Erling Sandmo etterlyste i Morgenbladet forrige uke musikkdramatikk som tar utgangspunkt i det hverdagslige. I artikkelen «Helvete er hjemme» reiste han spørsmål om hvorfor komponister har overlatt dette dramatiske materiale til andre kunstarter. Lørdag 20. November kl. 18 får han i følge Opera Omnia svar på tiltale når «En Som Sang» har urpremiere på Blå.
Musikkdramatikeren Glenn Erik Haugland har i «En Som Sang» utfordret tekster av Heidi Tronsmo – tekster som i følge arrangørene skjuler «pussige perspektiv under en troskyldig overflate: Her fortelles ikke bare én historie. «Mellom punkter er det linjer som kan trekkes ut i ettertid». Sammen med Hauglands tvetydige og raskt skiftende vokallinjer, blir det monofone polyfont.»
— Arbeidet med «En Som Sang» har inspirert og på mange måter revitalisert musikkdramatikken for mitt vedkommende, sier komponist Glenn Erik Haugland i en kommentar. – Samarbeidet med sanger Heidi Tronsmo og regissør Tore Vagn Lid har åpnet for nye innfallsvinkler som jeg mener har satt oss på sporet av en oppdatert operaform.
Glenn Erik Haugland ble nylig nominert til Nordisk Råds Musikkpris for den kritikerroste kammeroperaen «Hulda og Garborg», og skriver for tiden en opera for Den Norske Opera basert på en roman av Ingvar Ambjørnsen. Han har vært yrkesaktiv komponist og pedagog siden endt fireårig utdannelse innen komposisjon på Norges Musikkhøgskole i 1985, og har en lang rekke verk bak seg med hovedvekt på musikkdramatikk. Frem til 2002 var han formann og en engasjert talsmann i Norsk Komponistforening.
Solosanger Heidi Tronsmo har stått bak en rekke sentrale musikkteaterprosjekter i regi av Opera Omnia, bl.a. barneoperaen «PoY!», og har også vært lærer på Nordic Black Theatres teaterskole. Regissør Tore Vagn Lid beskrives som en sentral drivkraft i Transiteateret Bergen. Lysdesign er ved Ståle Tråsdahl.
— Dette er ikke sanger fra kjøkkenet – denne gangen er det drama i stuen, sier bakmennene og – kvinnen humoristisk.
«Opera på Blå»-prosjektet tyvstartet alt i mai i år, med forestillingen «La Voix Humaine» av Jean Cocteau og Francis Poulenc, i regi av Siw Merethe Mikalsen. Denne forestillingen ble av Ballade-redaktør Arvid Skancke-Knutsen omtalt som «en fristende forsmak» på hele konsertserien, som etter planen skal gi rom for både utdrag av operaforestillinger og komplette kammeroperaer.

Harald Lassen på hytteturné i Agder: Treblås på tur
Saksofonist Lassen gjør minikonserter på hytter i Agder. – Her ligger det tjuefem mini-kulturhus ute i naturen, klare til bruk. Laget som gode treffpunkt for mennesker, sier han.

Med omsorg for lydene
I denne månedens Ballade klassisk presenterer Ola Nordal seks aktuelle utgivelser innen «lydbasert musikk», som alle viser omsorg og omtanke for lydene.

Motvindfestivalen 2025: Ein slik hippiefestival, ell?
– Fred er mogleg, og det bør eigentleg ikkje vere så mykje å be om heller, sa arrangør Haakon Stiff Aamlid under årets Motvindfestival. Middelalderskogen i Rollag blei fylt med oppbyggjeleg musikk i mørke tider.

Har komponert musikken til det største norske spillet noensinne
Med Dune: Awakening representerer komponist Knut Avenstroup Haugen en ny æra for spillmusikk laget i Norge.

«En innflytelsesrik stemme blant vår tids komponister»
Kristine Tjøgersen er den første norske komponisten som har mottatt Ernst von Siemens-stiftelsens komponistpris. «Et stort og viktig gjennombrudd», sier komponist og direktør for Festspillene i Bergen, Lars Petter Hagen.

REPORTASJE: Festivalsommer med bismak
Musikkens politiske kraft og protestens plass i kulturen har fått ny aktualitet.