I kveld er det klart for uroppførelse av Jon Øyvind Ness’ bestillingsverk ”Low Jive” i Oslo konserthus.
Siouxsie Sioux
Om dette verket sier Ness blant annet at han har søkt seg tilbake til barndomsheltene innen progressiv post-punk:
–Etter at den enestående og innovative gitaristen John McGeoch døde i 2004, har jeg søkt meg tilbake til barndomsheltene innenfor den progressive greina av postpunken; Wire, Joy Division, Siouxsie and the Banshees, Magazine, Public Image Ltd. osv. McGeoch var medlem av de tre sistnevnte bandene. Tittelen ”Low Jive” er hentet fra Siouxsie and the Banshees’ sang Slowdive. Selv om stykket ikke representerer en direkte overføring av musikalsk materiale fra én sjanger til en annen, bør det være åpenbart at det er inspirert av Siouxsies klanglige verden, hvor mørke og rytmer spiller vesentlige roller. Akkordikken er muligens så kompleks at det vil være feil å si at stykket representerer en forenkling i forhold til tidligere, men jeg tror likevel man kan snakke om en estetisk klargjøring, sier Ness.
Szilvay på kort varsel
Peter Szilvay har overtatt denne konserten på kort varsel, etter at Ingar Bergby har fått sykdomsforfall.
Szilvays karriere har vært i stadig ekspensjon siden han debuterte med Kringkastingsorkestret i 1996. Gjennom de tre siste sesongene har han bl.a. ledet store konsertprosjekter under kirkemusikkfestivalene i Oslo og Kristiansand. Han er også svært anerkjent som tolker av samtidsmusikk, og har alle forutsetninger for å ivareta programmet med Ness, Tveitt og Mortensen.
Peter Szilvays første cd-innspilling ble utgitt i fjor, med Fliflets Bræins tre symfonier (Kringkastingsorkestret/Simax), og fikk svært gode omtaler i oslopressen. Szilvay var i tre år Mariss Jansons’ assistent, og har ledet en rekke produksjoner i Oslo-Filharmoniens fra 1999 og fremover, men dette blir hans første innenfor begrepet ‘helaftens symfonisk konsert’.
Tveitt-markering med Håvard Gimse
Oslo-Filharmonien innleder 100-årsmarkeringen for Geirr Tveitt med hans klaverkonsert nr. 5, som han selv gjorde stor furore med i sin egenskap av virtuos konsertpianist. Håvard Gimse, nylig omtalt i New York-pressen som ‘ny norsk klavergud’, har komplett Tveitt-innspilling som en av flere internasjonale bestselgere.
Konsert torsdag 7. februar, Oslo Konserthus kl. 19.30:
Jon Øyvind Ness: ”Low Jive” – bestillingsverk, uroppførelse
Geirr Tveitt: Klaverkonsert nr. 5
Finn Mortensen: Symfoni
Peter Szilvay dirigent
Håvard Gimse klaver
Low Jive er bestilt av Oslo-Filharmonien med finansiering fra Norsk kulturråd.
Det er Oslo-Filharmonien som melder dette.

Det var en gang en kantor
ESSAY: Hva står på spill når det er krise i kirkemusikken? Hva vil skje med kantoren i åra som kommer? Prest og scenekunstner Margrete Kvalbein lar glimt fra Haldens kirkemusikalske liv kaste lys over sakene.

Kommer AI-musikk snart ut på vinyl?
KRONIKK: Vi kan ikke skru tiden tilbake. Men av hensyn til vår kultur, menneskelighet og rettferdighet må vi sette mye tydeligere begrensinger på AI enn hva vi har nå, skriver musiker, låtskriver og filmskaper Henning Andersen.

Fra kull til kultur
Longyearbyen har vært i en gradvis omstilling fra gruvedrift til et bredere næringsliv, der turisme, forskning og kultur nå står sentralt. Hvordan står det til med musikken i dag, og fremover, 78 grader nord?

Storbekkens Musikkpris 2025 til Ånon Egeland
Årets utmerkelse går til en bauta innen folkemusikkmiljøet, sier juryen, som overrekker prisen til musiker og pedagog Ånon Egeland på Riksscenen 25. oktober.

Ballade klassisk: Triumfklang og økt livskvalitet
Klinger symfoniorkestrene for likt? Og hva har Helseth puttet i trompeten denne gangen? Dette, og mer til funderer Ola Nordal på i denne utgaven av Ballade klassisk.

– Du må hente lisensen fra deg selv
Jazznytt-redaktør Filip Roshauw skriver for å gjøre lytteren litt mindre ensom. Selv om musikkjournalistikken er under press, tror han fortsatt det finnes måter å nå inn i folks bevissthet på.