Wolfgang Schmitt

Komplett program for ILIOS Festivalen

Denne helgen bugner Norge av ny, spennende musikk. I Bergen kan du møte Pilota. FM, i Oslo herjer Open Ears, og i Harstad går ILIOS Festivalen inn i sin mest hektiske fase. Her finner du det komplette programmet til sistnevnte.

Kalender

BACH – HAYDN – BACH

03/04/2020 Kl. 19:00

Oslo

Operapub på Røverstaden

15/04/2020 Kl. 20:00

Oslo

JAZZ I SIKTE

17/04/2020 Kl. 20:00

Rogaland

Kroke

17/04/2020 Kl. 19:00

Oslo

Legg til arrangement
Se alle

Fredag 1. F ebruar:

Harstad Kulturhus, Lillesalen, kl. 18.00: Landsdelmusikerne i Nord-Norge: ”Undercurrent”. Tildeling av ILIOS-prisen

Igjen samles kreftene fra Landsdelsmusikerne om en konsert under ILIOS Festivalen. Ensemble Nord fra Alta spiller to klaverkvartetter: Svenske Carin Bartosch komponerte Flucutat nec mergitur (Flyter uten å synke) i 1995 og den irske komposisten Rhona Clarke laget Undercurrent i 2001. Fra Narvik kommer MiN-ensemblet med Vox Balaenae (Hvalens stemme) skrevet av George Crumb i 1971. Her blir det maskerte musikere, samt elektriske og antikke instrumenter. Vox Balaenae har en tredelt form som består av en prolog, en serie variasjoner oppkalt etter de geologiske tidsaldrene, og en epilog. Komposisjonen illustrerer universets historie fra tidenes opprinnelse, gjennom ulike geografiske tidsaldere og frem til nåtiden og fremtiden. Arctimus fra Harstad har valgt ut to verker: Heinz Holliger: Lieder ohne Worte, für violine und klavier. De spiller tre satser. I tillegg skal Arctimus framføre Sigmund Lillebjerkas «Duo Nuovo» for fiolin og cello. På denne konserten deles også ILIOS-prisen ut for første gang. Prisen går til en person eller en gruppe som har betydd mye for å skape eller fremføre ny musikk i landsdelen. Prisen på kr. 20 000,- er gitt av Harstad Profileringspool.

Bill kr. 100,-/ 80,-

Harstad Kulturhus, Storsalen, kl. 20.00: Young Generation II , Heggen v.g. skole Musikk: Arne Dagsvik, Tekst: Arne Garborg, Dramaturgi: Beate Lind. «Haugtussa». Urframføring.

Våren 2001 hadde Arne Dagsvik og Beate Lind, lærere ved Heggen v.g skole, samtaler om hvordan Garborgåret kunne markeres. De bestemte seg for å bruke deler av diktsyklusen Haugtussa, og involvere både drama- og musikklinjen.De to lærerne har tatt bort det tidsmessige i Garborgs tekster, slik at et ungt publikum skal kjenne seg igjen i en tidløs skildring av en ung pikes kjærlighet, svik og kamp. Urfamføringen skjer på ILIOS Festivalen. Heggen og ILIOS har engasjert Jon Halvor Bjørnseth fra «Drivhuset» i dette prosjektet. Han hadde et
meget fruktbart to dagers seminar for elevene i fjor, som resulterte i en glimrende «Young Generation»- forestilling med selvkomponert stoff. Kveldens forestilling er en videreutvikling av Y.G. konseptet.

Bill kr. 100,-/ 80,-

Studentkroa, kl. 22.30 SIRENA: Nada y Todo.

Den danske blokkfløytekvartetten Sirena turnerer i Norden med nordisk musikk i 2002. Programtittelen , «Nada y Todo» betyr «alt eller ingenting». Dels med referanse til kveldens uroppføring, danske Hans Henrik Nordstrøms verk med samme navn, dels til konserten som helhet som spenner over musikk fra den
største stillhet til det voldsomme og ekspansive. Plateselskapet BIS uttaler om Sirena: » Pia Loman, Helle Nielsen, Marit Ernst och Karin Helene Jensen spelar som om de vora siamesiska fyrlingar… .De har den sällsynta gåvan att kunna «sälja» samtida musik, så att deras publik entusiasmeras av en musikk som i andras händer och munnar enbart skulle uppfattas som «svår»… På BIS är vi stolta över att ha givit ut vad vi tror är den bästa innspelning som existerer av samtida musikk för blockflöyts-kvartett».

