Håkon Berge er født i Stavanger i 1954 , og tok instrumentalstudiet ved Rogaland Musikkonservatorium i årene 1978-81. Deretter studerte han komposisjon ved Norges Musikkhøgskole, hvor han fikk sitt diplom i 1986.
Videre om Håkon Berge
Berge er best kjent for sitt arbeid med scenemusikk, og ble alt som 20-åring innlemmet i miljøetet rundt Kjetil Bang-Hansen, som på 70- og 80-tallet hadde Rogaland teater, Den Nationale Scene og Nationaltheatret som virkefelt. Av hans arbeider fra denne perioden ble musikken til Peer Gynt-forestillingen ved Rogaland teater i 1978 spesielt lagt merke til. Som freelancer har Berge fungert som musikksjef, komponist og dirigent ved alle de større institutsjonsteatrene i Norge og har skrevet musikk til over 70 oppsetninger.
I siste halvdel av 80-tallet var Berge med på å lage fjernsynsprogrammer om musikkpolitiske spørsmål, og opplevde å få to av disse programmene nominert til Amanda-prisen. Hans teaterbakgrunn og erfaring med TV-produksjoner førte til fjernsynsoperaen «Gagarin» i 1991, som også er utgitt på CD. Denne produksjonen oppnådde nok en Amanda-nominasjon – denne gangen i kategorien TV-drama.
Berge har videre mottatt bestillinger fra Norsk Komponistforening, Den Norske Forfatterforening, Ultima-festivalen, NRK og Den Norske Opera, og formann i Norsk Komponistforening i 1991-1997. Han er styremedlem i Norsk Musikkinformasjon og TONO.
Om solistene
Elise Båtnes kan alt se tilbake på en suksessrik karriere – blant annet som medlem av Vertavokvartetten, og som konsertmester i Oslo-Filharmonien. Nå satser hun på en karriere som solofiloinist.
Øivind Farmen staret sin internasjonale karriere som akkordionist i 19993, og har holdt konserter i bl.a. Russland, Spania, Frankrike, USA og Jugloslavia – i tillegg til de nordiske landene. Han har også vært aktiv innen gammeldans og annen dansemusikk.
Om det øvrige repertoaret
Foruten Berges ”Konsert for fiolin, akkordion og orkester” vil kvelden også by på musikk av Johan Halvorsen og Johan Svendsen. Kveldens første verk er ”Norsk Festouverture”, som Halvorsen skrev til åpningen av Nationaltheatret i september 1899, der han var kappellmester i en årrekke.
Johan Svendsen har stått bak aftenens orkesterverk: ”Symfoni nr. 1”, som han skrev under studiedagene i Leipzig på 1860-tallet. I presseskrivet fra Trondheim Symfoniorkester beskrives dette som ”en fulltonende symfoni så overveldende at selv Grieg gikk på ryggen av begeistring og skrinla sitt eget forsøk i genren.”
Ole Kristian Ruud er kveldens dirigent. Konserten tar til i Olavshallen klokken 19.30.

Jørgen Karlstrøm til svenske Bonus Copyright Access
Karlstrøm blir administrerende direktør i svensk opphavsrettsorganisasjon.

Salt i Oslo kan bli nødt til å stenge dørene
Myndighetene varsler full stopp av aktivitet innen 1. juli.

Derfor bør vi lære norsk folkemusikk og folkedans på voksenopplæringen
Det burde være flere arenaer for formidling av norsk folkemusikk og -dans i voksenopplæringen. Det er en super inngang til å lære språk, historie, kroppsspråk og sosiale koder – samtidig som det bygger fellesskap, skriver Ely Navarro i Stiftinga Hilmar Alexandersen.

Ballade video: Pyramider på Månen
Vi har det greit med Beharie, BLKSTD, Mayflower Madame, Din Våte Drøm, Vidar Furholt, Paulin Voss, Roar Dons og Naeon Teardrops.

Hvordan løfte kunstnerisk forskning fra marginalisering til vitenskapsdiskurs?
Er kunstnerisk forskning moden og klar for å tre inn i en vitenskapelig diskurs? Hvis ikke, er jeg redd den er på vei inn i en (muligens noe selvforskyldt) marginaliseringsprosess, skriver Henrik Holm.

Storsatsing på kultur i hele Norge: – Har du en god idé, vil vi høre fra deg, sier daglig leder i Kulturrom
Regjeringen styrker Kulturrom med hele 21 millioner kroner – det største tilskuddet siden oppstarten.