Martyn Reed

– Skrudd virkelighetsoppfatning

Temperaturen stiger i ordskiftet om Ultimafestivalens profil og presentasjon. I går kommenterte komponist Jon Øyvind Ness at Numusic-aktuelle Stockhausen og Pierre Henry er -‘lettselgelige’ som stereotypier på ‘mad scientist’ avant garde-komponister, tilpasset det – alternative rock-elektronika-segmentet som Numusic-miljøet er oppstått i. Martyn Reed i Numusic hevder i dette innlegget at Ness’ virkelighetsoppfatning er skrudd, og lever kun i hodene til institusjonaliserte komponister.

Kalender

Opera Soirée

14/08/2020 Kl. 19.30

Viken

Cantango på Gamle Raadhus Scene

02/09/2020 Kl. 19:00

Oslo

El Muro Tango & Inés Cuello

19/09/2020 Kl. 20.00

Oslo

El Muro Tango & Inés Cuello

19/09/2020 Kl. 20.00

Oslo

Legg til arrangement
Se alle

Av Martyn Reed

Snublet akkurat over artikkelen om Ultima/Numusic – det er litt vel beregnende av Jon Øivind Ness å undervurdere en festival han synes å ha liten kunnskap om – utover de to komponistene han nevner.

Et forhastet øyekast på programmet fra en komponist som mangler kunnskap om både festivalen og de andre kunstnerne, kan sikkert gi inntrykk av at Numusic domineres av størrelser som Stockhausen og Henry – det kan jeg forstå.

Men denne litt skrudde virkelighetsoppfatningen deles neppe av noen som faktisk har deltatt i festivalen, eller besøkt til noen av konsertene.

Det motsatte er nok heller tilfellet:

Jon Øivind Ness har misforstått hele poenget – både Stockhausen og Henry ble inviterte til å delta i ulike tematiske kunstneriske sammenhenger. Det ene kalte vi «From Stockhausen to Techno», det andre trakk linjene «Sampling Culture, from Musique Concrete to Hip Hop».

Som du sikkert skjønner nå, Jon Øivind, har vi ikke hektet noe «Mad Scientist»-avant garde-tullball på vår programmering. I den grad slike oppfatninger finnes, lever de kun i (Musikk som erindring) hodene til institusjonaliserte komponister.

Kanskje disse kunne hatt godt av en fersk gjennomlesing av Ultimas programhåndbok, der festivaldirektør Geir Johnson skriver:

«Hukommelsen kan spille oss puss, den kan etterlate oss i en forståelse av fortiden som forgylder den – ikke fordi vi ønsker å ha et nostalgisk forhold til den, men rett og slett fordi vår datidige forståelse av samtiden var skjev, unøyaktig, ukorrigert.»

Bravo! Bravo!

Og en god nok grunn til at Numusic bør fortsette å booke slik vi gjør.

Stillinger

Kantor/ organist

Kongsberg kirkelige fellesråd

Orkesterbibliotekar

Oslo-Filharmonien

Kantor/ kyrkjemusikar

Gloppen kyrkjelege fellesråd

Produsent

Riddu Riddu Festivála

Produsent

Kulturfabrikken Sortland KF

Programsjef

Bodø2024 IKS

Hold deg oppdatert

Meld deg på vårt nyhetsbrev