Bill kr. 50,-

Lørdag 2. Februar:

Lillesalen, kl. 13.00, Young Generation I .

Kom og opplev morgendagens solister, komponister og utøvere i ILIOS Festivalens kanskje mest populære konsert. En energisk, til tider sprudlende konsert-opplevelse med noen av landsdelens unge og yngste aktører i en egen konsert. Vi har utvidet denne konsertformen til to konserter i år. Dette er den «tradisjonelle».

Bill kr. 100,-/ 80,-

Foajeen kl. 14.00: Åpent seminar: Pust, pes, skrik, stønn og noen vakre toner. Med Lene Grenager og Ellen Aagård

Sangeren Ellen Aagård og komponisten Lene Grenager har hatt en rekke forelesninger om moderne stemmebruk. Det er dette de to har som utgangspunkti seminaret med den noe spesielle tittelen. Fri entre!

Lillesalen kl. 18.00: Romansen er død. Leve romansen!

Sangeren Ellen Aagård og pianisten Marianne Haug har tatt for seg norsk musikk for sang og klaver fra det 20. århundret. Mye flott musikk helt fra Fartein Valens verk «Gedichte von Goethe» opus 6 fra 1925-27, til unge Kyrre Sassebo Haaland (f. 1976) som komponerte «The Cubist Break-Up» i 1999. Ellen Aagård har som en av svært få norske sangere konsentrert sin utøvervirksomhet om nyere musikk. Hun har hovedfag fra Norges Musikkhøgskole, hvor hun skrev oppgave om ny norsk vokalmusikk. Ellen har gjestet festivaler i inn- og utland og har vært solist med bl.a. Bergen Filharmoniske Orkester og Ensemble Ernst. Hun samarbeider nært
med en rekke komponister og har fått flere verk skrevet til seg. Marianne Haug har hovedfag i akkompagnement og samspill fra Norges Musikkhøgskole. Hun arbeider nå som distriktsmusiker i Sortland, har gjort flere turneer for Rikskonsertene og turnert i hele Nordland med ulike kammermusikalske program. Marianne er en aktiv
formidler av samtidsmusikk og har arbeidet med bl.a. Ensemble Ernst, MIN-ensemblet og Det Norske Solistkor.. De to utøverne har fulgt hverandre siden de møttes på konservatoriet i Kristiansand.

Bill kr. 100,-/ 80,-

Lillesalen kl. 21.00 , Vefsn-ensemblet: Skulpturlandskap Nordland – en musikalsk dialog

Kari Beate Tandberg og Karsten Brustad har komponert musikk rundt enkeltskulpturer fra Kulturlandskap Nordland, til sammen 16. For hver skulptur er det skrevet ett stykke. I tillegg til levende framføring brukes lydcollager, opptak av naturlyder rundt skulpturene, lyder fra selve skulpturene samt tekster, dikt og fragmenter av intervjuer. Vefsn-ensemblet er et fast profesjonelt ensemble som teller 7 musikere, og har Mosjøen som base. Ensemblet ble startet i 1991, og har drevet svært aktivt innen ny musikk. Mange av orkesterets konserter og
turneer har i sin helhet vært viet ny musikk.

Bill kr. 100,-/ 80,-

Studentkroa kl. 22.30: Prosonic session

DJ Øyvind Borgsø presenterer norsk chill-out musikk, hovedsakelig fra Beatservice og Jazzland.

Studentkroa kl. 23.30: Prosonic session

Omtale fra «Nordlys» (terningkast 6): «Det er tett opp til umulig å la være å danse til den lykkelige rytmefesten til Øyvind Borgsø – verdens gladeste dj, gitarist og keyboardist Gudmund R. Østgård, og den utrolige perkusjonisten Nasra Ali Omar som smashet inn hvert eneste trommeslag med både fore- og
back-hand…Ingen regler gjelder for Prosonic session, trioen opphever alle offsidefeller med sin boblende afrolatinofunkyhouse…Jeg unner alle en aften med Prosonic session. Men husk å tøye ut etterpå.» Prosonic session hadde sin debutkonsert i Tromsø våren 2001 som et resultat av at tre kunstnere med ulik
bakgrunn hadde en felles trang til å forme et partykonsept for danseglade folk. Musikken tar utgangspunkt i noen av vår tids club-produksjoner med vekt på house-beats og inspirasjon fra bl.a. afro-cubansk, reggae og latino-plater. Låtene blir deretter krydret med slagverk, effekter og melodiøse toner på scenen. Besetningen vil for første gang presentere noe av trioens egne produksjoner, der Gudmund og Øyvind står for lyd-collagene og mixene, og Nasra for slagverk. Prosonic session lover høy puls, mye rytmer, presisjon og sjarm.

