Fiolinist Sara Övinge vant Spellemann 2023 i kategorien Samtid for plata "Glass & Bjerkestrand: Patientia" sammen med dirigent Edward Gardner og Det Norske Kammerorkester. Til prisutdelingen for 2024 blir klassisk og samtidsmusikk én kategori. Övinge er en av initiativtakerne til oppropet for en ny musikkpris. (Foto: Guro Kleveland / Ballade)

Spellemann: Derfor blir prisene for klassisk og samtid slått sammen

Det pågår et opprop om en ny musikkpris etter at Spellemann har gått inn for å slå sammen de to kategoriene «Klassisk» og «Samtid». Daglig leder i Spellemann svarer på hvorfor de velger det.

Kalender

Dette er et tilsvar fra Spellemann på kritiker Ola Nordals kommentar om Spellemanns sammenslåing av prisene for klassisk og samtid og oppropet for en ny musikkpris, «– Ikke min Spellemann».


Av Stian Tangerud, daglig leder i Spellemann AS


Hvert år går styret i Spellemann gjennom
alle kategoriene for den kommende prisutdelingen, og foretar eventuelle endringer basert på antall påmeldte, nye trender og nyvinninger innen innspilling og formidling av musikk.

Spellemann har valgt å slå sammen prisene for Klassisk og Samtid til én felles pris basert på disse kriteriene. Spellemann har forståelse for at alle endringer i sjangerinndeling, inkludert denne, skaper oppmerksomhet og til tider uenighet. Samtidig ønsker Spellemann å styrke synligheten og anerkjennelsen av begge felt, og ved å samle dem til én pris kan man fortsatt fremheve et bredt spekter av musikalsk kreativitet. Det er viktig for styret i Spellemann å presisere at ingen sjangere er fjernet for utdelingen 2024, Norges viktigste musikkpris skal favne om hele bredden av det norske musikklivet.

Spellemann ønsker alle initiativ som retter fokus på norsk musikk velkommen. Dette inkluderer også prisutdelinger med mer spissede faglige vinklinger på enkeltsjangere.

 

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.
Konserttips Oslo