– Det er hyggelig for meg å få en klapp på skuldra fra en så viktig aktør i bransjen. Det er klart at jeg setter stor pris på det. Det har vært en liten stim det siste året, må jeg innrømme. For en eldre herre er jo dette stor stas. Jeg soler meg gjerne i glansen.

Åge Aleksandersen mottok nyheten om æresprisen i studioet sitt på Brattøra i Trondheim, med NRK til stede. (Foto: Ingrid Ytre-Arne / Musikkforleggerne)
– Det er fordi han har hatt en stor påvirkning på norsk musikk. Åge Aleksandersen har vært med å definere norsk rockehistorie, og ikke minst har han åpnet opp for at generasjoner etter han kan skrive på det norske språket. Det verdsetter vi som musikkforleggere. Vi er opptatt av de som skaper musikken og teksten.
«Åge Aleksandersen mottar Årets ærespris på Musikkforleggerprisen 2025 for sin enorme innsats for norsk musikk gjennom veldig mange år,» skriver juryen i sin begrunnelse, og utdyper:
«Åge Aleksandersen er en av Norges mest innflytelsesrike og folkekjære artister og låtskrivere. Han er kjent for å ha brakt norske tekster inn i rockemusikken, for sin lange og suksessrike karriere og han har mottatt mange utmerkelser, inkludert Spellemannprisen og St. Olavs Orden. Æresprisvinneren har hatt en betydelig innvirkning på norske låtskrivere, både gjennom sin musikk og måten han formidler hverdagslige temaer og følelser på en måte som resonnerer med mange. Som en pionér innen å bruke norsk i rockemusikken, viste han tidlig at det var fullt mulig å skrive dype og følelsesladde tekster på norsk og samtidig nå ut til et bredt publikum.»
Det deles ut åtte priser i ulike kategorier foruten æresprisen. Se egen sak om de nominerte her.
Foreningen Ballade er eier og utgiver av redaksjonelt uavhengige Ballade.no. NOPA, Norsk Komponistforening og Musikkforleggerne er medlemmer i Foreningen Ballade.

Finn Bjelkes minneord til NRK
INNLEGG: Mennesker tåler mye mer enn musikkprodusentene tror, og godtar A-, B- og C-lister med en stoisk ro så lenge de vet at det innimellom dukker opp en musikalsk ørefik som skjerper sansene. Når det klaffer så skapes magien, skriver Finn Bjelke.

Prøysenprisene: Ærespris til Åse Kleveland, heder til de unge stemmene Neda Alaei og ULD
Prøysenprisene ble delt ut i Kulturkirken Jakob lørdag kveld, da både kultur- og musikklivets legende Åse Kleveland og de unge stemmene i trioen ULD og ungdomsbokforfatter Neda Alaei ble hedret.

– Du får ikke realisert en nisjeavis som Natt & Dag uten nærmest hjernedødt entusiastiske folk
Som siste redaktørduo i Natt & Dag måtte Geir Staurland og Eilif Guldvog Hartvedt balansere performativ skriving, kontroverser og stadig fallende inntekter, alt mens de forsøkte å bygge en offentlighet for norsk kultur. Nå reflekterer de over hva som driver dem, hvorfor musikkjournalistikken sliter, og hvordan neste generasjon kritikere kan finne sin plass.

Ballade video: Du kan ikke høre meg
Vi holder oss våkne med Uniah, Sikade, Nadia Essah, Åsmund Nesse, Død Drøm og Gluecifer. Og en times konsertfilm med Datarock.

Musikk i mørkret
KRONIKK: Legg ei sangbok i beredskapskassa di, for om du får bruk for beredskapskassa kjem du til å få bruk for sangboka.

Opera på norsk – er det noe å strebe etter?
I snart 50 år har Folkoperan i Stockholm drevet en kampanje for «å redde operakunsten». Trenger vi en redningsaksjon også i Norge? Absolutt, mener den tidligere teatersjefen Eirik Stubø, som nå regisserer opera med stor suksess.

















































