O, jul med din markedsføringsglede

Band ser umiddelbart verdien av å gi seg selv i kalendergave, sier arrangørene av Alternativ Julekalender.

Kalender

Popquiz på Røverstaden

19/10/2020 Kl. 19:00

Oslo

Cikada RBK + EAU

23/10/2020 Kl. 18:30

Oslo

Ivan Mazuze Band

24/10/2020 Kl. 19:00

Viken

Det er en kjensgjerning at ingen lager adventskalendere som mor. Men når hun opphører å ta del i denne gemyttlige tradisjonen, må man naturlig nok se til andre plasser etter førjulssnacks.
Det er ikke så vanskelig få finne: I dag har nettet flommet over av tilbud om julekalendere. Festivaler, radiokanaler og platebutikker har tilsynelatende alle hver sin kalender.
Vel. Nesten alle.
— Det stikk motsatte av Cola-nissen
Et av tilbudene er Alternativ Julekalender, med RhinoProd Records’ Stian Denstad, Arne S. Johannesen og Jonny Hanger von Humstad bak spakene. De driver julekalender på fjerde året, og konseptet er så enkelt som at man hver dag fram til jul blir servert en nyinnspilling av gamle julelåter.
— Vi får det norske folk i julestemning ved å tilby et godt alternativ til i hjelspilte julesanger man gjerne hører når man er på juleshopping eller hører på radio. I så måte er vi det stikk motsatte av Cola-nissen, forteller Johannesen.
Det hele starta i 2007 som et resultat av kjedsomhet, hvor initiativtakerne selv produserte musikken. De innså fort at det var vanskeligere sagt enn gjort å lage 24 låter i løpet av såpass kort tid, dermed tok gutta fra Buran sine nærmeste venner til hjelp.
Siden da har snøballen rullet seg stor.
Potensielle stjerner
Internettkalenderen har med god hjelp fra NRK Urørt møysommelig skummet gjennom det som finnes av musikk i Norden. Det siste året har det blitt lagt vekt særskilt på spenn og bedre produksjoner av låtmaterialet.
— Vi har prøvd å finne artister som er potensielle stjerner de neste årene. Ikke alle artistene var like store da vi tok kontakt med dem, og merittlista vår har etter hvert blitt ganske bra.
På repertoaret har de tidligere år hatt norske band som Kvelertak, Kråkesølv, Side Brok, Blood Command, Team Me og Pelbo. I år utvides tilbudet til danske, finske, islandske og svenske artister.
God markedsføringsverdi
Bandene deltar gratis, og konseptet er at ingen skal selge den skreddersydde julelåta etter at den har vært med i en av kalenderens luker.
— Flesteparten av bandene vi kontakter er med på flekken. Har man sjansen til å nå ut til de 8000 som får nyhetsbrevet vårt, bør man ta den, og bandene har skjønt markedsføringsverdien i det, poengterer initiativtakeren.
Alternativ Julekalenders hjemmeside er her.

Stillinger

Førsteamanuensis i musikkvitenskap

NTNU – Institutt for musikk

Kulturhusleiar

Sogndal kulturhus

Salgs- og publikumsansvarlig

Arktisk Filharmoni

Fagansvarlig

Norsk jazzforum

Hold deg oppdatert

Meld deg på vårt nyhetsbrev