ReSponge spiller elektroakustisk improvisasjons-musikk, og orienterer seg innen en samtidsmusikalsk tradisjon. Instrumenter som analoge synthesizere, theremin og ringmodulator kombineres med digitale samplere, hjemmelagede radiosendere og modifiserte mixere, platespillere og leketøy. Lyder utenfor ørets rekkevidde gjøres hørbare ved hjelp av en flaggermusdetektor, forteller en pressemelding fra Ny Musikk Hamar:
«Evnen til å mane frem spontane klangflater har ledet kvartetten til samarbeider med andre musikere, forfattere og lyrikere, i tillegg til å ha jobbet med lydinstallasjoner og radiokunst. Bandet har etter hvert etablert seg i miljøet av improvisasjons-musikere i London, og har senest i høst vært på turne i England i tillegg til å ha spilt på en rekke festivaler og klubber de siste årene.»
Konserten arrangeres av Hedmark Ny Musikk. De siste årene har Ny Musikk arrangert en rekke konserter i Hamarområdet med unge improvisasjonsmusikere som for eksempel samtidsmusikktrioen Poing og jazzorkesteret The Source.

Med omsorg for lydene
I denne månedens Ballade klassisk presenterer Ola Nordal seks aktuelle utgivelser innen «lydbasert musikk», som alle viser omsorg og omtanke for lydene.

Motvindfestivalen 2025: Ein slik hippiefestival, ell?
– Fred er mogleg, og det bør eigentleg ikkje vere så mykje å be om heller, sa arrangør Haakon Stiff Aamlid under årets Motvindfestival. Middelalderskogen i Rollag blei fylt med oppbyggjeleg musikk i mørke tider.

Har komponert musikken til det største norske spillet noensinne
Med Dune: Awakening representerer komponist Knut Avenstroup Haugen en ny æra for spillmusikk laget i Norge.

«En innflytelsesrik stemme blant vår tids komponister»
Kristine Tjøgersen er den første norske komponisten som har mottatt Ernst von Siemens-stiftelsens komponistpris. «Et stort og viktig gjennombrudd», sier komponist og direktør for Festspillene i Bergen, Lars Petter Hagen.

REPORTASJE: Festivalsommer med bismak
Musikkens politiske kraft og protestens plass i kulturen har fått ny aktualitet.

Det Burde sa. Det Benjamin Staern gjorde.
"Borde ska inte styra handen, hjärtat eller hörseln," skriver den svenske komponisten Benjamin Staern. Les hans reaksjon på Cathrine Winnes' tekst om den samme "Burde", som så ofte hjemsøker den skapende.