Fiolinist Sara Övinge vant Spellemann 2023 i kategorien Samtid for plata "Glass & Bjerkestrand: Patientia" sammen med dirigent Edward Gardner og Det Norske Kammerorkester. Til prisutdelingen for 2024 blir klassisk og samtidsmusikk én kategori. Övinge er en av initiativtakerne til oppropet for en ny musikkpris. (Foto: Guro Kleveland / Ballade)

Spellemann: Derfor blir prisene for klassisk og samtid slått sammen

Det pågår et opprop om en ny musikkpris etter at Spellemann har gått inn for å slå sammen de to kategoriene "Klassisk" og "Samtid". Daglig leder i Spellemann svarer på hvorfor de velger det.

InnleggBransjen

Dette er et tilsvar fra Spellemann på kritiker Ola Nordals kommentar om Spellemanns sammenslåing av prisene for klassisk og samtid og oppropet for en ny musikkpris, «– Ikke min Spellemann».


Av Stian Tangerud, daglig leder i Spellemann AS


Hvert år går styret i Spellemann gjennom
alle kategoriene for den kommende prisutdelingen, og foretar eventuelle endringer basert på antall påmeldte, nye trender og nyvinninger innen innspilling og formidling av musikk.

Spellemann har valgt å slå sammen prisene for Klassisk og Samtid til én felles pris basert på disse kriteriene. Spellemann har forståelse for at alle endringer i sjangerinndeling, inkludert denne, skaper oppmerksomhet og til tider uenighet. Samtidig ønsker Spellemann å styrke synligheten og anerkjennelsen av begge felt, og ved å samle dem til én pris kan man fortsatt fremheve et bredt spekter av musikalsk kreativitet. Det er viktig for styret i Spellemann å presisere at ingen sjangere er fjernet for utdelingen 2024, Norges viktigste musikkpris skal favne om hele bredden av det norske musikklivet.

Spellemann ønsker alle initiativ som retter fokus på norsk musikk velkommen. Dette inkluderer også prisutdelinger med mer spissede faglige vinklinger på enkeltsjangere.

 

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.

Flere saker
Hvordan løfte kunstnerisk forskning fra marginalisering til vitenskapsdiskurs?

Hvordan løfte kunstnerisk forskning fra marginalisering til vitenskapsdiskurs?

Er kunstnerisk forskning moden og klar for å tre inn i en vitenskapelig diskurs? Hvis ikke, er jeg redd den er på vei inn i en (muligens noe selvforskyldt) marginaliseringsprosess, skriver Henrik Holm.

Storsatsing på kultur i hele Norge: – Har du en god idé, vil vi høre fra deg, sier daglig leder i Kulturrom

Storsatsing på kultur i hele Norge: – Har du en god idé, vil vi høre fra deg, sier daglig leder i Kulturrom

Regjeringen styrker Kulturrom med hele 21 millioner kroner – det største tilskuddet siden oppstarten.

Tid og kunstnerliv: Korpsbevegelser

Tid og kunstnerliv: Korpsbevegelser

Akkurat som i 1989 er det like før det vil kry av uniformer, marsjhefter og bandolærer. Korpsbevegelser er å gjenta seg selv, år etter år. Gjentakelsene er tradisjon. Tradisjon er kultur. Kultur er musikk. Og musikk er korpsbevegelse.

Vossa Jazz-sjefen slutter

Vossa Jazz-sjefen slutter

Daglig leder i Vossa Jazz, Roger Urhaug, har sagt opp etter knapt et år.

Hvor brenner det, Egon Holstad og Sigurd Elgenes?

Hvor brenner det, Egon Holstad og Sigurd Elgenes?

Hvor er musikkjournalistikken på vei? Hvordan imøtekommer vi en stadig mer uforutsigbar fremtid? Hva kjennetegner god anmelderkunst? Her er spalten for deg som vil høre mer om de store spørsmålene i musikkbransjen.

Fest i klangfargerike med forstyrrande ubehag og lågfrekvent stille

Fest i klangfargerike med forstyrrande ubehag og lågfrekvent stille

Ballade jazz: Superspreder har naila det på si andre plate, Geir Sundstøl feirer ti år som soloartist, vi får klangleg skulptur frå Sofa, og orkestrert stille frå Bristol.

Se alle saker
Konserttips Oslo

Serier
Video
Radio