Blått lys for Blå?
To av tre norske jazzmusikere bor i Oslo. Trange forhold blir trangere hvis kulturbyråden får det som hun vil.
Oslo har – i all stillhet – fått en ny byråd for kulturlivet, Fremskrittpartiets Anette Wiig Bryn. Men stillheten varte ikke lenge. Byråden hadde knapt rukket å justere høyden på kontorstolen før hun fant tiden inne til å dolke en lang rekke av Oslos kulturinstitusjoner som Black Box, Det Åpne Teater og Østnorsk Jazzsenter i ryggen. Ved å redusere den kommunale støtten med sekssifrede beløp, for å dekke opp tapet av billettinntekter når besøk på hovedstadens museer blir gratis i oktober.
Beslutningen synes byråden å ha fattet helt på egen hånd. En mulighet hun faktisk har, på grunnlag av den enerådige makten et borgerlig flertall i bystyret ga forgjengeren for tre år siden. I en periode av historien da nødvendigheten av medbestemmelsesrett og demokrati i nærmiljøet understrekes kraftigere enn noen gang tidligere, fratok bystyret seg selv muligheten for å influere på fordelingen av «kulturpotten»s mer enn hundre millioner kroner. Forstå det, den som kan!
Årelatingen Bryn ønsker, vil tvinge nevnte institusjoner til å skjære ned på en lang rekke tiltak. Arrangementer som ikke bare har gledet Oslos teater-, dans- og musikkinteresserte, men som også har bidratt til å skape eksistens- og utviklingsgrunnlag for nye talenter. Scener som har ett til felles, nemlig svært lite å rutte med fra før av.
For jazzens vedkommende vil en nedskjæring skape store problemer for blant annet Blå – en «utklekkingsanstalt» i norsk jazz – , for et spennende nærmiljø som Kampen Jazz, for tradisjonsrike New Orleans Workshop og for en enestående mangfoldig jazzscène som Herr Nilsen.
Kulturråden anbefales et besøk på sistnevnte klubb. Gjerne en lørdagskveld når stemningen er på topp, mens man allikevel vil kunne høre den berømte knappenålen falle mot gulvet, selv i midnattstimen, om stemningen krever det. For eksempel når en Ola Kvernberg så vidt streifer fiolinstrengene med buen i sin fremføring av «Louise», slik publikum opplevde sist lørdag.
Oslo trenger også slike miljøer hvis hovedstaden skal håpe på status som Europeisk kulturby i år 2011. Ta en tur også ned til C.J. Hambros plass, byråd!
Stein Kagge, jazzskribent, Oslo
— – –
Til Anette Wiig Bryn.
Du var særdeles rask med å bekrefte min skepsis til hva som vil skje med kulturytringer som ikke er lettspist ufarlige, veletablerte og tungt institusjonerte når Frp får makt. Ved å bruke et av landets mest kreative og samtidig mest underpriviligerte miljøer som salderingspost, illustrerer du at det er viktigere med kultur som staffasje enn levende organisme.
Dette må være nok et argument for at de potensielle regjeringspartnere Frp så manisk frir til for tiden, fortsetter med å avvise invittene fra vårt mest kulturindifferente parti.
Med hilsen
Petter Pettersson, styremedlem i Molde Internasjonale Jazzfestival
— – –
La Tromsø ta over!
I festtaler og på konferanser snakker norske politikere om innovasjon, kreativitet, forskning og kompetanse. Men i virkeligheten trekker man
nisselua lenger og lenger ned over ørene.
Å kutte strupen på en kunstdisiplin som virkelig har appell til kreative mennesker innenfor alle samfunnslag gjør Norges hovedstad til et enda mer sidrompa sted enn innovative nabobyer som Malmø, Gøteborg og København.
Snart er Oslo bare kjent som et sted der det bare lages ringelyder til mobiltelefoner.
Halvering av støtten til Østnorsk Jazzsenter er en skandale for Oslo og en tragedie for Oslos jazzliv. Ta til fornuft og gi dem pengene tilbake!
Det spørs om ikke Oslo Kommune bør spørre byens kulturliv om det er noen vits i å søke om status som europeisk kulturby. Med denne takten vil det ikke være noe kulturliv igjen i Tigerstaden i 2011 – muligens med unntak av et Operabygg og et par paintballsjapper.
Jeg foreslår at Tromsø søker kulturbystatus i 2011, som generalprøve for OL i 2014. Der har de både politikere og næringsliv som kan og vil få det til.
Anders Eriksson, produsent (og dessuten svensk innvandrer med høyere utdanning og praksis fra kultur og næring)
— – –
Halvering av støtten til Østnorsk Jazzsenter er en tragedie for Oslos jazzliv og Oslos jazzpublikum.
Med dette befester du det gamle inntrykket av Fremskrittspartiets «kulturpolitikk» som en politikk for «svensktoppar» og bingo.
Og alt dette for å spare 100 000 kroner …. Utrolig!
Rolf Karlstrøm, musiker og PR-konsulent
— – –
Kjære Anette Wiig Bryn!
Jeg håper du i din nye stilling har sett på de utrolige resultater jazzarrangørene får ut av svært få kroner til drift av jazzklubbene i Oslo.
Kampenjazz bruker f.eks. ingen penger på administrasjon – det jobbes helt gratis på fritiden, og alt vi greier å få inn av midler går til ren konsertproduksjon.
Det økonomiske minigrunnlaget Oslo kommune har bidratt med via Østnorsk Jazzsenter (ca. 50.000 pr. år til Kampenjazz) er helt avgjørende for fortsatt drift på et tilfredsstillende kvalitativt nivå.
Til orientering legges ved vårt program for denne våren 2004 og en beskrivelse av klubben.
Hilsen Marit Lauten, Kampenjazz
Redaksjonell note: Ballade tar gjerne i mot større og mindre innlegg i denne saken. Lesere som ellers har lyst til å uttrykke sin protest overfor de vedtatte kuttene i kulturlivet, kan også sende en e-post til kulturbyråd anette.wiig.bryn@radhuset.oslo.kommune.no, kultursjef annebrit.lindsoe@radhuset.oslo.kommune.no eller opposisjonspolitiker kari.pahle@radhuset.oslo.kommune.no. Send gjerne en gjenpart av disse henvendelsene til ballade@mic.no og ostnorsk@online.no, som du merker «protest».

