Arkiv
Kritikk, kommentar og debatt
Popularitetens pris
Spellemann har gjort flere endringer i år. Hva betyr det – og undergraver prisen sin egen verdi når den gjør det kommersielle til et kriterium?
Velvillig årbok for viderekomne
ENOs andre årbok er en befriende selvvalgt oppsummering av musikkåret 2016, som også kan irritere.
Samtidsmusikk som skummelt virkemiddel
Eivind Buenes komposisjon neoN Notebook blir til skumle lydeffekter når 100 ungdomsskoleelever får gjøre hva de vil med den. Kanskje kunne uttrykkspennet vært større dersom de voksne hadde problematisert skrekkfilmklisjeen i samtidsmusikken mer?
Hvor høyt verdsettes egentlig studentstedene?
Det er riktig at ungdommen har mindre tid i et mettet marked. Hvem vil være med på å hindre studenthusenes fall, spør Marte Henriksen Bollum, styreleder på studenthuset Kroa i Bø.
En milepæl i norsk dirigentutvikling
En ny dirigentsatsing skal gi Norge flere dirigenter på høyeste profesjonelle nivå. Lanseringsprogrammet Opptakt – for Norges nye dirigenter gir utvalgte talenter tilgang til å bygge karriere i symfoniorkestrene.
Alkohol, rus, trakassering og inkludering i utelivet
Vi har en lang vei å gå når det kommer til konstruktive tiltak og kunnskap om rus og andre sikkerhetsutfordringer i bylivet i Oslo, skriver Miranda Moen
Nordnorsk Opera og Symfoniorkester svarer om ny operasjef
Svar til Norsk Operasangforbund (NOSF), ved forbundets leder Mette B Pedersen.
Hvorfor skal ikke ny NOSO-sjef ansettes på åremål?
Åpent brev til styret i Nordnorsk Opera og Symfoniorkester (NOSO) v/direktør Tor Lægreid.
Lydlandskaper og lyrikk fra samme verden
Hva har Biospheres musikk felles med Rolf Jacobsens lyrikk? Les Heidi Sævareids essay og bli klokere.
Improkameratane
På eit år har det nye plateselskapet Nakama gitt ut (snart) åtte plater og gjort seg synlege i det norske improlandskapet. Kva skal vi med nok eit lite, indie-impro-selskap?