sort/hvitt bilde av hvit mann ca 50 år med hornbriller, kløft i haken og rutete skjorte, ser i kameraet og smiler
Kjell Bækkelund (Foto: Arkiv)

Kjell Bækkelunds siste plateinnspilling

Pro Musica slapp tirsdag denne uke Kjell Bækkelunds siste plateinnspilling, der han tar for seg miniatyrer fra den norske musikkskatten. Her spiller Bækkelund bl.a. verker av Klaus Egge, David Monrad-Johansen og Alf Hurum. I følge Pro Musica er dette en hyllest til det norske musikkliv, og til den tiden da det var moderne å være kultivert.

Bransjen

Av Arvid Skancke-Knutsen

Han beskrives ofte som uten sidestykke i norsk kulturliv. Kjell Bækkelund debuterte med Filharmonisk Selskaps Orkester i 1938 og ga sin siste store konsert i Den Gamle Logen i 2003.

Han ville fylt 75 år 6. mai 2005, og dette markeres nå med lanseringen av hans siste innspilling, som i følge utgiver Pro Musica oger en hyllest til norsk musikk.

— Kjell Bækkelunds karriere var lang og rik. Han beveget seg uanstrengt mellom de mest seriøse musikkverker og såkalt ‘light music’, og var flere ganger på plass under Molde jazzfestival. Hans arena var den aller største, med konserter bokstavelig talt over hele verden, forteller Erik Gard Amundsen i anledning utgivelsen.

— En rekke plateinnspillinger ble det også, kanskje med 1958-versjonen for RCA av Rachmaninovs klaverkonsert nr. 2 som den mest oppsiktsvekkende. Griegs a-moll i Bækkelunds innspilling solgte også over 100 000 eksemplarer, sier Amundsen, som er leder for klassisk musikk hos Grappa.

Den nye musikken
Bækkelund knyttes gjerne til den nye musikken på grunn av det store arbeid han nedla for denne. Han så det som et samfunnsansvar å fremføre samtidsmusikk, og viktigst av alt var det å fremføre norske komponisters musikk, både hjemme og ute. Nordheims «Listen» og Mortensens «Fantasi og fuge» tok han med seg over hele verden.

Kjell Bækkelunds siste innspilling, med tittelen «Crescendo», ble i følge utgiver Pro Musica en hyllest til det norske musikkliv, og til den tiden dette også favnet de tusen hjem.

— En tid da det var moderne å være kultivert med interesse for musikk og dens mange mysterier. Da et klaver i stuen var et selvfølgelig tegn på dannelse, og klaverspill like så. Denne arven var Bækkelund opptatt av, og her gir han til beste de lekreste miniatyrer fra vår egen musikkskatt, som han følte vi hadde godt av å bli minnet på, sier Erik Gard Amundsen.

Pro Musica og Grappa lanserte i går platen på Norges musikkhøgskole, der bl.a. Arve Tellefsen, Arne Nordheim og Einar Steen-Nøkleberg var til stede. Den sistnevnte fortalte også en rekke anekdoter fra Bækkelunds rike liv som musiker- fra han som femåring stabbet inn døren til Musikkkonservatoriet.

— Kjell Bækkelund spilte inn dette materialet for oss i 2003, forteller Erik Gard Amundsen, som selv varaktivt til stede under innspillingen. – Jeg tror dette var en viktig plate for ham å gjøre, så vi styrte styre mye frem og tilbake. Det var Bækkelund som henvendte seg til oss, og sa at han skulle ha lagd en plate til, før det ble for sent. Noe av det siste han sa til Einar Steen-Nøkkelberg var for øvrig at han ville bli «kvikk i fingrene» igjen, siden det var nye stykker han ønsket å innstudere.

Stor pris i Bækkelunds navn

Samtidig med lanseringen av den nye platen ble også vinneren av den nyopprettede prisen fra «Kjell Bækkelund og Brita Rosenbergs minnefond til spesielt begavede pianister» gjort kjent. Æren – og et pengebeløp på hele 100 000 kroner – gikk til 18 år gamle Julia Coucheron, som uttalte:

— Jeg kjente ikke Bækkelund personlig, men vet at han gjerne ville at prisen skulle gå til en ung pianist på vei oppover, og det vil jeg jo være.

En større artikkel rundt Kjell Bækkelunds bortgang finner du på [link id=59578 title=»denne»] siden fra Ballade. En engelskspråklig biografi, ført i pennen av Elef Nesheim, kan du lese på denne siden fra Simax.

«Crescendo» inneholder verker av følgende komponister: Per Lasson: «Crescendo», David Monrad Johansen: fra «Gudbrandsdal-suite» op. 9, Alf Hurum: «Miniature», Odd Grüner-Hegge: «Intermezzo» og «Elegi», Klaus Egge: «Vals Dolce», op. 1, no. 1, Gunnar Gjerstrøm: fra «Piano Suite» og Eyvind Alnæs: fra op. 39.

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.

Flere saker
– Det er skummelt å dele. Men enda skumlere å la være

– Det er skummelt å dele. Men enda skumlere å la være

Ragnhild og graver dypt i de rå og ærlige følelsene som driver oss alle. Med sitt kommende album Might as Well Just Cause a Scene tar hun oss med inn i kjærlighetssorgens mørkeste rom.

Musikklivets grunnmur smuldrer

Musikklivets grunnmur smuldrer

INNLEGG: Når helårsarrangører forsvinner og utdanningene vokser, blir musikerlivet et lappeteppe av tilfeldige oppdrag. Det er en kulturpolitikk uten bærekraft, skriver Anderz Døving i organisasjonen Klassisk.

–  Vi lever i en musikalsk gullalder, som ingen får høre om

–  Vi lever i en musikalsk gullalder, som ingen får høre om

Johan Hauknes i salt peanuts* etterlyser engasjement, strategi og en presse som faktisk følger med.

Jon Balke: Musikkens rolle og kraft i samfunnet

Jon Balke: Musikkens rolle og kraft i samfunnet

KRONIKK: Musikk er like grunnleggende som mat og vann, skriver Jon Balke. Her viser han til historien om den kjente cellisten Karim Wasfi, som spiller i ruinene etter katastrofer.

Ballade video: Klovner i kamp

Ballade video: Klovner i kamp

Ut på veien med Sassy 009, Mikoo, Date of Birth, Sara Fjeldvær, Anna of the North, The Orchestra!, Kåre Indrehus og White Trash Blues Band.

Årets kirkemusikalske høydepunkt er i gang

Årets kirkemusikalske høydepunkt er i gang

Onsdag 17.september åpner dørene til årets Bergen Kirkeautunnale. Opplev festivalen som utfordrer grensene for hva kirkemusikk kan være.

Se alle saker
Konserttips Oslo

Serier
Video
Radio