Østlie forteller at artistvalget ble gjort på samme grunnlag som i fjor – man ville rett og slett ha det beste og mest spennende innenfor de aktuelle genrene. Ved siden av bookingen jobber Øya-ledelsen nå med å «ommøbelere» festivalområdet, for å få det til å fungere så godt som mulig. Selv om festivalen ellers kommer til å bli svært gjenkjennelig, lurer man også på å gjøre en av de mindre scenene litt større.
— Selv om vi begynte tidlig med bookingen denne gangen, er vi langt fra ferdige – vi jobber fremdeles med flere internasjonale og norske artister, og regner med 50-60 band på plakaten, inkludert de som skal spille på klubbdagen. Østlie avslører at Øya-ledelsen er i dialog med flere spillesteder, for å utvide den svært så vellykkede oppvarmingskvelden:
— Vi spekulerer på å involvere flere klubber, samtidig som vi skal ta enda bedre vare på de klubbene vi allerede har avtaler med.
Noe tak på antall besøkende er enda ikke satt, men Østlie håper på å tangere fjorårets publikumstilstrømning – med 16 000 besøkende på to dager:
— Med de bandene vi kan friste med i år, er det nok ingen tvil om at vi kommer til å selge like mange eller flere biletter enn i fjor, mener han.
Når man trekker over 16 000 mennersker til ett lite sted, er mat og drikke viktig. Øyafestivalen stilte i fjor med et velsmakende og variert utvalg småretter fra ulike kjøkken, noe de etter sigende har tenkt til å fortsette med. Men selv om maten smakte, syntes mange at det ble for dyrt for de små porsjonene – og når man i tillegg blir bedt om å legge igjen matpakkene ved inngangen, oppstår det irritasjon. Blir det matpakke-forbud også i år?
— Vi jobber med et regelverk her. Det var ingenting galt med reglene i fjor, men måten de ble håndhevet på var kanskje litt firkantet. Folk skal få slippe den behandlingen i år, men det kommer fremdeles ikke til å være lov til å ta med seg matkurver inn på området. Men dette kommer vi til å gå ut med klar informasjon på nærmere festivalen, lover Østlie, som også kan fortelle at man tenker på å gjøre livet lettere for de mange tilreisende.
— I fjor oppdaget vi hvor mange det var som kom langveis fra, så vi jobber med flere leverandører som kanskje kan hjelpe oss med å tilby pakkeløsninger, både på reise og opphold under festivalen. Så snart vi er ferdige med resten av bookingene, kommer vi til å gå i gang for fullt med hele den praktiske tilretteleggingen av festivalen, og da vil nok mange biter falle på plass. Vi gikk med overskudd i fjor, og det har gjort oss i stand til å ansette flere mennesker; så alt skulle ligge til rette for at Øya 2003 blir tidenes beste festival, frister Christian Østlie.
Oppdatert informasjon om Øyafestivalen finner du ved å klikke på festivalens lenke nedenfor.

Ujevn og uklar "Terminus"
Tekst og musikk trekker i hver sin retning, kryssende agendaer gjør resultatet dels for anmassende, dels for sprikende, midt i den gode viljen, skriver kritiker Erling E. Guldbrandsen om kammeroperaen "Terminus".

Om søyler, sari og svevende skip
Ballade klassisk tar for seg fire nye kunstmusikkplater, og kritikeren gleder seg over det han får oppleve.

Hvor brenner det, Erica Leypoldt og Lars Tefre Baade?
Vi må snakke om PROMO. Fungerer utstillingsvinduene i dag, og hvordan promoterer artister seg best i 2025? Hvem vil pressen egentlig snakke med? Her er spalten for deg som vil høre mer om de store spørsmålene i musikkbransjen.

Jørgen Karlstrøm til svenske Bonus Copyright Access
Karlstrøm blir administrerende direktør i svensk opphavsrettsorganisasjon.

Salt i Oslo kan bli nødt til å stenge dørene
Myndighetene varsler full stopp av aktivitet innen 1. juli.

Derfor bør vi lære norsk folkemusikk og folkedans på voksenopplæringen
Det burde være flere arenaer for formidling av norsk folkemusikk og -dans i voksenopplæringen. Det er en super inngang til å lære språk, historie, kroppsspråk og sosiale koder – samtidig som det bygger fellesskap, skriver Ely Navarro i Stiftinga Hilmar Alexandersen.