Det var mye som skulle ut under Motorpsychos første av fire konserter på Rockeklubben i Porsgrunn i november 2020. (Foto: Ketil Hardy)

God jul – og takk!

Det har vært en travel høst i den lille redaksjonen til Ballade. Og det er vi jammen glade for.

Kalender

Gjennom høsten har vi vært opptatt av å kritisk følge pengene og politikken, spesielt pandemiens og støtteordningenes konsekvenser og muligheter. Vi har også vært opptatt av å følge med på konserter, festivaler og arrangement som har blitt gjennomført, på utgivelser som har kommet og på aktuelle og relevante tendenser og trekk ved musikklivet i Norge.

Musikk er en sentral del av dagliglivet til de fleste mennesker – om man lytter aktivt og bevisst, eller hører musikk i det offentlige rom. Det offentlige rommet har vært mindre og delvis stengt dette året, i tillegg til at konsertarrangering har vært vanskelig og etter hvert umulig på grunn av myndighetsrestriksjoner rundt anviste plasser, fastmonterte seter og glatte kirkebenker. Hva langtidskonsekvensene vil være ser vi tydeligere i året som kommer. Men vi vet at mange i musikkens næringskjede – fra opphaverne og utøverne til management og teknisk – vil møte store utfordringer også i tida som kommer.

Og Ballade vil være tett på.

Takk, alle landets musikere, opphavere, scene-, lys- og lydteknikere, arrangører, alle i musikk-Norge som jobber i kulissene både kommersielt, organisatorisk og politisk, som har gjort at musikkåret 2020 er et spesielt musikkår å skrive om – med alle nyskapende formidlingsformer og -arenaer, alle utgivelsene og alle konsertene og festivalene som ble gjennomført. Godt jobba.

Pågangen av henvendelser vi har fått til redaksjonen, men også inntrykket gjennom dekningen av norsk musikk i dagspressen og i sosiale medier generelt, gjorde at vi hadde en antakelse om at det har vært flere utgivelser i 2020 enn i et vanlig, pandemifritt musikkår. Vi har forhørt oss med Spellemannsekretariatet, som har statistikk som viser at nivået ligger på omtrent det samme som i et normalår.

Det vi imidlertid kan si sikkert, basert på egen empiri, er at en tendens i musikken i pandemiåret 2020 har vært å produsere en slags «panorama-utgaver» av musikken: Mange plateutgivelser følges av bokutgivelse knyttet til musikken, og til musikkvideoer til sporene. Det gamle konseptalbumet kan sies å ha fått en oppfølger der de ulike formatene er med på å fortelle historiene produksjonen vil formidle. Dette er en interessant og spennende utvikling innen musikkformidling, som også preger musikkritikken og -journalistikken og hvordan vi omtaler produksjonene.

For å kontrollere folk, må de kvitte seg med kunst. Mens våre samfunn putter kunst i en liten eliteboks eller ser det som kun underholdning.

Musikk har vært spesielt viktig for mange dette året. Musikklivet var først ute med å legge til rette for digitale overføringer, og musikk har vært et – eller det – av våre kunstuttrykk tilgjengelig for alle gjennom nedstenging og usikre tider. På nyåret kommer Ballade til å publisere et større intervju med Deeyah Khan, tidligere musiker, nå prisvinnende dokumentarfilmskaper og vinneren av Fritt Ords Pris 2020. Her snakker hun om sitt forhold til musikk, og hun er tydelig på at vi må anerkjenne viktigheten av kunsten i folks liv:
– Vil du forstå viktigheten av musikk og kunst, må du ser på hva undertrykkende regimer gjør: De første som blir skutt er artister og intellektuelle. Diktatorer forstår at kunsten forener oss, får oss til å stå opp mot noe, er det som gjør oss menneskelige, gir oss håp og gjør oss levende. For å kontrollere folk, må de kvitte seg med kunst. Mens våre samfunn putter kunst i en liten eliteboks eller ser det som kun underholdning.
Hele intervjuet med Deeyah Khan kan du lese her på Ballade.no på nyåret.

