Av Knut Steen
Elektronisk Forpost Norge (EFN)er kanskje landets sterkeste forkjemper-organisasjon dedikert til forbrukerens rettigheter i et digitalt samfunn.
EFN har tidligere lansert en rekke hissige angrep mot såkalt Digital Rights Management (DRM), mest markant i forhold til plateselskapenes bruk av kopisperrer.
Med «Grisen og kassen» tar EFN også skrittet inn i den illustrerte barnelitteraturen.
«Grisen og kassen» handler kort fortalt om en sulten «gammel gris» (neppe tilfeldig valgt), som finner en kopieringskasse i grønnsak-åkeren sin. Med den kan han kopiere hva det skal være, helt gratis. Men skal han dele sitt geniale funn med de andre dyrene? Og skal han ta betalt?
Det korpulente lille svinet begynner etter hvert å bli både paranoid og truende – ingen andre enn de som betaler for å kopiere får nyte godt av det de har kopiert. De må også nyte godsakene på en spesielt upraktisk, etter Gris’ befaling. Ellers kommer kopiene til å forsvinne eller eksplodere i ansiktet på dem. Gris tror alle ljuger, og vil sikre seg på alle måter.
Til han tar til fornuften og innser at han er en egoist, selvfølgelig. Alle får bruke kassen fritt, og alle legger noe igjen til grisen. Som åpner resturant og er lykkelig.
At fabler og barnelitteratur skal være etterrettelig stoff er ikke nødvendigvis noe mål i seg selv. Men det blir unektelig litt trist når boken styrer unna hovedproblemet den selv prøver å drøfte.
I fabelen kommer dyrene selv med ting de vil kopiere, og de betaler den som eier kopieringskassen. I virkeligheten kopieres det ofte fra andre kopier, som man ikke eier selv. Og det er slett ikke alle som vil betale noe til noen. I fabelen er problemet at man ikke får lov til å dele mat med familien sin – i virkeligheten handler det mer om å dele andres åndsverk med hele verden.
«Grisen og kassen» – eller «The Pig and the Box», som den kanadiske originalversjonen heter – retter et til tider morsomt søkelys på den paranoiaen og ubehjelpeligheten som har feid igjennom underholdningsbransjen i forhold til internettdistribusjon. Å mistenkeliggjøre og skjelle ut sine kunder, slik grisen gjør, er sjelden lurt.
Men boken bommer samtidig på ballen:
Hvis ingen får betalt for å lage originaler, blir det til slutt ingenting å kopiere.
Da blir det ikke morsomt å være verken gris, skilpadde eller høne.
Informasjon fra EFN om «Grisen og kassen» og Creative Commons NonCommercial ShareAlike license:
Boken er et PDF-dokument som er utgitt under en Creative Commons-lisens (nærmere bestemt «Creative Commons NonCommercial ShareAlike license»), dvs. en fribrukslisens som bl.a. tillater alle og enhver å kopiere og distribuere boken videre, så lenge dette skjer ikke-kommersielt.
«Grisen og kassen» kan lastes ned fra bokas offisielle norske nettside, som er http://efn.no/gris/ .
GAVE TIL BIBLIOTEKENE
Dette innebærer at alle interesserte biblioteker er velkommen til å innlemme boken i sine samlinger, gratis, og lånerne kan fritt kopiere og distribuere boken videre som de vil.
Denne norske utgivelsen har sitt eget ISBN-nummer (dvs. den har både 10-sifret og 13-sifret versjon av ISBN-nummeret, slik som det kreves frem til overgangen til 13-sifrede ISBN-numre i 2007).
KOPIERING TIL ANDRE FORMATER
Retten til ubegrenset ikke-kommersiell kopiering og distribusjon omfatter også retten til kopiering til andre formater (konvertering). Imidlertid sier ISBN-reglene at hvert format er en egen utgivelse, dvs. at et ISBN-nummer kun gjelder for ett bestemt format, og andre formater evt. må ha hvert sitt eget ISBN-nummer.
Dersom du eller din institusjon ønsker å konvertere dokumentet til et annet format, ber vi deg derfor om å slette ISBN-nummeret fra boka som en del av konverteringsprosessen. Du/dere er da velkommen til å kontakte EFN for å få nytt ISBN-nummer til det nye formatet/utgivelsen. EFN vil legge ut evt. slike nyutgivelser/formatversjoner på bokas offisielle norske nettside, http://efn.no/gris/ .
Det er også mulig å laste ned den engelske versjonen av boka som PDF-dokument fra MCMs nettsted http://dustrunners.blogspot.com/2006/07/pig-and-box.html ), med alle de samme rettighetene til kopiering, distribusjon osv., og som også kan innlemmes fritt og gratis i biblioteksamlinger. Den engelske utgivelsen har imidlertid ikke noe ISBN-nummer. EFN kan om ønskelig tildele et ISBN-nummer til en egen «bibliotek-utgivelse» av den engelske versjonen av boka dersom et bibliotek ønsker dette.
EFN ønsker alle lesere, barn og lånere velkommen til en stimulerende, lærerik og oppbyggelig hyggestund med «Grisen og kassen».

Norsk premiere på "Elja" med Kronos Quartet og Benedicte Maurseth
Verdenskjente Kronos Quartet inntar Oslo for norsk premiere på verket "Elja" under årets Ultima.

Jazzfest Trondheim: Festivalens høydepunkt og alltid overraskende
– Det som særpreger Trondheim Jazzorkester, er at du aldri vet hva du får. Og det er jo det jazz handler om, å bli overrasket, skriver Trygve Lundemo etter siste ukes Jazzfest i Trondheim.

Færre søkere til estetiske linjer på videregående: – Det oppleves for usikkert å velge den retningen
Flere fylker og kommuner legger ned estetiske linjer på videregående, og i takt med dette går søkertallene til disse linjene ned. Periskop og Ballade har forsøkt å finne ut av årsaken til hvorfor færre ungdommer søker seg til estetiske fag.

Ballade video: Fødsel og frigjøring
Vi trår vannet med Beglomeg, Valkyrien Allstars, Real Ones, Superslow feat. Emma Putnam, Mirage, Ruben Magnus, Von August og Tor Kvammen.

Hvor brenner det, Pia Skevik og Jens Kihl?
Hvor er musikkjournalistikken på vei? Hvorfor erstattes redaktører med listeansvarlige i P3? Var alt bedre før? Her er spalten for deg som vil høre mer om de store spørsmålene i musikkbransjen.

Sverre Indris Joner nominert til cubansk Spellemann: Å selge salsa på Cuba
Det ble nylig kjent at Joner og orkesteret er nominert til den gjeve prisen Cubadisco. I helgen får vi vite om det internasjonale samarbeidet går til topps.