Lasse Thoresen (Foto: Lisbeth Risnes, Mic)

Edvard-prisen for samtidsmusikk til Lasse Thoresen

Komponisten Lasse Thoresen ble tildelt TONOs Edvard-pris under Festspillene i Bergen 3. mai. Thoresen fikk EDVARD-prisen for sitt verk «Løp, lokk og linjer» skrevet for samtids-ensemble.Denne andre Edvard-prisen i TONOs jubileumsår 2003 ble delt ut i klassen «Samtidsmusikk», der juryen særlig ga Thoresen ros for å gjøre det folkemusikalske elementet i musikken til en fullstendig integrert og naturlig del av samtidsuttrykket.

Kalender

Cantango på Gamle Raadhus Scene

02/09/2020 Kl. 19:00

Oslo

Legg til arrangement
Se alle

Av Arvid Skancke-Knutsen

Prisen består av et diplom og 40.000 kroner, samt selve Edvard-trofeet av Bruno Oldani. TONOs EDVARD-pris for Samtidsmusikk i 2003 ble delt ut under Festspillene i Bergen. Begivenheten finner sted i Håkonshallen 28. mai etter konserten i anledning György Ligetis 80-års dag, der Ligeti ble behørig feiret med Ensemble Intercontemporain under dirigenten Johannes Debus.

— For TONO er dette et spesielt år, forteller informasjonskonsulent Jens Magnus. – Vi fyller 75 år, og vil benytte året til å fokusere på TONOs virksomhet, som gjennom å gjøre musikken tilgjengelig for lytterne, bidrar til et rikere liv for oss alle. Årets seks EDVARD-priser vil fokusere på opphavsmannens virksomhet og på TONO som
musikkformidler.

Før Lasse Thoresen ble avslørt som årets vinner i samtidsmusikklassen, ble det sagt at juryen hadde hatt mange spennede verk på sitt bord. Om «Løp, lokk og linjer» uttalte Edvard-juryen følgende:

«Verket «Løp, lokk og linjer» av Lasse Thoresen er oppfinnsom, avvekslande og organisk musikk som gjer folkemusikalske element til ein fullstendig integrert og naturleg del av samtidsuttrykket. Snerten og humoren i det har i tillegg ein befriande verknad.»

Vinnerverket blir dessuten fremført i Håkonshallen allerede nå på lørdag i konserten «Rudl modern». Da sammen med et verk av Knut Vaage, som nylig fikk EDVARD-prisen i klassen «Musikk for blåsere».

Lasse Thoresen er professor i komposisjon ved Norges Musikkhøgskole. Han ble født i 1949 og studerte ved Musikkonservatoriet i Oslo. Etter komposisjonsstudier med Finn Mortensen avla han diplomeksamen i 1972. Deretter fulgte studier i elektrofoni og komposisjon hos Werner Kaegi ved Institutt for Sonologi i Utrecht, Nederland.

Siden 1975 har Lasse Thoresen undervist ved Norges Musikkhøgskole i fagene elektrofoni, sonologi og komposisjon. Sammen med Olav Anton Thommessen var han sentral i oppbyggingen av et forskningsmiljø om sonologi i Norge, og han var i årene i denne forbindelse NAVF-stipendiat i årene 1978-81.

Fra 1985 har Thoresen i følge MICs komponistbiografi arbeidet med mikrotonalitet under inflytelse av norsk folkemusikk, fransk spektralmusikk og Harry Partch’s tonesystem «Just Intonation». Flere poetiske titler bærer vitnesbyrd om komponistens tilknytning til Baha’i-religionen. Inspirert av trosretningens hellige skrifter har han i de senere år komponert verk som «Carmel ulogies» (1994) til Oslo Filharmoniens 75-års jubileum og det helaftens korverket «From the Sweet-Scented Streams of Eternity»(1995). Selv fremhever han det religiøse perspektiv som motivasjon for å uttrykke seg gjennom musikk.

Sin estetikk uttrykker han på følgende måte: – Musikk er ikke bare musikk … Jeg synes musikkens oppgave først og fremst er å forholde seg til det menneskelige uttrykk. Den skal ikke være en utredning av klangmessige muligheter – den skal bruke disse mulighetene for å uttrykke menneskelige forhold.

I følge en pressemelding fra Festspillene var Thoresen overrasket og glad over oppmerksomheten, og sa han satte stor pris på denne anerkjennelsen fra sitt eget fagmiljø.

Stillinger

Direktør for komponisthjemmene

KODE Kunstmuseer og komponisthjem

Kantor

Haugesund Kirkelige Fellesråd

Festivalsjef

Kongsberg Jazzfestival

Assistentdirigent

Arktisk Filharmoni AS

Daglig leder

Høstscena

Pianostemmere/ klaverteknikere

Norges musikkhøgskole (NMH)

Hold deg oppdatert

Meld deg på vårt nyhetsbrev