Slowpho

Slowpho – nytt norsk elektronikahåp

Tromsø-labelen Beatservice Records har lenge vært en stabil leverandør av kvalitetsmuskk av elektronisk type. I 2001 viste at de også kunne lete frem artister med bred, folkelig appell, da Xploding Plastix fikk frem alle øynene på anmeldernes terninger. Nå kan du få møte Slowpho - en annen Beatservice-artist plateselskapet og bransjen har forventninger til. Rett før by:Larm slipper duoen sitt første album: "Hi-Fi Sounds For Young Norwegians".

Populærmusikk

Slowphos musikk beskriver de selv ved hjelp av en estetisk tanke om at det «mer handler om elektronisk manipulert enn elektronisk generert lyd». De elektroniske samplingene og loopene som ligger i bunnen for duoens musikk, har med andre ord en base i menneskelig skapte, organiske lydkilder. Slowpho forener ellers et moderne jazzuttrykk med elektronisk musikk. Kristiansanderen Christian Watkins, som programmerer musikken, refererer til både Bjørk og Jimi Hendrix på en gang – uten at disse kildene alltid er like åpenbare i duoens tilbakelente og sløye lydbilde. Med opptredener på Quart og Polar Music Festival (og angivelig femten minutters plystring i Buenos Aires for deres første tolvtommer) er duoen allerede godt i gang. Det er en oppstemt og glad vokalist Hilde Drange Ballade prater med i forkant av opptredenen på by:Larm LIVE.

Hvilke forventninger har dere i Slowpho til by:Larm?

— Det blir artig å spille der – vi har iallfall store forventninger om å ha det gøy i Kristiansand. Vi gleder oss til å oppleve vibrasjonene som oppstår når så mange musikere er samlet på et sted. Vi er ellers litt spente på å se hvordan det går. Vi har allerede kontaktet en del presse, som vi vet vil komme og se oss. Dessuten kommer vi nettopp til å ha sluppet debutalbumet vårt når vi spiller der.

Hva synes dere om den norske musikkscenen om dagen?

— Den norske musikkscenen er utrolig spennende. I dag er det mer lov å komme med litt annerledes ideer – noe fresht og uhøytidelig. Man kjører det man liker best selv, og det viser seg at det fungerer veldig bra, når man bare er tro mot det man tror på selv. Vi er veldig bra kamerater med for eksempel Xploding Plastix, og er veldig spent på om det skjer noe for dem i England, der de har fått en del positiv respons.

Hvilket forhold har dere til live/ studioarbeid?

— Vi er en elektronika-duo og lager musikken vår i studio, samtidig er det gøyest å spille live. Vi har jobbet en del med det å forme oss selv som liveband, og føler at vi har klart det nå . Vi hadde en konsert på Blå nylig, som vi følte gikk innmari bra, og er klare for å dra på turne. Når vi spiller live har vi min vokal, pluss Christian på sampling og programmering. I tillegg har vi med trommer og bass. Da er det mer dynamisk og fullt trøkk.
Det er klar forskjell på hvordan vi låter live og på plate. To ekstra musikere hjelper til med å bygge opp dynamikken vi må ha live. Vi låter mer pent og pyntelig på plate. Live er vi nærmest rock`n`roll. Slik som vi opererer er det lagt inn en del allerede på CD, samt programmerte lyder i grooveboksen som ligger i bunnen i musikken vår under vokalen, som er der og da. Vi legger også på en del effekter slik at det alltid blir litt forskjeller fra gang til gang. Det blir fort kjedelig å spille helt likt. Om man improviserer litt, blir det mer uventet og spennende. Vi tror folk setter pris på om de ikke helt vet hva de får.

Hva skjer med Slowpho fremover?

— Det blir release på albumet vårt, «Hi-Fi Sounds For Young Norwegians», 25. februar. Ennå bedre timing er det vel at vi slipper en eksklusiv remix-ep 7.mars når vi spiller på by:Larm, hvor kjente navn som Sternklang, og Kango (ex-Kyd & Kango) og «up and coming»- artister som Ugress og Motion Control har gjort nye versjoner av våre låter. Turneen vår starter med Bylarm. Etterpå drar vi til Tromsø, kanskje Bodø, før vi tar turen nedover kysten fra Trondheim til de sentrale byene. Vi skal også spille på noen mindre steder som Arendal og kanskje Bø, men holder oss mest til safe steder. Vi har ikke manager eller noen som gjør booking for oss. Jeg gjør dette selv, og har ikke har all verdens av tid til å drive med det. Vi har spilt på steder som So What, Fru Hagen og Dattra til Fru Hagen i Oslo, men ikke de store stedene foreløpig. Vi spiller der vi vet folk er åpne for musikken vår – steder som vi identifiserer oss med. Det desidert beste stedet vi har spilt på er selvsagt Blå. Det er et utrolig sted med gromlyd og utrolig deilige vibber.

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.

Flere saker
Med omsorg for lydene

Med omsorg for lydene

I denne månedens Ballade klassisk presenterer Ola Nordal seks aktuelle utgivelser innen «lydbasert musikk», som alle viser omsorg og omtanke for lydene.

Motvindfestivalen 2025: Ein slik hippiefestival, ell?

Motvindfestivalen 2025: Ein slik hippiefestival, ell?

– Fred er mogleg, og det bør eigentleg ikkje vere så mykje å be om heller, sa arrangør Haakon Stiff Aamlid under årets Motvindfestival. Middelalderskogen i Rollag blei fylt med oppbyggjeleg musikk i mørke tider.

Har komponert musikken til det største norske spillet noensinne

Har komponert musikken til det største norske spillet noensinne

Med Dune: Awakening representerer komponist Knut Avenstroup Haugen en ny æra for spillmusikk laget i Norge.

«En innflytelsesrik stemme blant vår tids komponister»

«En innflytelsesrik stemme blant vår tids komponister»

Kristine Tjøgersen er den første norske komponisten som har mottatt Ernst von Siemens-stiftelsens komponistpris. «Et stort og viktig gjennombrudd», sier komponist og direktør for Festspillene i Bergen, Lars Petter Hagen.

REPORTASJE: Festivalsommer med bismak

REPORTASJE: Festivalsommer med bismak

Musikkens politiske kraft og protestens plass i kulturen har fått ny aktualitet.

Det Burde sa. Det Benjamin Staern gjorde.

Det Burde sa. Det Benjamin Staern gjorde.

"Borde ska inte styra handen, hjärtat eller hörseln," skriver den svenske komponisten Benjamin Staern. Les hans reaksjon på Cathrine Winnes' tekst om den samme "Burde", som så ofte hjemsøker den skapende.

Se alle saker
Konserttips Oslo

Serier
Video
Radio