket mot det som ofte faller utenfor. Slik ble magasinet et arkiv, en skole – og et frirom.

Øystein Strand er ny direktør for Kulturdirektoratet

Øystein Strand er ny direktør for Kulturdirektoratet

Strand har bred erfaring fra kulturforvaltning og -byråkrati og som kulturleder, og går fra KORO – kunst i offentlige rom til landets største kulturinstitusjon.

Det var en gang en kantor

Det var en gang en kantor

ESSAY: Hva står på spill når det er krise i kirkemusikken? Hva vil skje med kantoren i åra som kommer? Prest og scenekunstner Margrete Kvalbein lar glimt fra Haldens kirkemusikalske liv kaste lys over sakene.

Kommer AI-musikk snart ut på vinyl?

Kommer AI-musikk snart ut på vinyl?

KRONIKK: Vi kan ikke skru tiden tilbake. Men av hensyn til vår kultur, menneskelighet og rettferdighet må vi sette mye tydeligere begrensinger på AI enn hva vi har nå, skriver musiker, låtskriver og filmskaper Henning Andersen.

Fra kull til kultur

Fra kull til kultur

Longyearbyen har vært i en gradvis omstilling fra gruvedrift til et bredere næringsliv, der turisme, forskning og kultur nå står sentralt. Hvordan står det til med musikken i dag, og fremover, 78 grader nord?

Storbekkens Musikkpris 2025 til Ånon Egeland

Storbekkens Musikkpris 2025 til Ånon Egeland

Årets utmerkelse går til en bauta innen folkemusikkmiljøet, sier juryen, som overrekker prisen til musiker og pedagog Ånon Egeland på Riksscenen 25. oktober.

Se alle saker
Konserttips Oslo

Serier
Video
Radio