Per Erik Kise Larsen Foto: Liv Øvland

Per Erik Kise Larsen slutter i Risør kammermusikkfest.

Festivalsjefen, som gir seg etter at arbeidet med årets festival er avsluttet, går tilbake til full stilling som direktør og leder for Det Norske Kammerorkester.

Kunstmusikk

Per Erik Kise Larsen gir seg som festivalsjef i Risør kammermusikkfest etter at arbeidet med årets festival er avsluttet . Han overtok rollen som festivalsjef etter Turid Birkeland høsten 2010, og har siden da jobbet sammen med de kunstneriske lederne Henning Kraggerud og Lars Anders Tomter.
Under Larsen har festivalen utvidet antall arrangementer gjennom sine seks festivaldager, samt gjort ulike organisatoriske grep for å strømlinjeforme driften. Han har også jobbet for et bredere spekter i det kunstneriske tilbudet, og utvidet dette med å integrere andre sjangre enn den klassiske i festivalens tilbud til publikum.
Bakgrunnen for at han nå velger å slutte er at en festival som dette krever usedvanlig mye arbeid og en kontinuerlig prosess rundt fornyelse og kunstnerisk kreativitet. I og med den delte rollen som direktør for Det Norske Kammerorkester og festivalsjef for Risør kammerfest, har nå den totale arbeidsmengden gjort at han i følge pressemelding mener det er riktig å konsentrere seg om ledelse av kun en av de to selvstendige institusjonene. Larsen går derfor tilbake til full stilling og fortsetter som direktør og leder for Det Norske Kammerorkester.
Styret vil nå diskutere festivalens fremtidige drift og ledelse, men årets festival går altså sin gang uten endringer.
Det tette administrative samarbeidet med mellom festivalen og Det Norske Kammerorkester vil ikke videreføres.
Tidligere i år ble det også klart at kunstnerisk leder for festivalen Henning Kaggerud slutter, også han etter 6 år i Risør Kammerfest

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.

Flere saker
Det var en gang en kantor

Det var en gang en kantor

ESSAY: Hva står på spill når det er krise i kirkemusikken? Hva vil skje med kantoren i åra som kommer? Prest og scenekunstner Margrete Kvalbein lar glimt fra Haldens kirkemusikalske liv kaste lys over sakene.

Kommer AI-musikk snart ut på vinyl?

Kommer AI-musikk snart ut på vinyl?

KRONIKK: Vi kan ikke skru tiden tilbake. Men av hensyn til vår kultur, menneskelighet og rettferdighet må vi sette mye tydeligere begrensinger på AI enn hva vi har nå, skriver musiker, låtskriver og filmskaper Henning Andersen.

Fra kull til kultur

Fra kull til kultur

Longyearbyen har vært i en gradvis omstilling fra gruvedrift til et bredere næringsliv, der turisme, forskning og kultur nå står sentralt. Hvordan står det til med musikken i dag, og fremover, 78 grader nord?

Storbekkens Musikkpris 2025 til Ånon Egeland

Storbekkens Musikkpris 2025 til Ånon Egeland

Årets utmerkelse går til en bauta innen folkemusikkmiljøet, sier juryen, som overrekker prisen til musiker og pedagog Ånon Egeland på Riksscenen 25. oktober.

Ballade klassisk: Triumfklang og økt livskvalitet

Ballade klassisk: Triumfklang og økt livskvalitet

Klinger symfoniorkestrene for likt? Og hva har Helseth puttet i trompeten denne gangen? Dette, og mer til funderer Ola Nordal på i denne utgaven av Ballade klassisk.

– Du må hente lisensen fra deg selv

– Du må hente lisensen fra deg selv

Jazznytt-redaktør Filip Roshauw skriver for å gjøre lytteren litt mindre ensom. Selv om musikkjournalistikken er under press, tror han fortsatt det finnes måter å nå inn i folks bevissthet på.

Se alle saker
Konserttips Oslo

Serier
Video
Radio