– Jeg vil ikke ha radiotaushet. Jeg vil ha radioaktivitet!, skriver dirigent og skribent Cathrine Winnes i denne utgaven av spalten "Tid og kunstnerliv", og hiver seg på radiobølgen av en kulturdebatt som ikke slutter å koke.
I anledning Ballades 25-årsjubileum som nettmagasin, inviterer vi sentrale stemmer som har vært viktige for tidsskriftets historie – skribenter, redaktører og bidragsytere – til å dele sine perspektiver.
Vi gjekk inn portane til Øya til ropet «penga går til folkemord». På innsida var det flagg, skjerf og appellar. Og store musikkopplevingar.
Å være vitne til det sterke samholdet under Festival for Palestina – midt i et av Europas mørkeste kapitler i moderne tid – var en uforglemmelig opplevelse, skriver Johanna Holt Kleive.
Av alt som kan knyttes til musikk i kongeriket, er det det som handler om butikk som bør velte flest kioskstativer før og etter valget.
Rørende og berørende anerkjennelser under Spellemann torsdag kveld, med Hedersprisen til Maj Britt Andersen og tildelinger i flere klasser til Kristine Tjøgersen og Vilde Frang.
I en tid der demokratiet står på spill får begrepet skyldfølelse renessanse.
En by med historier og hemmeligheter, en by med politiske spenninger, og byen som skapte den legendariske klubben Berghain. – Berlin, du stinker ille, og er ekte undergrunn. Det er på turer som dette at jeg gjenvinner nytt pågangsmot, skriver skribent og trommeslager Johanna Holt Kleive i dette reisebrevet.
– Jeg sjekker på hvilken side artistene står før jeg kjøper plater og konsertbilletter. Jeg vil ikke bruke pengene mine på artister som støtter folkemord, skriver Ballade-frilanser Thomas Kolbein Bjørk Olsen. Her samler han tankene etter “Nyttårsløfter til Gaza” i Oslo Konserthus sist lørdag.
Er det ennå mulig å redde Popsenteret i Oslo? Arvid Skancke-Knutsen, en av Ballades faste skribenter, går gjennom både historie egne refleksjoner rundt Popsenteret, som måtte stenge dørene ved nyttår.
Gitarlærer
Utøvende scenekunstnere med funksjonsnedsettelse
Direktør
Programsjef
Solo Pauke