Hopp til innhald
Magnar Bergo

– Budsjettets store skuffelse

Festivaler og konsertarrangører er blant dem som ikke får den forventede hjelpen i momskompensasjonsordningen.

1. januar 2010 trådte en egen momskompensasjonsordning for frivillige organisasjoner i kraft. 196 millioner ble overført fra en tidligere ordning, og sammen med en økning på 412 millioner kroner ble bevilgningen i 2011 på 608 millioner kroner.

Regjeringens mål er at ordningen skal trappes opp med totalt én milliard kroner fram mot 2014, noe som vil bety at momskompensasjonen som tilbakebetales frivillige lag og organisasjoner da skal utgjøre 1,2 milliarder.

Les også:

— En skuffelse
I budsjettet for 2012 foreslås det å øke ordningen med 18,5 millioner til 627 millioner kroner. Det er mindre enn mange hadde håpet på.

— Her har lovnadene vært så massive at dette er midler våre organisasjoner hadde regnet med å få. Det er egentlig den store skuffelsen i kulturbudsjettet. At de må knipe såpass mye overrasker oss mye, sier Magnar Bergo, daglig leder i Norsk Musikkråd.

— Den lave økningene nå betyr at det blir enda tøffere å nå målet senere. Regjeringen har lovet en opptrapping, og da er det ikke unaturlig at organisasjonen som skal ha disse midlene forventer en jevn stigning. Her synes jeg regjeringen svikter, sier Bergo.

Les også:

Ekstremt viktig ordning
Kari Grete Jacobsen, daglig leder i Østnorsk jazzsenter, er også skuffet.

— Økningen på 18,5 millioner er bare en indeksregulering og ikke en reell økning. Nå får regjeringen et desto større beløp å ta igjen i 2013 og 2014. Det kan virke som de har begynt å få kalde føtter når det ikke kommer større økning i år. Jeg er redd for at de ikke klarer å holde det de har lovt.

Jacobsen mener ordningen er ekstremt viktig for alle som er organisert som frivillige lag og foreninger, noe de alle fleste arrangører, festivaler og andre type organisasjoner i musikklivet er.

Ledige stillinger

— Når man er organisert som forening betaler man full moms, man får ikke igjen momsen slik bedrifter i næringslivet gjør. Denne ordningen er en kompensasjon for dette. I 2010 var det søkt om 1,2 milliarder kroner i momskompensasjon. Det vil si at for klubber og andre arrangører innenfor, rock, jazz og folkemusikk ville denne ordningen betydd flere kroner enn arrangørstøtten i Kulturrådet. Hvis det totale behovet er på 1,2 milliarder kroner får man i dag igjen halvparten av det som er lovet i 2014, sier Jacobsen.

Ledige stillinger

Relaterte saker

Oslo World Music Festival logo

Skilles fra Rikskonsertene

Oslo World Music Festival skilles ut fra Rikskonsertene fra 1. januar 2012.

Operaen i Bjørvika

Ba om 52 millioner, fikk 20,4

– Det er jeg strålende fornøyd med, sier operadirektør Tom Remlov.

Illustrasjon publikum

Økning som ønsket

Arrangørstøtten økes og åpnes for flere søkere.

Illustrasjon turnebuss

Diskuterer turnéordning

Kulturdepartementet vil opprette en ny tilskuddsordning for utenlandsturneer. Det er uklart om Music Export Norway eller MIC Norsk Musikkinformasjon får...

Flere saker

Stillbilde fra musikkvideoen til Darling West

Ballade video: Kjære framtid

Sju videoer, fire premierer. Darling West, Bellman, Vegard Skrede, LULI, Kine Nesheim, Sleep Kicks og White Trash Blues Band.

Popsenteret – Christopher Nielsen utstilling

Prisen for popen

Er det ennå mulig å redde Popsenteret i Oslo? Arvid Skancke-Knutsen, en av Ballades faste skribenter, går gjennom både historie...

Alfons Karabuda Foto: Johan Olsson

Ny europeisk åndsverklov lagt frem

Europeiske rettighetsorganisasjoner er fornøyde med EU-kommisjonens forslag til opphavsrettdirektiv.