Verket som er bestilt av Olavsfestdagene dreier seg om makt og moral. Det bygger på den gammeltestamentlige fortellingen om Kong David som misbruker sin makt og sender sin mest lojale hærfører Uriah, Batsebas ektemann, i døden for å oppnå den skjønne damen.
Bibelens fortelling om David og Batseba oppleves som like aktuell i dag som den gang den ble skrevet, heter det i en pressemelding; det er en historie hvor individuelle emosjoner veves sammen med politiske handlinger og konsekvenser.
Utøvere
Den estiske dirigenten Tõnu Kaljuste skal dirigere et sammensatt kor og Trondheim symfoniorkester. Tittelrollene synges av den svenske sopranen Anna Einarsson og den norske barytonen Håvard Stensvold. Bassen Carsten Stabell synger rollen som profeten Nathan. Ellers medvirker Fredrik Akselberg, tenor som Uriah og Nils Harald Sødal, tenor som Joab. Norunn Illevold Giske har stått for korledelsen.
Komponist
Ståle Kleiberg er født i Stavanger i 1958. Han har sin utdannelse fra Universitetet i Oslo og fra Norges Musikkhøgskole, og har også studert i England. Kleibergs produksjon omfatter en rekke kammer- så vel som orkesterverk, hvorav mange er skrevet på bestilling fra fremragende orkestre og ensembler.
Flere av Kleibergs verker har vunnet solid innpass på konsertprogrammene. Det foreligger dessuten en rekke CDer med hans musikk, hvorav flere har fått fremragende internasjonal omtale. Kleiberg fikk stor oppmerksomhet i USA, med sitt ”Requiem – for the victims of Nazi persecution” i 2004. Kleiberg har dessuten gjort flere store bestillingsverk for Trondheim Symfoniorkester, som også utpekte ham som sesongens komponist for 2000/2001. Høsten 2008 gir Trondheim Symfoniorkester ut en ny CD med Kleibergs Fiolinkonsert og Kontrabasskonsert.
David og Bathseba er støttet av Norsk Kulturråd.
Mer informasjon finnes hos [link id=64249 title=»dette «]intervjuet på Ballade.

Det var en gang en kantor
ESSAY: Hva står på spill når det er krise i kirkemusikken? Hva vil skje med kantoren i åra som kommer? Prest og scenekunstner Margrete Kvalbein lar glimt fra Haldens kirkemusikalske liv kaste lys over sakene.

Kommer AI-musikk snart ut på vinyl?
KRONIKK: Vi kan ikke skru tiden tilbake. Men av hensyn til vår kultur, menneskelighet og rettferdighet må vi sette mye tydeligere begrensinger på AI enn hva vi har nå, skriver musiker, låtskriver og filmskaper Henning Andersen.

Fra kull til kultur
Longyearbyen har vært i en gradvis omstilling fra gruvedrift til et bredere næringsliv, der turisme, forskning og kultur nå står sentralt. Hvordan står det til med musikken i dag, og fremover, 78 grader nord?

Storbekkens Musikkpris 2025 til Ånon Egeland
Årets utmerkelse går til en bauta innen folkemusikkmiljøet, sier juryen, som overrekker prisen til musiker og pedagog Ånon Egeland på Riksscenen 25. oktober.

Ballade klassisk: Triumfklang og økt livskvalitet
Klinger symfoniorkestrene for likt? Og hva har Helseth puttet i trompeten denne gangen? Dette, og mer til funderer Ola Nordal på i denne utgaven av Ballade klassisk.

– Du må hente lisensen fra deg selv
Jazznytt-redaktør Filip Roshauw skriver for å gjøre lytteren litt mindre ensom. Selv om musikkjournalistikken er under press, tror han fortsatt det finnes måter å nå inn i folks bevissthet på.