Det er Oslo Jazzfestival som melder om prisutdelingen i forbindelse med åpningen av festivalen lørdag kveld. Festivalen samarbeider med Usbl, som også var de som overrakte prisen til talentet Fransson i Oslo konserthus.
«I duo, band og større ensemble har hun kommet opp til overflaten som en energisk musiker som fargelegger, strekker og tilfører det uforutsigbare til musikken,» heter det blant annet i juryens uttalelse, som ellers begrunner prisen til Kristina Fransson slik:
Kristina Aase Fransson (1999) er en allsidig og ivrig trompetist fra Førde. Hun studerer nå ved Norges musikkhøgskole på Det Frie Kandidatstudie, hvor hun i utgangspunktet søkte seg inn som multiinstrumentalist. Der gled hun fort inn i jazzmiljøet og fant interessen for improvisasjon og elektronikk.
Som et nytt navn for mange gjorde hun seg bemerket under minnekonserten til Jon Hassell, sammen med et stjernelag av store forbilder. Siste året har hun også dukket opp som solist med Thomas Strønen sitt slagverksensemble Extended Ground, spilt inn første plate med jazzpop-bandet LEAH, og spilt ny musikk på Kongsberg Jazzfestival, Copenhagen Jazz Festival og Edinburgh International Jazz Festival.
Med en fot innenfor samtidsmusikken, var Fransson i juni solist med Sinfonietta Rīga på en urframføring av Krists Auznieks. Tilbake i Oslo utforsker hun også elementer av improvisasjon og elektronikk i møte med klassisk musikk.
Med trompet og elektronikk har hun gjennom duoen Jeppsson & Fransson dykket ned i store klanger, lekne beats og elektroniske lydlandskap. I duo, band og større ensemble har hun kommet opp til overflaten som en energisk musiker som fargelegger, strekker og tilfører det uforutsigbare til musikken.

Seks halvsannheter om Spotify
Det er mange som har meninger om musikkstrømmetjenester, og særlig om Spotify. Det skulle bare mangle. Det siste året har gründer Daniel Ek solgt aksjer og hentet ut noen milliarder, og i sosiale medier og diverse debattfora dominerer som vanlig kritikk og frustrasjon. Noe er bygd på kunnskap og analyse fra statistikk og data, annet på anekdotiske bevis og ad hoc-data fra egne erfaringer og nettverk, skriver musikkviter Audun Molde.

Ballade jazz: Bang Bang
Kan vi oppleve tid gjennom rytme? Kritikar Torkjell Hovland reflekterar rundt nye album frå Karl Bjorå, Telehiv, Building Instrument og Hulbækmo/Kalman i Ballade jazz.

Astrid Kvalbein gjenvalgt som rektor ved Norges musikkhøgskole
Kvalbein blir rektor i fire nye år, med musiker og professor Morten Qvenild som prorektor.

Kunstneropphold på Folkemusikksenteret i Buskerud
Åpent for alle musikere å søke, til øving, låtskriving og fordypning i norsk folkemusikk.

Bevar Musikkbiblioteket ved NTNU!
Et så viktig universitet som NTNU må ha et rikholdig bibliotek for musikkprofesjonsutdanningen, og med kvalifiserte ansatte. Norsk musikkbibliotekforening støtter innspill om musikkbiblioteket ved NTNU, skriver Tone Nøtvik Jakobsen.

Ballade video: I stua, i limbo
Med Marie Sahba, Adam Douglas, Iris Caltwait, Intertwine, Barren Womb og ARV. Samt en fem låters mini-konsert med Sweetheart.