Longyearbyen har vært i en gradvis omstilling fra gruvedrift til et bredere næringsliv, der turisme, forskning og kultur nå står sentralt. Hvordan står det til med musikken i dag, og fremover, 78 grader nord?
Only Slime bygger et unikt middelalderunivers på Det Norske Teatrets Scene 3 denne høsten, med vikinger, hekser, alver og drager. Deres interaktive minifestival Dragonblood har hentet musikalsk inspirasjon fra Charli XCX, Rammstein og Enya.
Er det nå det skjer, at Trondheim Symfoniorkester får sin internasjonale super-maestro? Er Adam Hickox dirigenten som skal definere orkesteret på nytt? Og videreutvikle en egen klang og en musikalsk fortelling som hele verden vil høre?
Før sommeren kom Telemarksforsking med en alarmerende rapport rettet mot kutt i kommunale kulturtilbud for barn og unge. Hvordan rammer det dem det angår, og hvordan løser kommunene det?
Noen ganger er løsninga på det «umulige» møtet mellom den skeive folkemusikken og den strenge maskinmusikken å finne i en sko. Ævestaden er en trio, og i finalen av vår Ævestaden-spesial går to av tre bandmedlemmer elektronisk.
Levina Storåkern: Ikke akkurat noen partysvenske i Oslo.
– Nei, nei, ikke prøv å telle takter. Da blir det feil. Bli med på noen av de mange stiene til folkemusikkfornyelsen. Veikrysset denne gang: gruppa Ævestaden.
– Fred er mogleg, og det bør eigentleg ikkje vere så mykje å be om heller, sa arrangør Haakon Stiff Aamlid under årets Motvindfestival. Middelalderskogen i Rollag blei fylt med oppbyggjeleg musikk i mørke tider.
Kristine Tjøgersen er den første norske komponisten som har mottatt Ernst von Siemens-stiftelsens komponistpris. «Et stort og viktig gjennombrudd», sier komponist og direktør for Festspillene i Bergen, Lars Petter Hagen.
Musikkens politiske kraft og protestens plass i kulturen har fått ny aktualitet.
Gitarlærer
Utøvende scenekunstnere med funksjonsnedsettelse
Direktør
Programsjef
Solo Pauke