Ary Morais og bandet har spilt sammen helt siden 2016, da Morais satte sammen et godt knippe musikere bosatt i Oslo: Foruten Ary Morais selv på vokal består bandet av Torbjørn Sandvik (gitar), Ketil Kielland Lund (piano, trekkspill og flygelhorn), Dag Henning Kalvøy (u-bass) og Kenneth Ekornes (trommer og perkusjon).
Nå er det norske bandet et av 26 utvalgte band som akkurat i disse dager spiller på Atlantic Music Expo i Kapp Verdes hovedstad Praia, det største kulturarrangementet på øygruppa i Atlanterhavet, et stykke på utsiden av den afrikanske vestkysten.
– Vi gleder oss både til å spille, møte de andre bandene og være med på opplegget i Praia, forteller gruppa. – Dette er en stor mulighet for bandet å presentere seg for bransje, internasjonale agenter og et større publikum. Formålet er nettverksbygging og profilering av bandet og musikken, og å satse videre internasjonalt for å kunne nå et større og bredere publikum.
Ary Morais er opprinnelig fra Kapp Verde, men bosatt i Norge siden 1995. Han og bandet spiller musikk inspirert av kappverdisk tradisjonell musikk, som musikkstilene coladera, morna, batuque og funaná. Han synger på kappverdisk kreolspråk (mix av portugisiske og vest-afrikanske språkelementer), og presenterer selvkomponerte låter som viderefører kappverdisk musikktradisjon, forklarer Morais.
«Morais vokste opp rundt musikk og poesi, og har bidratt til å dele den sensuelle, melankolske kappverdiske resonansen med resten av verden», heter det i arrangementets omtale av artisten. Bare noen dager etter Atlantic Music Expo på Kapp Verde kan Ary Morais & Band oppleves her i hjemlandet igjen, på Deichman bibliotek på Majorstuen i Oslo (fredag 14. april kl. 14.30) og på Riksscenen samme kveld, der en stor del av bandet deltar på musikalsk festkveld med den brasilianske – og Norgesbosatte – perkusjonisten Celio de Carvalho.
Les mer om programmet under Atlantic Music Expo på Kapp Verde her.

Med omsorg for lydene
I denne månedens Ballade klassisk presenterer Ola Nordal seks aktuelle utgivelser innen «lydbasert musikk», som alle viser omsorg og omtanke for lydene.

Motvindfestivalen 2025: Ein slik hippiefestival, ell?
– Fred er mogleg, og det bør eigentleg ikkje vere så mykje å be om heller, sa arrangør Haakon Stiff Aamlid under årets Motvindfestival. Middelalderskogen i Rollag blei fylt med oppbyggjeleg musikk i mørke tider.

Har komponert musikken til det største norske spillet noensinne
Med Dune: Awakening representerer komponist Knut Avenstroup Haugen en ny æra for spillmusikk laget i Norge.

«En innflytelsesrik stemme blant vår tids komponister»
Kristine Tjøgersen er den første norske komponisten som har mottatt Ernst von Siemens-stiftelsens komponistpris. «Et stort og viktig gjennombrudd», sier komponist og direktør for Festspillene i Bergen, Lars Petter Hagen.

REPORTASJE: Festivalsommer med bismak
Musikkens politiske kraft og protestens plass i kulturen har fått ny aktualitet.

Det Burde sa. Det Benjamin Staern gjorde.
"Borde ska inte styra handen, hjärtat eller hörseln," skriver den svenske komponisten Benjamin Staern. Les hans reaksjon på Cathrine Winnes' tekst om den samme "Burde", som så ofte hjemsøker den skapende.