En forskningsgruppe i Trondheim rundt prosjektet Pandoras iPod har over lengre tid kartlagt utviklingen i det digitale musikkfeltet i bredden.
— Artistene vil ha kontrakt med et ordentlig plateselskap. Det henger høyt, sier Hendrik Storstein Spilker, som er førstemanauensis ved Institutt for sosiologi og statsvitenskap ved NTNU i Trondheim.
Følg Ballade på Twitter
Ønsker innpass
Som en del av Pandoras iPod-prosjektet har forskergruppen dybdeintervjuet opp mot 25 uetablerte musikere mellom 18 og 35 år i Trondheim, som har ambisjoner om å leve av musikken. Intervjuene har forsøkt å ta rede på musikernes artistplaner og hvordan den nye digitale musikkteknologien stimulerer til nye måter å produsere og distribuere musikk på.
Resultatet er publisert i artikkelen The Network Studio Revisited: Becoming an Artist in the Age of «Piracy Cultures». Funnet i undersøkelsen er at musikerne helst vil inn i den etablerte infrastrukturen som platebransjen representerer.
— Det er den dominerende holdningen. De fleste har prøvd ut nye produksjons- og distribusjonsformer, men i stor grad blir det sett på som en testarena. Det man håper på er innpass i den etablerte musikkindustrien, sier Spilker.
Les også: [link id=67325 title=»Kompetanseløse organisasjoner«]
Bare på papir
Bakteppet for undersøkelsen er påstanden om CDens død og at plateselskapene har blitt overflødige i den teknologiske utviklingen, der distribusjon av lydfiler på nettet og sosiale medier er en ny mulighet.
Les også: [link id=67472 title=»– Systemet har brutt sammen «]
— Det er lett å tro det hvis man starter med et overfladisk blikk på de teknologiske mulighetene. Mulighetene til artistene for å droppe fordyrende mellomledd og kommunisere direkte med fansen er åpenbar på papiret, men det viser seg i vårt materiale å være bare på papir, sier Spilker.
Labert ønske om innovasjon
Undersøkelsen bekrefter sjangerbaserte forskjeller i produksjonsprosessen mellom hip hop og elektronika-artister på den ene siden, og pop og rock-artister på den andre. På distribusjonsfeltet er forskjellene mindre.
— Det er ikke noe klart skille mellom i hvilken grad hip hop og elektronika-artister prøvde å nå ut via nettet, mens rock og pop søkte mot etablerte kanaler og profesjonelle lydstudioer. Vi fant ingen tydelig tendens til at den første gruppen framsto som mer innovative i forhold til å finne alternative måter å gjøre karriere på.
Følg musikkdebatten: Ballade på Facebook
Vil bare spille
Spilker er sikker på at det finnes musikkentreprenører som bruker de nye teknologiske mulighetene til å finne skape seg alternative karriereveier.
— I materialet vårt er de i stor grad fraværende. Det er en tendens at musikerne vi har snakket med «bare vil spille»- Altså, de ønsker ikke å være entreprenører, men å konsentrere seg om musikken og vil ha andre til å ordne med resten. Det er nok noe av forklaringen.
— En annen forklaring er at artister søker anerkjennelse blant sine egne. De søker merittering av de etablerte kanalene i musikermiljøet, sier Spilker.

Det var en gang en kantor
ESSAY: Hva står på spill når det er krise i kirkemusikken? Hva vil skje med kantoren i åra som kommer? Prest og scenekunstner Margrete Kvalbein lar glimt fra Haldens kirkemusikalske liv kaste lys over sakene.

Kommer AI-musikk snart ut på vinyl?
KRONIKK: Vi kan ikke skru tiden tilbake. Men av hensyn til vår kultur, menneskelighet og rettferdighet må vi sette mye tydeligere begrensinger på AI enn hva vi har nå, skriver musiker, låtskriver og filmskaper Henning Andersen.

Fra kull til kultur
Longyearbyen har vært i en gradvis omstilling fra gruvedrift til et bredere næringsliv, der turisme, forskning og kultur nå står sentralt. Hvordan står det til med musikken i dag, og fremover, 78 grader nord?

Storbekkens Musikkpris 2025 til Ånon Egeland
Årets utmerkelse går til en bauta innen folkemusikkmiljøet, sier juryen, som overrekker prisen til musiker og pedagog Ånon Egeland på Riksscenen 25. oktober.

Ballade klassisk: Triumfklang og økt livskvalitet
Klinger symfoniorkestrene for likt? Og hva har Helseth puttet i trompeten denne gangen? Dette, og mer til funderer Ola Nordal på i denne utgaven av Ballade klassisk.

– Du må hente lisensen fra deg selv
Jazznytt-redaktør Filip Roshauw skriver for å gjøre lytteren litt mindre ensom. Selv om musikkjournalistikken er under press, tror han fortsatt det finnes måter å nå inn i folks bevissthet på.