Ballade ønsker å takke alle leserne våre for at dere følger oss, tipser oss, utfordrer oss og heier på oss. Og med dette vil jeg og Ballade-redaksjonen ønske dere alle en riktig god jul. Under her er linker til en del artikler og anmeldelser samt debatter og reportasjer i Ballade radio til lesing og lytting i juledagene.

Send oss gjerne tilbakemeldinger, tips og annet på guro[at]ballade.no, siri[at]ballade.no eller post[at]ballade.no – vi er alltid glade for å høre fra dere. Og, som alltid: Ta vare, og ta vare på hverandre. Ha en flott juletid, hver og en – vi høres igjen på nyåret ❤

Om det er noe du ikke finner her på Ballades sider, eller lurer på om vi har skrevet om, bruk søkefeltet øverst til høyre. Ballade har et arkiv på over 18 000 artikler, fra år 2000 til i dag, så det er mye interessant, gøy og spennende å finne. Kanskje finner du deg selv også.

Beste hilsen fra Ballade-redaksjonen, ved redaktør Guro Kleveland og journalist Siri Narverud Moen

Om årets juleduetter – Forutsigbare svulstigheter, bling på norsk og dårlig samvittighet

Anmeldelser, kritikk og debatt
denne lenken finner du konsert-, plate- og bokanmeldelser, kronikker, innlegg og kommentarer. En del av sakene, debattinnleggene og kommentarene her handler om høstens kulturdebatt rundt Statsbudsjettet for 2021.

Debatt om samtidsmusikken og – kritikken under Ultimafestivalen i Oslo i september. I panelet satt komponist Synne Skouen, hovedanmelder i NRK, Eystein Sandvik, direktør ved Kunstnernes Hus, Anne Hilde Neset og styreleder i TONO og Norsk Komponistforening, Jørgen Karlstrøm. Panelet ble ledet av Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Langlesing – intervjuer og reportasjer
Brand Barstein intervjuet Ørnulf Juvkam Dyve fra Staut i serien vår om lyrikken i musikken, Bak ordene, I Valdres er en kødd en kompis. Her kan du også høre en variant av intervjuet i Ballade radio.

Magne Fonn Hafskor intervjuet musiker og komponist Emilie Lidsheim om å finne sin egen stemme, om solidaritet og om musikkens mange dialekter.

Kjetil Vikene intervjuet lyttelosen Annabel Guaita i Bergen, i både video- og tekstformat.

Gabrielle Graatrud intervjuet komponist Synne Skouen i forbindelse med 70-årsjubileet tidlig i høst – her også i tekst og film.

Peder Ebbesen snakket med Lars Horntveth i Jaga Jazzist i forbindelse med plata som kom i høst.

Siri Narverud Moen snakket med Frode Haltli om samtidsmusikk for trekkspill, i kirken på Svartskog.

Sally Riahi, en ny stemme hos Ballade, gjorde et dykk i motiver og symbolikk hos Ulver.

Erik Valebrokk har intervjuet en rekke musikere og komponister i serien Inspriasjoner. Her har har intervjuet Cecilie Ore, som valgte seg Arne Nordheim.

Tor Hammerø intervjuet Nils Petter Molvær om å være Covid19-syk – og å leve av trompetist.

Ballade-redaktør Guro Kleveland intervjuet Rockeklubben i Porsgrunn og Motorpsycho i forbindelse med klubbens 30-årsjubileum og Motorpsychos fire (!) konserter på den lille rockeklubben, i pandemitid.

På denne linken finner dere Ballade video, som nå er ute i sin 78. utgave – som igjen vil si at vi har samlet sånn omtrent 550 norske musikkvideoer med omtaler av hver enkelt. Nok til å fylle romjula, skulle vi tro.

For å kommentere her må du ha en Facebook-konto. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du sende oss en e-post.

Stillinger

Daglig leder

Innlandet musikkråd

Økonomikonsulent

Norges Korforbund

Konsertmester II / Second Concertmaster II

Kringkastingsorkestret (Kork)

Avdelingsleder II

Drammen kulturskole

Daglig Leder

Stiftelsen Folken

Hold deg oppdatert

Meld deg på vårt nyhetsbrev