Klinger symfoniorkestrene for likt? Og hva har Helseth puttet i trompeten denne gangen? Dette, og mer til funderer Ola Nordal på i denne utgaven av Ballade klassisk.
BOKANMELDELSE: Liv Glaser fylte nylig 90 år. Samme dag kom biografien om henne. Og at pianisten har vært heldig med sin biograf, det er sikkert, skriver kritiker Bodil Maroni Jensen.
Frå pianofragment til songbare melodiar, frå kompromisslaus fridom til drøymande indieuttrykk – fire ferske album som opnar vidt ulike rom for lytting.
ANMELDELSE: Boken "Når musikken tek form" gir oss et dypdykk i hva kritisk selvforståelse – midt i den skapende og kunnskapsproduserende prosessen – kan tilføre både vitenskapsdiskurser i akademia og hvordan vi kan forstå musikken som sosialt fenomen.
Oslo kammermusikkfestival tematiserer krigen i Ukraina med Sylvestrovs kontemplative sanger. Det er en god idé, men det er grenser for hvor innadvendt en fremføring kan være før den slutter å kommunisere med publikum.
– Fred er mogleg, og det bør eigentleg ikkje vere så mykje å be om heller, sa arrangør Haakon Stiff Aamlid under årets Motvindfestival. Middelalderskogen i Rollag blei fylt med oppbyggjeleg musikk i mørke tider.
Tuba og kantele gir deg sommarens lydspor, sjølvsagt! Og kva er beiggja?
"Asle og Alida" er et storverk, et vesentlig verk og et mesterverk, skriver kritiker Erling E. Guldbrandsen etter å ha opplevd operaen i København sist helg.
ANMELDELSE: Skurkeklubben og Vestnorsk Jazzensemble opphevet sjangergrenser og gjorde så både musikere og publikum kunne miste orienteringsevnen i rytmene, skriver Ballades utsendte.
Tekst og musikk trekker i hver sin retning, kryssende agendaer gjør resultatet dels for anmassende, dels for sprikende, midt i den gode viljen, skriver kritiker Erling E. Guldbrandsen om kammeroperaen "Terminus".
Gitarlærer
Utøvende scenekunstnere med funksjonsnedsettelse
Direktør
Programsjef
Solo Pauke