Arkiv

Kritikk, kommentar og debatt

Popularitetens pris

05/01/17

Spellemann har gjort flere endringer i år. Hva betyr det – og undergraver prisen sin egen verdi når den gjør det kommersielle til et kriterium?

Velvillig årbok for viderekomne

21/12/16

ENOs andre årbok er en befriende selvvalgt oppsummering av musikkåret 2016, som også kan irritere.

Samtidsmusikk som skummelt virkemiddel

19/12/16

Eivind Buenes komposisjon neoN Notebook blir til skumle lydeffekter når 100 ungdomsskoleelever får gjøre hva de vil med den. Kanskje kunne uttrykkspennet vært større dersom de voksne hadde problematisert skrekkfilmklisjeen i samtidsmusikken mer?

Hvor høyt verdsettes egentlig studentstedene?

09/12/16

Det er riktig at ungdommen har mindre tid i et mettet marked. Hvem vil være med på å hindre studenthusenes fall, spør Marte Henriksen Bollum, styreleder på studenthuset Kroa i Bø.

En milepæl i norsk dirigentutvikling

06/12/16

En ny dirigentsatsing skal gi Norge flere dirigenter på høyeste profesjonelle nivå. Lanseringsprogrammet Opptakt – for Norges nye dirigenter gir utvalgte talenter tilgang til å bygge karriere i symfoniorkestrene.

Alkohol, rus, trakassering og inkludering i utelivet

05/12/16

Vi har en lang vei å gå når det kommer til konstruktive tiltak og kunnskap om rus og andre sikkerhetsutfordringer i bylivet i Oslo, skriver Miranda Moen

Nordnorsk Opera og Symfoniorkester svarer om ny operasjef

30/11/16

Svar til Norsk Operasangforbund (NOSF), ved forbundets leder Mette B Pedersen.

Hvorfor skal ikke ny NOSO-sjef ansettes på åremål?

30/11/16

Åpent brev til styret i Nordnorsk Opera og Symfoniorkester (NOSO) v/direktør Tor Lægreid.

Lydlandskaper og lyrikk fra samme verden

25/11/16

Hva har Biospheres musikk felles med Rolf Jacobsens lyrikk? Les Heidi Sævareids essay og bli klokere.

Improkameratane

22/11/16

På eit år har det nye plateselskapet Nakama gitt ut (snart) åtte plater og gjort seg synlege i det norske improlandskapet. Kva skal vi med nok eit lite, indie-impro-selskap?