Bodø blir norsk hiphop-hovedstad
Norsk hiphopkultur får en festival med kun norske artister på plakaten – og det er Bodø som går i bresjen.
Kommende helg transformeres Sjøgata i Bodø til en hiphopfestival stappet med nytt talent og gamle ringrever fra Norges fire hjørner. Lairofestivalen i Bodø byr på navn som Linni, JAA9, Hemmelig Sekt, Don Martin, L.U:N.A, Musti, Girson Dias og mange flere.
I styret sitter en av hiphop-Norges tungvektere, Tungtvann-rapperen Jørgen Nordeng, bedre kjent som Joddski. Joddski i rollen som presseansvarlig snakker med Ballade om denne helnorske satsningen i nord. Og vårt første spørsmål er:
– Hvorfor Lairo?
– Lairo stammer fra et populært uttrykk i Bodø fra 00-tallet. Hallo ble til hallais, hallais ble til laise og det ble til Laise Lairo. Verbet «å laise». Og så balla det bare på seg, sier Nordeng.
Joddski tok det løse uttrykket videre på 2010-låten «Laise det opp».
– Lairo var også navnet på et telt jeg fikk satt i gang på Parkenfestivalen i Bodø. Det var en mindre scene som fokuserte på lokal musikk og spesielt rap og dj-kulturen. Så da vi skulle starte opp en hiphop-festival i Bodø føltes det naturlig å spille videre på dette.
– Hva ønsker dere at en hiphopfestival i Bodø skal bety for byen?
– Vi ønsker å vise kulturhovedstaden Bodø og resten av landet at hiphop-sjangeren som gjerne har vært undertrykt og uglesett lenge, ikke lenger trenger å havne under fellesnevneren «urban musikk».
– Lyden av norsk hiphop i 2019 er så vanvittig bred. Sjangeren fortjener å skinne som den kulturen den er, legger Nordeng til.
Paraplybetegnelsen «urban musikk» er en reduksjonistisk og lat oversettelse av et amerikansk uttrykk ment for å holde afroamerikanske artister ute av det gode selskap, mener Nordeng. Han sier at Norge og Spellemannprisen er på etterskudd.
– R&B-artister og lignende plasseres i denne håpløse kategorien så de kan behandles faderlig. I Norge har jo denne sjangeren null relevans. Jeg kommer fra Ørnes, så jeg er definitivt ikke urban musikk. Spellemann har vært notorisk på etterskudd og gjort skivebom på skivebom når det kommer til hiphop – de er mer en stående vits enn noe annet.
Kortreist?
Det vektlegges at Lairofestivalen skal være en kortreist hiphopfestival med kun norsk talent og ingen klare headlinere. På plakaten er det stor representasjon i artister fra Oslo, Bergen og Sørlandet. «Ikke helt så mange rappere nordpå enda», forklarer Nordeng.
– Enkidu, Deif, Dingo, Foad Noor, Markus Æll, Viljar Broks, Mats Dawg er alle nordnorske, samt eksklusive reunions med Floora og Felony Force, viktige deler i Bodøs hiphop-historie. Men faktum er at de fleste rappere i Norge kommer fra enten Bergen eller Oslo Øst, rett og slett fordi det bor flest folk der.
– Parallelt med den kortreiste musikken sier dere at festivalen ikke har headlinere. Sympatisk, men påvirker det billettsalget?
– Det er litt vanskelig å si. Vi opplever at det meste av forhåndssalg har gått til distriktet, og nordlendinger og andre bosatt sørpå, mens Bodø-folket sitter på gjerdet.
Flere unge og lovende, men fortsatt få kvinner
Sidestilt med veteraner som Darkside Of The Force, Don Martin og DJ Girson kjører de opp en rekke blodferske artister som får dele scenen. Programmet er selvsagt spekket med en rekke lovende nordnorske artister, men også talent sørfra. I tillegg arrangeres det workshops og skrivekurs for flere av disse nye stemmene – og disse er åpne for alle.
Selv om programmet frister med spennende unge navn, er det påfallende få kvinner på plakaten. Dyktige artister som L.U:N.A, Musti og Beatrixx er i et mannstungt selskap. Selv om det fortsatt er få kvinner på det norske hiphopscenen er ikke Nordeng bekymret.
– Dette blir jo bare bedre og bedre, så det er ikke så mye å bekymre seg for. Internasjonalt er jo for eksempel Rapsody en del av samtalen for årets album.
Nordeng fortsetter.
– Der det før var en liten håndfull kvinnelige rappere i landet er det nå umulig å ha oversikt. Vi har ikke booket med øye på kjønn, så at det er slik, er tilfeldig.
– Styret er forresten 50/50 delt på kjønn, legger han til.
Joddski spår veien til norsk hiphop videre
Lairofestivalen har allerede festet øynene på 2020 og hvordan de kan forbedre seg, også med tanke på kjønnsfordelingen. De vil skape en bedre helhetsopplevelse, men ikke fire en tomme på sin visjon, ifølge Nordeng.
– Og hva med veien videre for den norske hiphopscenen? Det er mye trap-inspirerte beats som råder nå. Hva tror du norske rappere rapper over fremover?
– Det med beats tror jeg er en sannhet med store modifikasjoner. Trap er en del av det, men de siste årene har vi jo hatt mer inspirasjon fra sjangre som afroswing, afro trap og grime. Vi kommer til å se mer av sånt. Dancehall, grime og fransk emotrap – alt smelter sammen.
– Trap i seg selv i er konstant utvikling. Blant annet (som vi digger) når den fusjoneres med organiske elementer og liveinstrumenter. Generelt blir musikalitet mer viktig, legger Nordeng til.
– Akkurat nå liker jeg godt det Linni gjør med prosjektet Neste Planet. I Oslo liker jeg dessuten den lekne stilen til gjengen i Tøyen Holding. Er det noen artister du syns er ekstra innovative i Norge nå?
– Linni er definitivt en som dytter grensene! Tøyen Holding liker jeg også godt, men det er jo strengt formularisk på den andre siden. Ellers er det big guns som Arif, Lars Vaular og Karpe som holder det innovativt. Et sunnhetstegn når de største artistene gutser mest, mener jeg.
Joddski trekker frem flere talenter.
– Don Belizio som spiller på Lairo kommer fra Kristiansand og spiller en blanding av dancehall og hiphop som ikke er gjort her til lands før. Larsiveli og Doni Mula er også klare favoritter.
Med en lang nordnorsk ønskeliste av artister for 2020 tenker Joddski allerede mot neste år før årets festival har gått av stabelen. Lairofestivalen anerkjenner at den norske hiphopscenen har nok å by på, uten å måtte ty til internasjonal drahjelp.
Lairofestivalen 2019 skjer i Bodø 20.-21. september. Les mer HER.
Ledige stillinger
Førsteamanuensis i jazzgitar
Norges musikkhøgskole (NMH)Søknadsfrist:30/09/2024
Førsteamanuensis i jazzpiano
Norges musikkhøgskole (NMH) Søknadsfrist:30/09/2024
Rektor
Asker kulturskoleSøknadsfrist:23/09/2024
Solo Klarinett
Arktisk Filharmoni Søknadsfrist:15/10/2024
Forskningsrådgjevar
Universitetet i BergenSøknadsfrist:20/09/2024