Arkiv
Kritikk, kommentar og debatt
Profesjonalisert stemning over årets Marked for musikk
Produksjonene på Marked for musikk 2024 viser frem mangfoldet i norsk musikk, men halter litt når målgruppen ikke er til stede under konsertene.
Spikeren i kista for Natt & Dag
– Selvhøytidelige og lettkrenkede kjendiser trenger en gneldrete bølle som gir dem motstand, sier redaktøren, og håper andre tar over drifta.
Ballade klassisk: Kunstmusikalsk krysspollinering
Det er mye musikalsk mot i denne månedens Ballade klassisk. Ola Nordal har lyttet til sju album som på ulikt vis tøyer sjangergrensene.
Kuttforslag rammer Oslos musikalske brobygger
– Byrådet snubler i småsummer når de foreslår å kutte nesten fire hundre tusen kroner til Oslos store musikkscene Cosmopolite, fastslår Kari Grete Jacobsen, daglig leder for Østnorsk jazzsenter.
DEBATT: – En undersøkelse er først relevant når den er til å stole på.
– Artistundersøkelsen er så å si fri for beskrivelser av hvordan den er gjennomført, sier Bård Kleppe og Mari Torvik Heian i det de svarer på Daniel Nordgårds innlegg i debatten om Artistundersøkelsens pålitelighet.
Tid og kunstnerliv: Hvordan jeg krøsja på Hartmut Rosa
Hva har en tysk statsviter og dirigent Cathrine Winnes til felles? Tja – sjekk ut denne månedens «Tid og kunstnerliv», om vår syke verden og vår «selvregulerende helbredelsesmekanisme».
DEBATT: – Artistundersøkelsen er høyst relevant. Kleppe bør heller la seg inspirere.
Daniel Nordgård ved Universitetet i Agder svarer på innlegget fra Telemarksforsking om Artistundersøkelsen.
Å sette en artistundersøkelse under debatt
Den nylig lanserte Artistundersøkelsen fra Gramart og UiA har skapt debatt, både under sist ukes Bylarm og i tidsskriftet Konteksts spalter. Ballade gjør rom for debatten, og begynner her med et nytt tilsvar fra Kontekst-redaktøren og en samling av debattinnleggene så langt.
Kultursektoren og klima: Hvorfor har kulturlivet så lav klimapuls?
Kulturen skal ta pulsen på samtiden. Men når det gjelder å omstille oss til klimavennlige og bærekraftige praksiser, har vi som sektor kanskje ikke gjort så mye annet enn å prate. Nå må vi anerkjenne at vi ikke går i front: Vi i kulturlivet har en jobb å gjøre!
Den politiske filharmonien
Arktisk Filharmoni er et interessant eksempel på at musikk har politisk kraft. Med musikere i Tromsø og Bodø, to byer som «hater» hverandre, nuller orkesteret ut noen distriktspolitiske motsetninger. Men nå engasjerer orkesteret seg i en mye større sak – jobben for å redde kloden.