Per Boye Hansen

Per Boye Hansen fra kontinental operakunst til Festspillene i Bergen

Per Boye Hansen (46) blir ny direktør for Festspillene i Bergen. Boye Hansen, som er utdannet operaregissør i Essen, er i dag operadirektør ved det FiB omtaler som Berlins mest eksperimentelle operascene, Komische Oper Berlin. - Festspillene skal bli Nordens viktigste kulturfestival, sier Boye Hansen. - Vi skal skape og prege kulturlivet, og skal gi impulser langt ut over festivalens tolv dager. Festspillene bør ha som mål å tiltrekke seg et større internasjonalt publikum.

BransjenKunstmusikk

Av Arvid Skancke-Knutsen

Boye Hansen er født 11. oktober 1957 i Oslo, og har lang fartstid fra kulturbransjen både i og utenfor Norge. Han har blant annet arbeidet med regi ved operahusene i Düsseldorf, Oslo, München og Køln, samt ved Festspillene i Salzburg. Boye Hansen grunnla og drev Oslo Sommeropera fra 1983 til 1992, og Oslo Arts Management fra 1990 til 2000 – et selskap som drev internasjonal formidling av sangere, instrumentalister, regissører og dirigenter.

— Festspillene skal bli Nordens viktigste kulturfestival, sier Boye Hansen i pressemeldingen som Festspillene sende ut onsdag ettermiddag. – Vi skal skape og prege kulturlivet, og vi skal gi impulser langt ut over festivalens tolv dager. Festspillene bør ha som mål å tiltrekke seg et større internasjonalt publikum, og Bergen er en ideell festivalby med sitt entusiastiske publikum og sine unike spillesteder. Det er en drøm å få boltre seg i Grieghallen med Norges beste akustikk.

Per Boye Hansen er i følge FiB kjent for å være nyskapende og visjonær. Senest i sommer skapte han overskrifter i norske og internasjonale aviser med en omstridt oppsetting av Mozart- operaen «Bortførelsen fra Seraillet», som TV 2 refererte til som «en orgie i sex og vold» i forbindelse med ansettelsen.

Festspillene forteller at Boye Hansen i sin tid ved Komische Oper har engasjert et solistensemble på høyt internasjonalt nivå, i tillegg til å knytte til seg flere av vår tids fremste regissører som Peter Konwitschny, Willy Decker og Kirill Petrenko.

Styreleder Jannik Lindbæk er i den samme pressemeldingen stolt over å ha kapret Boye Hansen: – Jeg er svært fornøyd med at vi har lykkes i å få en av de få nordmennene som har gjort internasjonal karriere innen kulturledelse til å ta Festspillene videre, sier han.

Per Boye Hansen starter umiddelbart arbeidet med å legge Festspillprogrammet for 2006, men han tar først over stillingen som Festspilldirektør 1. august 2005. Troldhaugen-direktør Erling Dahl jr. fortsetter som konstituert festspilldirektør frem til da, og vil derfor bære hovedansvaret for neste års program.

Per Boye Hansen har, i tillegg til sine studier i teatervitenskap musikkteaterregi,også vært freelancejournalist i Dagbladet og Morgenbladet. Han startet arbeidet ved Komische Oper i Berlin i 2001, og ble operadirektør der i 2003.

Ansettelsen har naturlig nok vakt stor oppmerksomhet i nasjonale medier – om ikke i fullt så stor grad som med turbulensen rundt Bergjot Jónsdottirs avgang som festspilldirektør også gjorde det i februar i år. Boye Hansen signaliserer overfor Bergens Tidende en viss kursendring, men har også mye pent å si om sin forgjenger.

— Min forgjenger har gjort en formidabel innsats ved å skape aksept for festspill på et høyt kvalitetsnivå og for nye, uventede kunstuttrykk. Det gjør at Festspillene står sterkere enn på lang tid, og dette vil jeg bygge videre på.

Boye Hansen fremholder overfor BT at Festspillene skal ha en viktig funksjon også utover de hektiske maidagene med musikk.

— Jeg har en ambisjon om at Festspillene skal sette dagsorden og være premissleverandør for en bred, offentlig debatt. Ikke bare om estetiske spørsmål; gjennom kunstneriske uttrykk skal vi leve med i det som skjer rundt oss og delta i en større samfunnsmessig og politisk diskurs. Hvis Festspillene klarer å gjøre seg sterkt gjeldende der, vil vi i større grad ha oppfylt vårt oppdrag, sier Boye Hansen til Bergens Tidende.

Ballade håper å komme tilbake med et større intervju med den nye festspilldirektøren, så snart dette lar seg gjennomføre. I mellomtiden kan vi jo parentesisk bemerke at den nyslåtte FiB-direktøren var blant de første som gratulerte oss med lanseringen av Ballade.no – og da attpåtil omtalte oss om «et utmerket avis med et glimrende nettverk».

Det skal ellers bli spennende å se om Boye Hansens opera-bakgrunn også kan sette ytterligere fart på det hjemlige operalivet, der Kulturrådet nylig ga Opera Vest i Bergen 1,5 millioner kroner i 2004 – og ytterligere 2 millioner per år i 2005, 2006 og 2007 – til nye arenaer for samtidsopera. Opera Vest i Bergen, som er landets ledende produksjonsmiljø for samtidsopera, skal administrere midlene i samarbeid med miljøer innen samtidsmusikk andre steder i landet.

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.

Flere saker
–  Vi lever i en musikalsk gullalder, som ingen får høre om

–  Vi lever i en musikalsk gullalder, som ingen får høre om

Johan Hauknes i salt peanuts* etterlyser engasjement, strategi og en presse som faktisk følger med.

Jon Balke: Musikkens rolle og kraft i samfunnet – fra krigen i Irak

Jon Balke: Musikkens rolle og kraft i samfunnet – fra krigen i Irak

KRONIKK: Musikk er like grunnleggende som mat og vann, skriver Jon Balke. Her viser han til historien om den kjente cellisten Karim Wasfi, som spiller i ruinene etter katastrofer.

Ballade video: Klovner i kamp

Ballade video: Klovner i kamp

Ut på veien med Sassy 009, Mikoo, Date of Birth, Sara Fjeldvær, Anna of the North, The Orchestra!, Kåre Indrehus og White Trash Blues Band.

Årets kirkemusikalske høydepunkt er i gang

Årets kirkemusikalske høydepunkt er i gang

Onsdag 17.september åpner dørene til årets Bergen Kirkeautunnale. Opplev festivalen som utfordrer grensene for hva kirkemusikk kan være.

Ballade video spesial. Årabrot: – Vi har en masterplan

Ballade video spesial. Årabrot: – Vi har en masterplan

Årabrot har alltid beveget seg mellom det tunge og det lette, det mørke og det lyse. – Da jeg var i tjueårene kunne jeg bare lese Dantes Inferno. Nå er det Dantes Paradiso som frister mest, sier Kjetil Nernes, demonisk drømmer og drivkraft.

Tidligere NRK-profiler oppfordrer til Eurovision-boikott

Tidligere NRK-profiler oppfordrer til Eurovision-boikott

"Kjære kringkastingssjef, det er på tide å si NEI nå," skriver 11 veteraner i et åpent brev til NRK-toppsjefen.

Se alle saker
Konserttips Oslo

Serier
Video
Radio