Ballade video: Kronblad på asfalten
Vi ifører oss gule vester med MIIA, Lonely Crowd, Eir, Kenneth Lien & Center of the Universe, Hedda Aronssen, Ember, Mikoo og SoftSun.

EBU kaller inn til krisemøte om Eurovision – skal stemme over israelsk deltakelse
Tidlig i november skal medlemslandene møtes for å stemme over Israels deltakelse i Eurovision Song Contest i Wien til våren.

Mats Borch Bugge: Musikkens rolle i NRK – og NRKs rolle i fremtiden
KRONIKK: NRK skal fortsette sitt samfunnsoppdrag, men på en måte som også er bærekraftig i årene som kommer, skriver musikksjef Mats Borch Bugge. NRK har nå invitert musikkorganisasjonene bak oppropet om NRKs musikkdekning til dialogmøte.

– Det er skummelt å dele. Men enda skumlere å la være
Ragnhild og graver dypt i de rå og ærlige følelsene som driver oss alle. Med sitt kommende album "Might as Well Just Cause a Scene" tar hun oss med inn i kjærlighetssorgens mørkeste rom.

Musikklivets grunnmur smuldrer
INNLEGG: Når helårsarrangører forsvinner og utdanningene vokser, blir musikerlivet et lappeteppe av tilfeldige oppdrag. Det er en kulturpolitikk uten bærekraft, skriver Anderz Døving i organisasjonen Klassisk.

– Vi lever i en musikalsk gullalder, som ingen får høre om
Johan Hauknes i salt peanuts* etterlyser engasjement, strategi og en presse som faktisk følger med.