Saksofonist Soran Lind debuterer i Wiener Musikverein, en av verdens mest prestisjefylte konsertsaler, 15. juni. (Foto: Peter Kuzinski)

– Saksofon er uglesett som instrument i klassisk musikk

Soran Lind (28) fikk tidlig høre at han kunne glemme å bli klassisk solist. Nå debuterer han i et av verdens mest berømte konserthus.

AktueltKlassisk

Allerede som fireåring nektet Soran Lind å gå ut og ake med vennene sine – han ville heller høre nyttårskonserten fra Wien. Siden den gang har han vært en stigende stjerne på den internasjonale, klassiske musikkscenen. Nå debuterer han i Wiener Musikverein, en av verdens mest prestisjefylte konsertsaler.

Bare ytterst få norske musikere har tidligere fått æren av å opptre der.

– Konserten er en stor anerkjennelse, både for Soran som utøver og som representant for norsk musikk- og kulturliv. Å holde en full recital i Wiener Musikverein som saksofonist er rett og slett sensasjonelt, heter det i et presseskriv fra hans management.

I en samtale med Ballade forteller Lind at muligheten er ekstra spesiell fordi saksofonen fortsatt er lite anerkjent innen klassisk musikk.

– Saksofonen er faktisk uglesett i bransjen, spesielt i Norge, sier Lind, og fortsetter:

– Det er ett av få instrumenter som ikke inngår i symfoniorkestrene. Dette skyldes blant annet at instrumentet ikke ble oppfunnet før på 1860-tallet. Enkelte komponister ble faktisk bannlyst for å inkludere saksofon i sine verk.

Til tross for advarsler om at en solistkarriere på saksofon var nærmest umulig, har Lind aldri mistet drømmen.

– Men jeg er jævlig sta. Jeg bestemte meg for å bevise at det går – og bare kjøre på!

Les også: Oslo-filharmonien og Mäkelä fra prestisjesal til prestisjesal

Lind debuterte som solist som 17-åring med Jacques Iberts saksofonkonsert sammen med Kringkastingsorkestret. Han har siden spilt på store festivaler som Oslo Kammermusikkfestival, Risør Kammermusikkfest og Oslo Operafestival, og holdt konserter i Norge, Frankrike, Østerrike, USA, Tyskland, Sverige, Danmark, Latvia og Sveits.

Likevel nådde han et punkt der karrieren stanset opp. Etter mange prøvespill og priser, ble det vanskeligere å få oppdrag.

– Plutselig en dag gikk jeg tom for prøvespill, og det ble ekstremt vanskelig å få spillejobber. Jeg har også opplevd å bli blankt avvist.

På spørsmål om hvorfor, svarer Lind:

– Det finnes en konservativ tankegang om at de samme verkene skal spilles år etter år. De mest kjente stykkene er skrevet for fiolin og piano, så blåseinstrumenter har vanskeligere for å slippe til som solister.

 

Soran Lind. (Foto: Privat)

For fire år siden flyttet Lind til Wien for å studere, og opplevde en forfriskende holdning til blåsere.

– Her er det blitt vanligere å ha såkalte «sære» instrumenter i solistrollen. Det er veldig gledelig. Blant publikum er saksofonen svært populær – jeg har fortsatt til gode å møte noen som ikke liker saksofon, sier Lind.

Han sammenligner:

– Det siste året før jeg dro fra Norge, hadde jeg bare to konserter. I Wien hadde jeg 45 konserter det første året. I motsetning til Norge, som har et relativt lite klassisk miljø, er markedet i Tyskland og Østerrike så stort at hvis du er god nok, får du alltid en mulighet.

Eksponeringen kom raskt etter flyttingen: han fikk vise seg frem for et bredt publikum nesten umiddelbart.

– Jeg har alltid drømt om å både studere og bo i Wien. Det er en spesiell by for klassisk musikk – nesten alle de store komponistene har bodd her. Å gå rundt i gatene og føle deres tilstedeværelse, selv om de døde for hundrevis av år siden, er helt spesielt.

På spørsmål om hva som gjør Wien til en større kulturnasjon enn Norge, svarer han:

– Definitivt den lange historien. Og kanskje er det litt cocky å si, men i Norge finnes det langt mindre allmenn interesse for høykultur. Det handler mye om mediebildet. I Tyskland og Østerrike får klassisk musikk mye oppmerksomhet, og selv unge mennesker har et sterkt forhold til opera og symfonisk musikk. I Norge er det mer spennende når en realitydeltaker gir ut en låt.

Lind er nå tilbake i Norge. Etter debuten i Musikverein venter en ny milepæl: debutalbumet hans skal spilles inn på LAWO Classics i 2026. Deretter følger et år fylt av viktige debuter på flere scener.

– Jeg fullførte diplomstudiet i Wien for ett år siden, så nå blir det mye fokus på debuter ulike steder, som Gasteig München og Brucknerhaus Linz.

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.

Flere saker
Et sonisk postkort av Oslo

Et sonisk postkort av Oslo

Trikken, måkeskrikene og pulsen fra Oslos gater danner grunnlaget for Sound of the City, som viser hvordan vi kan knytte en relasjon til en by med ørene.

Bugges boikott

Bugges boikott

Verdens kriger og konflikter setter både offisiell og personlig kulturboikott på agendaen. Ballade møtte den bereiste jazzpianisten Bugge Wesseltoft til en prat om dette – i Tyrkia.

Ballade video: Knask eller knep

Ballade video: Knask eller knep

Vi banker på dørene med Seigmen, Jørgen Nordeng med Torgeir Waldemar, Nonne x 2, Nothing Personal x 2, MIIA og Gothminister.

Ragnhild Godal ny sjef for Hilmarfestivalen

Ragnhild Godal ny sjef for Hilmarfestivalen

– Hilmarfestivalen beveger seg i spenningsfeltet mellom arv og fornyelse, kan det bli bedre?

Heim i Oslo World: – Ringverknadane er ganske massive

Heim i Oslo World: – Ringverknadane er ganske massive

– Du er avhengig av eit sterkt kulturliv i landet du bur i for å ha eit godt liv. Gjennom 20 år har Alexandra Archetti Stølen gjort sitt for akkurat det – i Oslo World.

– Du må være skamløs

– Du må være skamløs

Fra punkfanziner på Blitz til redaksjonen i Aftenposten: Nazneen Khan-Østrem har erfart musikkjournalistikken fra innsiden. Nå ser hun tilbake på sin tid som polemisk skribent – og frem mot et felt hun mener trenger mer mangfold, mer galskap og langt flere som tør å være en skikkelig «pain in the ass».

Se alle saker
Konserttips Oslo
Serier
Video
Radio