Padoxer, Festspillene i Bergen, 2003

Erling Dahl jr. konstituert festspilldirektør i Bergen

Festspillene i Bergen har engasjert Erling Dahl jr. som direktør for Festspillene i ett år fra 01.09.2004. I denne perioden er Erling Dahl jr. innvilget permisjon av Bergen kommune fra sin stilling som direktør ved Edvard Grieg Museum, Troldhaugen, heter det i en pressemelding fra Festspillene.

Kunstmusikk

Erling Dahl jr. overtok direktøransvaret for Festspillene da forhenværende direktør Bergljot Jonsdottir trakk seg fra stillingen ultimo februar 2004. Erling Dahl jr. har tidligere vært kunstnerisk rådgiver for Jonsdottir og tidligere Festspilldirektører.

Årsaken til at styret har valgt å tilby Dahl denne stillingen på et ett-års åremål, er at arbeidet med å finne ny Festspilldirektør fortsatt vil ta en del tid. Det er også klart at enkelte kandidater ikke vil ha anledning til å tiltre stillingen før i 2005. For å sikre en god kontinuitet og opprettholde framdriften i planlegningen og gjennomføringen av Festspillene 2005 har styret valgt å engasjere Erling Dahl jr. som direktør frem til 1. september.2005. Dette vil også kunne gi den nye direktøren en viss overlappingsperiode før hun/han skal overta det hele og fulle ansvar for Festspillene.

Bergljót Jónsdóttir ble i februar fritatt fra forpliktelsene som hører til stillingen, men sto til disposisjon for festspillene fram til 15. juni 2004.

Bergljót Jónsdóttir ble direktør for festspillene siden 1995, og har fått mye ros for å ha dratt i land flere støttekroner til festspillene. Selv om Jónsdóttirs kunstneriske valg til tider har vært omstridte, har hun også fått mye ros for å ha gjort festspillene til en mer synlig, vital og anerkjent musikkinstitusjon.

Samtidig har hennes kontroversielle lederstil, som av tidligere ansatte har blitt betegnet som «tøff og kontrollerende», vært noe av en verkebyll for festspillene. En lengre konflikt toppet seg med at Jónsdóttir valgte å trekke for drøyt fire måneder siden.

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.

Flere saker
Med omsorg for lydene

Med omsorg for lydene

I denne månedens Ballade klassisk presenterer Ola Nordal seks aktuelle utgivelser innen «lydbasert musikk», som alle viser omsorg og omtanke for lydene.

Motvindfestivalen 2025: Ein slik hippiefestival, ell?

Motvindfestivalen 2025: Ein slik hippiefestival, ell?

– Fred er mogleg, og det bør eigentleg ikkje vere så mykje å be om heller, sa arrangør Haakon Stiff Aamlid under årets Motvindfestival. Middelalderskogen i Rollag blei fylt med oppbyggjeleg musikk i mørke tider.

Har komponert musikken til det største norske spillet noensinne

Har komponert musikken til det største norske spillet noensinne

Med Dune: Awakening representerer komponist Knut Avenstroup Haugen en ny æra for spillmusikk laget i Norge.

«En innflytelsesrik stemme blant vår tids komponister»

«En innflytelsesrik stemme blant vår tids komponister»

Kristine Tjøgersen er den første norske komponisten som har mottatt Ernst von Siemens-stiftelsens komponistpris. «Et stort og viktig gjennombrudd», sier komponist og direktør for Festspillene i Bergen, Lars Petter Hagen.

REPORTASJE: Festivalsommer med bismak

REPORTASJE: Festivalsommer med bismak

Musikkens politiske kraft og protestens plass i kulturen har fått ny aktualitet.

Det Burde sa. Det Benjamin Staern gjorde.

Det Burde sa. Det Benjamin Staern gjorde.

"Borde ska inte styra handen, hjärtat eller hörseln," skriver den svenske komponisten Benjamin Staern. Les hans reaksjon på Cathrine Winnes' tekst om den samme "Burde", som så ofte hjemsøker den skapende.

Se alle saker
Konserttips Oslo

Serier
Video
Radio