I følge Alarm har responsen fra bandene vært overveldende. Nitti prosent av de forespurte artistene takket ja ‘på direkten’. En av dem var JR Ewing.
— Vi visste ikke engang hva vi sa ja til. Om vi bare skulle spille en låt eller om det var et helt sett. Ja sa vi uansett. Når det nå viser seg at vi får spille et helt sett, er jo det strålende, sier Mokkelbost. Alarm-konserten vil bli bandets første i år, før nesa vendes mot Tyskland og en ti dagers mini-turné i påsken. Deretter står en lang rekke konserter her hjemme for tur.
Foreløpig ligger JR Ewing på en andreplass i publikumsavstemmingen på Alarmprisens nettsider, slått av Kaizers Orchestra. Tidligere har hardcore-gruppa fått norske kritikere til å bli svært så løssluppen i sin bruk av rosende superlativer, og fortsatt strømmer lovord inn fra utlandet.
– Rett før jul dumpet Kerrang ned i postkassa mi, med en JR Ewing anmeldelse der vi fikk fem av fem mulige. Slikt er gøy, forteller Mokkelbost.
I utvelgelsen av artister til Alarmpris-showet har prisen lagt vekt på nominerte artister og artister som man tror vil gjøre seg bemerket i tiden fremover. Sjansen er stor for at JR Ewing vil fortsette å holde seg også i sistnevnte kategori en stund fremover.
Alarmprisen vil foreløpig ikke si hvilket band som skal åpne showet. Men ellers har de nå klar en liste på 23 navn som skal fordeles på flere scener på Rockefeller i Oslo.
Alarm-bandene 2002 er Amulet, Askil Holm, DJ Gordon, DJ Storm & Da Kid, Gatas Parlament, Gåte, Håkon Kornstad Trio, JR Ewing, Khold, Lano Places, MadCon, Nils Noa, Opaque, Paperboys, Päronsoda, Sondre Lerche, Span, Stockhaus, Surfer Rosa, Trulz & Robin, Uncle’s Institution, Vidar Busk, Warlocks.
To-tre artister vil dessuten komme til de næreste dagene
Alarmprisen går av stabelen 2. februar på Rcokefeller i Oslo. Dørene åpner kl. 20.00, og prisutdelingen begynner kl. 21.00, og billetter koster 175.- (studenter 150.-)

Ujevn og uklar Terminus
Tekst og musikk trekker i hver sin retning, kryssende agendaer gjør resultatet dels for anmassende, dels for sprikende, midt i den gode viljen, skriver kritiker Erling E. Gulbrandsen om kammeroperaen "Terminus".

Om søyler, sari og svevende skip
Ballade klassisk tar for seg fire nye kunstmusikkplater, og kritikeren gleder seg over det han får oppleve.

Hvor brenner det, Erica Leypoldt og Lars Tefre Baade?
Vi må snakke om PROMO. Fungerer utstillingsvinduene i dag, og hvordan promoterer artister seg best i 2025? Hvem vil pressen egentlig snakke med? Her er spalten for deg som vil høre mer om de store spørsmålene i musikkbransjen.

Jørgen Karlstrøm til svenske Bonus Copyright Access
Karlstrøm blir administrerende direktør i svensk opphavsrettsorganisasjon.

Salt i Oslo kan bli nødt til å stenge dørene
Myndighetene varsler full stopp av aktivitet innen 1. juli.

Derfor bør vi lære norsk folkemusikk og folkedans på voksenopplæringen
Det burde være flere arenaer for formidling av norsk folkemusikk og -dans i voksenopplæringen. Det er en super inngang til å lære språk, historie, kroppsspråk og sosiale koder – samtidig som det bygger fellesskap, skriver Ely Navarro i Stiftinga Hilmar Alexandersen.