Oslofilharmonikere spiller Schubert under Asker Kammermusikkfestival Foto: Povilas Syrrist-Gelgota

Asker kammermusikkfestival vil bli sentrum for klassisk musikk

Kunstnerisk leder Povilas Syrrist-Gelgota er overbevist om at kammermusikk er fremtidens dominerende form.

Kalender

Gammal Maiden med Egil Hegerberg

05/12/2024 Kl. 19:00

Oslo

Lunsj med kultur – Operettelunsj

06/12/2024 Kl. 12:00

Oslo

Lørdagsopera

07/12/2024 Kl. 1400

Oslo

Når den femte utgaven av Asker kammermusikk festival avsluttes på søndag, vil det være etter hele 34 konserter. Festivalen har i år gått av stabelen fra 20. oktober og altså frem til 4. nov.

Kunstnerisk leder Povilas Syrrist-Gelgota kan fortelle at fra det første året, med kun seks konserter har festivalen vokst seg til en av de største innen sitt felt.

– Målet er å vokse videre, og når Asker, Hurum og Røyken kommuner slås sammen i 2020, skal festivalen bringe kammermusikk til alle mulige konsertsteder i den nye, store Asker kommunen.

Lokalt miljø
Konkurransen fra det enda større Oslo, bare 20 minutter unna, er imidlertid fortsatt merkbar. Syrrist-Gelgota har imidlertid tro på at det er mulig å endre folks tendens til å se til hovedstaden for å finne kvalitetsproduksjoner.

– Det er ikke noe i veien for at Asker kan bli et sentrum for klassisk musikk, hevder han, og fortsetter:

– Vi ønsker å samle alle publikummere som er interessert i kammermusikk til et lokalt kammermusikalsk miljø, gi dem muligheten til å oppleve høy kvalitet i nærmiljøet og vise frem lokale konsertsteder, lokale komponister, poeter, bildekunstnere og filosofer.

Festivalen har i år hatt både barnehageproduksjoner og superstjerner på programmet. I arbeidet med programmet understreker han at variasjon er nesten like viktig som kvalitet, som selvsagt er det viktigste, i tillegg til å vise frem lokale artister.

– En god del av konsertene arrangeres slik at det er dialog mellom forskjellige kunstformer og også mellom forskjellige nasjonaliteter. Dialog, kommunikasjon og inkludering er jo sentrale verdier i kammermusikalsk musisering. I år har vi for eksemepel hatt både indisk-baltisk konsert, litauisk konsert, internasjonal avslutningsfiesta og spansk og italiensk konsert på programmet.

– Vi inviterer publikum til oss og oppsøker publikum der de er. Festivalens kammermusikalske profil gir mulighet til mobilitet, fleksibilitet i forhold til forskjellige konsertlokaler og produksjoner av høy kunstnerisk verdi uten å bruke en formue.

Gleden ved kammermusisering
Det er i tillegg kommet til en seminar-del. Denne er i år begrenset til et kontrabassseminar for barn og voksne. Men målet til neste år er å arrangere kammermusikk-kurs og seminar for barn og amatører

– Vi vil at så mange som mulig kan får oppleve gleden ved kammermusisering.

I følge besøkstallene er festivalen på vei mot dette målet. Syrrist-Gelgota forteller at antall publikummere ble doblet i fjor, og mener at det i år ser det enda lysere ut.

– Utfordringen er annonsering. Festivalen skjer i en begrenset periode på to uker i året og det er lett å drukne i en hav av reklame. Men det går riktig vei! Festivalen har fått rundt tusen følgere på Facebook mot 500 i fjor. Vi satser i stor grad på digital annonsering.

– Vi er overbevist om at kammermusikk er fremtidens dominerende form! Kammermusisering er fargerik og personlig. Kammergrupper er mobile og kreative, avslutter en optimistisk kunstnerisk leder.

Komponister som blir spilt på Asker kammermusikkfestival 2018:

Marcus Paus
Kjell Mørk Karlsen
Rolf Wallin
Edvard Grieg
Bjarne Brustad
Øistein Sommerfeldt
Guttorm Kittelsen
Morten Gaathaug
Kjell Marcussen
Per Bolstad
Tirill Mohn
Konrad Øhrn
Anna Jastrzebska
Vidar Kristensen
Espen Jensen
Alfred Gammelsæter
Stig Nordhagen
Kjell Marcussen
Kjell Magne Andersen
Povilas Syrrist-Gelgota
Martin Haug

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.
Konserttips Oslo