Tema for årets Kammermusikkfestival i Trondheim er «I grenseland». Trondheim Kammermusikk Festival har helt siden starten i 1996 markert seg som en spennende og nyskapende festival, hvor hovedprofilen har vært unge musikere på høyt nivå og kammermusikk i flere genre. I år ønsker arrangørene å fokusere spesielt på det siste aspektet ved å utforske grensene ikke bare mellom ulike musikkgenre, men også mellom forskjellige kunstarter.
Årets utgave av festivalen byr derfor på et rikholdig spekter av opplevelser. Medlemmer av Trondheim Symfoniorkester kommer onsdag til å rykke ut i uvante konstellasjoner, og vil møte unge og gamle trøndere i gatene, på kjøpesentre og i Rådhussalen. Den unge sopranen Isa Katharina Gericke, som vant den nasjonale delen av Dronning Sonja Internasjonale Musikkokurranse, dukker opp i flere sammenhenger, men Jon Balke stiller med både urfremføring av bestillingsverk og som pianist i forestillingen «Piano!» og i Magnetic North Orchestras nattkonsert fredag. Et annet jazznavn under årets festival er Eldbjørg Raknes, som gjorde stor suksess under årets Vossajazz med bestillingsverket «Til Iris». Fra Danmark kommer Paizo Kvartetten, mens Erlend Skomsvoll bl.a. vil delta med «Fnugg!» på Bluegarden, der han seter tubaisten Øystein Baadsvik og fire strykere i stevne. I det hele tatt går jazz og kunstmusikk, hvori opptatt samtidsmusikken, som en rød tråd gjennom de fem dagene festivalen varer.
— Du kan si vi opererer med et utvidet kammermusikkbegrep, sier daglig leder Vegar Snøfugl. – Vi ser på kammermusikk som musisering i små, intime ensembler, med stor grad av intimitet mellom både utøvere og publikum. Det finnes langt mer i kammermusikken enn bare strykekvartetter.
Snøfugl forteller at det har kommet inn mange positive tilbakemeldinger i forkant av arrangementet.
— Jeg føler at vi både har bredden og toppene i årets program. Vi er selvsagt spent på fremmøtet, men tror at årets profil bl.a. bør egne seg til å trekke et nokså ungdommelig publikum. Vi prøver ellers også å trekke inn elementer fra andre kunstarter – der vi absolutt regner matlaging blant de skjønne kunster. Under motoet «Mat, vin og musikk» vil vi på Britannia Hall servere en fem retters meny, som tar utgangspunkt i forskjellige komponisters favorittmat.Her er også malerne Håkon Bløeken og Håkon Gullvåg med som festivalkunstnere, i og med at de akkurat har lagt siste hånd på det som nå er Norges tredje største veggmaleri – i det samme lokalet.
Men aller først skal altså Erik Bye innlede hele festivalen med sitt dikt «Ankile», som han i sin tid skrev til nettopp Nidarosdomen.
Ballade bringer her et utdrag av Byes tekst – med et ønske om en god festival til alle trøndere og tilreisende.
Det stiger en sang over Nidaros by, Ankile
Den sangen er gammel den sangen er ny, Ankile
Jeg hugger min hymne med hug og med hånd,
kom gi meg en stein og jeg gjør den til ånd
og barnet skal lytte i sol og i regn
lytte til syngende stein
Og sangen skal leve i Nidaros by, Ankile
og smuldrer en stein skal vi hogge en ny, Ankile
Kom hit med ditt håp og din bønn og din bør
Kom pilgrimer alle, som slektene før
Og barnet skal lytte i sol og i regn
lytte til syngende stein
De musikalske innslagene premierekvelden omfatter verker av Jan Magne Førde, Duke Elington, Franz Scubert, Jon Balke og Richard Strauss.

Jørgen Karlstrøm til svenske Bonus Copyright Access
Karlstrøm blir administrerende direktør i svensk opphavsrettsorganisasjon.

Salt i Oslo kan bli nødt til å stenge dørene
Myndighetene varsler full stopp av aktivitet innen 1. juli.

Derfor bør vi lære norsk folkemusikk og folkedans på voksenopplæringen
Det burde være flere arenaer for formidling av norsk folkemusikk og -dans i voksenopplæringen. Det er en super inngang til å lære språk, historie, kroppsspråk og sosiale koder – samtidig som det bygger fellesskap, skriver Ely Navarro i Stiftinga Hilmar Alexandersen.

Ballade video: Pyramider på Månen
Vi har det greit med Beharie, BLKSTD, Mayflower Madame, Din Våte Drøm, Vidar Furholt, Paulin Voss, Roar Dons og Naeon Teardrops.

Hvordan løfte kunstnerisk forskning fra marginalisering til vitenskapsdiskurs?
Er kunstnerisk forskning moden og klar for å tre inn i en vitenskapelig diskurs? Hvis ikke, er jeg redd den er på vei inn i en (muligens noe selvforskyldt) marginaliseringsprosess, skriver Henrik Holm.

Storsatsing på kultur i hele Norge: – Har du en god idé, vil vi høre fra deg, sier daglig leder i Kulturrom
Regjeringen styrker Kulturrom med hele 21 millioner kroner – det største tilskuddet siden oppstarten.