Det selges stadig mer norsk musikk. Og det uten at Kygo er regnet med. Han utgis på internasjonalt selskap. Foto: Sony Music

Vi kjøper mer vinyl og CD

IFPIs årsrapport for 2015 viser er en vekst i musikksalget på nesten syv prosent.

Kalender

Operapub på Røverstaden

15/04/2020 Kl. 20:00

Oslo

JAZZ I SIKTE

17/04/2020 Kl. 20:00

Rogaland

Kroke

17/04/2020 Kl. 19:00

Oslo

Operapub på Røverstaden

22/04/2020 Kl. 20:00

Oslo

Legg til arrangement
Se alle

Tirsdag kom Musikkåret 2015 – IFPI Norges årsrapport. For første gang er Norge blant topp 15 land i verden når det gjelder salg av musikk målt i verdi. Og det uten at det tas hensyn til innbyggertall.
I 2015 ble det solgt innspilt musikk i Norge for hele kr. 646 mill. Dette tilsvarer en oppgang på 6,9 prosent fra et salg på 605 millioner i 2014. Det er vekst for alle formater med unntak av nedlasting.
Strømmetjenestene fortsetter å vokse, og har i 2015 en markedsandel på 77,4 prosent. I 2014 lå markedsandelene på 75,4 prosent. Veksten for strømmetjenestene alene er derimot på 9,7 prosent og omsetningen bikket for første gang over 500 millioner til 500,3 millioner.

Fysisk vekst – digitalt fall

Mer overraskende er det kanskje at salget av fysiske formater stiger kraftig, og kraftigst stiger vinylsalget, som i 2015 kunne vise til en vekst på hele 68,9 prosent sammenliknet med 2014 Vinylsalget utgjør nå hele 24 prosent av det fysiske salget, og 4 prosent av det totale salget av musikk. Det er nesten like mye som salget av digital nedlasting, som i 2015 utgjør 5,8 prosent av musikksalget, og med det er halvert siden 2014.
CD-salget peker derimot også klart oppover. I 2015 ble det solgt CD-er for 79,3 millioner, noe som tilsvarer en økning på 26,4 prosent fra 2014. Tallene forklares med salg i dagligvarebutikker.
Det er imidlertid et godt stykke igjen til salget av fysiske formater når 2013-nivå, i hvert fall om man ser på markedsandeler totalt sett. Den gang utgjorde cd og vinylsalget 22,3 prosent mot 16,8 prosent i 2015. I 2014 var andelen derimot nede på 13,7 prosent.
Mer norsk
Norskandelen har også økt. Norsk musikk utgjorde 26,3 prosent av totalsalget i 2015, mot 22 prosent i 2014. Økningen gjelder både i fysiske formater og strømming. Når det gjelder strømming er oppgangen fra 19,3 prosent i 2014 til 23,4 prosent i 2015, mens tallene viser en økning på fire prosent for fysiske formater. Norskandelen for det samlede salget av vinyl og CD-er i 2015 utgjør hele 61 prosent.

Vinyl viktigere enn Youtube

Det er imidlertid verd å merke seg at Youtube står for bare rundt 2 prosent av inntektene fra strømmetjenestene, samtidig som det er en av de viktigste strømmeplattformene. 25 prosent av Norges befolkning benytter tjenesten daglig. Årsaken er å finne i ulike rettighetsregimer der Youtube baserer seg på såkalt brukergenerert innhold. IFPI peker på at dette spriket er i ferd med å skape en konkurransevridende situasjon i bransjen.
Enn så lenge vil det imidlertid si at for norsk musikkbransje er det flere inntekter å hente på vinylsalg enn Youtube. I hvert fall var det slik i 2015.
Les også: NRKs Knalltall for norsk musikksalg

Hold deg oppdatert

Meld deg på vårt nyhetsbrev