Juryens mandat er å dele ut stipender til de som kommer til å prege norsk musikkliv fremover fordi de lager god tekst og musikk.Stiopendene skal tildeles på bakgrunn av kompositoriske kvaliteter uavhengig av sjanger, hvor tekst også er en viktig del av komposisjonen.Juryen står fritt til å velge om de vil vektlegge tekst, musikk eller begge deler.
Henrik Haraldsen Sveen, Ole Torjus Hofvind, Tom Henrik Melting Basmo og Martin Basmo Aspen i Rytmeklubben ble tildelt det første av stipendene I går.
Juryen, som har bestått av Knut Schreiner (Turboneger, Mirror Lakes), Ida Maria, Torgny Amdam (Torgny, ex-Amulet) og en av stipendvinnerne fra 2014: Ellen Andrea Wang.
Deres begrunnelse lyder som følger:
«Digitalisering endrer ikke bare hvordan vi lytter til musikk og bransjestrukturer. Den endrer også hvordan musikk skapes. Ingen sted er dette tydeligere enn i moderne, elektronisk pop- og dansemusikk. Her må begreper som ”tekst”, ”melodi” og ”låtskriving” redefineres. Dagens popmusikk kan ikke nødvendigvis framføres på et piano eller kassegitar. Istedenfor blir ”komposisjon” noe som ikke kan løsrives fra studioproduksjon. For NOPA er det et poeng å vise at vi tar denne musikken og denne måten å lage musikk på, på alvor.
Norge har en stolt historie i elektronikasjangeren. Ser man til Sverige, finner man noen av verdens mest suksessfulle pop-låtskrivere. I Frankrike har den synthbaserte dansemusikken satt en ny standard for popmusikk. Ole Torju Hofvind, Tom Henrik Melting Basmo, Martin Basmo Aspen og Henrik Haraldsen Sveen viser med ”Seen” potensial til å bli låtskrivere som forener disse kvalitetene i sin ekstatiske musikalske visjon.
Av alle artistene på By:Larms utvalgt-liste, er det ingen som representerer Lyden av 2015 mer enn Rytmeklubben. Det låter nytt og friskt, man skjønner ikke helt hvordan det gjøres, men man vil ha mer av det – akkurat som det har vært med innovativ popmusikk til alle tider.»
Foreningen Ballade er eier og utgiver av redaksjonelt uavhengige ballade.no. Pr i dag er NOPA, NKF, MFO og NMFF medlemmer i Foreningen Ballade.

Det var en gang en kantor
ESSAY: Hva står på spill når det er krise i kirkemusikken? Hva vil skje med kantoren i åra som kommer? Prest og scenekunstner Margrete Kvalbein lar glimt fra Haldens kirkemusikalske liv kaste lys over sakene.

Kommer AI-musikk snart ut på vinyl?
KRONIKK: Vi kan ikke skru tiden tilbake. Men av hensyn til vår kultur, menneskelighet og rettferdighet må vi sette mye tydeligere begrensinger på AI enn hva vi har nå, skriver musiker, låtskriver og filmskaper Henning Andersen.

Fra kull til kultur
Longyearbyen har vært i en gradvis omstilling fra gruvedrift til et bredere næringsliv, der turisme, forskning og kultur nå står sentralt. Hvordan står det til med musikken i dag, og fremover, 78 grader nord?

Storbekkens Musikkpris 2025 til Ånon Egeland
Årets utmerkelse går til en bauta innen folkemusikkmiljøet, sier juryen, som overrekker prisen til musiker og pedagog Ånon Egeland på Riksscenen 25. oktober.

Ballade klassisk: Triumfklang og økt livskvalitet
Klinger symfoniorkestrene for likt? Og hva har Helseth puttet i trompeten denne gangen? Dette, og mer til funderer Ola Nordal på i denne utgaven av Ballade klassisk.

– Du må hente lisensen fra deg selv
Jazznytt-redaktør Filip Roshauw skriver for å gjøre lytteren litt mindre ensom. Selv om musikkjournalistikken er under press, tror han fortsatt det finnes måter å nå inn i folks bevissthet på.