Fra plateutgivelse i 1992, Aurora forlag

En ny standard

NEKROLOG: Han var grunnleggende antiautoritær i sin innstilling, og ble én av pionérene i ”oppgjøret” med den strengeste modernismen, men uten av den grunn å bli bakstreversk, skriver Åse Hedstrøm om Kåre Kolberg.

Kalender

Komponisten Kåre Kolberg er død, etter lengre tids sykdom. Han ble 78 år gammel.

Det sies at han var den første til å bruke begrepet pling-plong om samtidsmusikken, og det ville i så fall være typisk for hans gjerne selvironiske og samtidig reflekterte holdning til musikk-og samfunnsliv. Han var grunnleggende antiautoritær i sin innstilling, og ble én av pionérene i ”oppgjøret” med den strengeste modernismen, men uten av den grunn å bli bakstreversk. Den mer lekne avantgardismen, og interessen for den amerikanske komponisten John Cage ble hans naturlige utgangspunkt.

Gjennombruddet kom med Quartetto per archi i 1964, etterfulgt av vokalverket Plym-Plym. Kolberg ble dessuten en pionér innenfor den elektroakustiske musikken, og mange husker det humoristiske stykket Keiserens nye slips. På syttitallet kom fjernsynsoperaen Tivoli, og i 1984 fikk han prisen ”Årets verk” for vokalkvartetten For the time being. Fra nittitallet må orkesterverket Bozza nevnes, og i 2002 mottok han Arne Nordheims komponistpris.

Kunnskapsrik og underfundig som han var, forble han til det siste en kilde til inspirasjon for kolleger. Han tok i sin tid magistergraden i musikkvitenskap og var i mange år aktiv som organist i Grorud kirke i Oslo. Samtidig var han en fin skribent og i en periode anmelder i Dagbladet, og fortsatte gjennom alle år å forfatte vesentlige artikler i ulike sammenhenger.

Framfor alt satte han spor etter seg som leder og deltaker i en rekke av kulturlivets organisasjoner; som, TONO, nyMusikk, Kopinor og Norwaco, og sto sentralt i ledelsen av den banebrytende Kunstneraksjonen -74. Han ble en avholdt leder i Norsk Komponistforening (1979-1985), og ble i 1996 utnevnt til æresmedlem der, for øvrig samtidig med Arne Nordheim.

Som medlem og senere leder av Komponistforeningens sakkyndige råd, satte han sin egen standard, ved alltid å være til stede når ny musikk ble framført, med sine innsiktsfulle kommentarer og sin kollegiale støtte.

Norske komponister og norsk musikkliv har mye å takke Kåre Kolberg for, og savnet er stort.

Åse Hedstrøm er styreleder i Norsk Komponistforening

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.
Konserttips Oslo