Bill kr. 50,-

Søndag 3. februar:

Harstad Kirke kl. 11.00 : Gudstjeneste: Wolfgang Schmitt.

Organisten Wolfgang Schmitt kom med ønske om å inkludere gudstjenesten i ILIOS Festivalens program foran forrige festival. Dette ble en ubetinget suksess, også i år blir det samtidsmusikk i Harstad Kirke på festivalens siste dag.

Harstad Kirke kl. 18.00: Harstad Kammerkor og Wolfgang Schmitt med venner

Harstad Kirkes organist, Wolfgang Schmitt, har samlet musikalske venner som Franziska Sielemann, trompet, Ole-Morten Isaksen Larssen på slagverk og Harstad Kammerkor, og satt sammen en konsert med musikk hovedsakelig fra Estland. Han har tatt for seg tre verker skrevet i 1993 og 1994 av Erkki-Sven Tüür (f. 1959), Urmas Sisask (f. 1960) og René Eespere (f. 1953). Alle komponistene har gjort seg bemerket med sin musikk, og spesielt Tüür regnes som en stor musikalsk kapasitet langt utenfor Estlands grenser. Program: Erkki-Sven Tüür: SPECTRUM II for orgel, trompet og perkusjon. Urmas Sisask: URANUS for trompet, orgel, tromme og didgeridoo. René Eespere: Invocatio (1993) for baryton-solo, kor, perkusjon og orgel.

Bill kr. 50,-

Harstad Kulturhus, Storsalen kl. 20.00: Avslutningskonsert: Ensemble Ernst .

Nåværende kunstneriske leder, Thomas Rimul, stiftet Ensemble Ernst i 1995, den gang som et rent studentensemble. Rimul avla Diplomeksamen i direksjon ved Norges Musikkhøgskole våren 1998. Han har arbeidet med flere av Nordens ledende samtidsensembler. Med Ensemble Ernst og andre har han bidratt til
urframføring av et trettitalls verker.Ensemble Ernst har i høyeste grad vist seg levedyktig, og gjort seg bemerket i flere sammenhenger. Ernst har hatt stor suksess med klassikere som Stravinskijs «l´Histoire du Soldat» og Mahlers «Das Lied von der Erde», men også gjennom uroppføringer av en rekke norske verker av bl. a. Per Magnus Lindborg, Jon Øivind Ness, Mark Adderley og Kaare D. Husby. Ernsts formålsparagraf er alltid å spille musikk av minst én nålevende norsk komponist på hver konsert. Utover dette spilles musikk fra det 20. århundre og frem til i dag. Etter konserten under Ultima Festivalen i 1999, skrev Dansk Musiktidsskrift: «Ensemble Ernst overraskede ved at spille på et særdeles højt plan – teknisk såvel som kunstnerisk. Man må håbe, at det kan holdes sammen. Det er nemlig et af de bedste ny musikensembler i Norden

Bill. Kr. 100,-/ 80,-.

Studentkroa, kl. 22.30: Bjørn Henning Andreassen og Bjørn Lasse Skalle

Bjørn Lasse Skalle og Bjørn Henning Andreassen har laget en forestilling med utgangspunkt i en skoleforestilling for ungdomsskoletrinnet. Etter hvert som konserten har tatt form, viser det seg at full fart og mye action er kriterier som passer for alle aldersgrupper. Forestillingen er satt sammen av musikk fra
1960-tallets avantgardestil fram til uroppføring av Helge Sundes verk for to tromboner og tape. Bjørnene boltrer seg i musikk med sterke uttrykk, visuelle spasmer og glidende overganger. Det blir lite kakespising: Etter flere solonummerblir det sammenslåing av bjørnelagene, som ender opp i en duell hvor vi får se EN seierherre: PUBLIKUM. Produksjon: Liv Kari Antonsen.

Fredrik Högberg kommer dessuten til festivalen med en fersk kortfilm, som på festivalens siste dag vises i Norge for aller første gang.

Omtalene er hentet fra ILIOS festivalens egne programsider.

Stillinger

Stipendiat i musikk

Universitetet i Stavanger

Kantor/organist – 100%

Kongsberg kirkelige fellesråd

Kantor – 50%

Kongsberg kirkelige fellesråd

Kantor/ organist

Gloppen kyrkjelege fellesråd

Forskningsbibliotekar

Nasjonalbiblioteket

Hold deg oppdatert

Meld deg på vårt nyhetsbrev