Ircam ligger i Pompidou-senteret i Paris, og ble stiftet av komponisten og dirigenten Pierre Boulez som et senter for utvikling av moderne musikk. I fjor startet senteret opp Agora-festivalen, og i år gjør BIT 20 Ensemble to konserter – som de første norske ensemblet på Ircam noensinne.
– Ircam er uten sammenligning den viktigste arenaen for oss som jobber med samtidsmusikk, der settes både dagsorden og trendene innen samtidsmusikken. For oss er dette absolutt et svært spennende og inspirerende høydepunkt, sier Stein Olav Henrichsen, BIT 20s kunstneriske leder.
Fredag 15. juni gjør BIT 20 to etterfølgende konserter på Ircam sammen med parisbaserte Ensemble Court-circuit. Klokka 19 framfører BIT 20 Rolf Wallins «Boyl», for øvrig et bestillingsverk til Ircams eget Ensemble Intercontemporain, argentinsk-franske Martin Matalons bestillingsverk «Trame IV» og festivalkomponisten Marc-André Dalbavies «Tactus». Klokka 21 framfører BIT 20 den amerikanske minimalisten Steve Reichs halvtimelange «Different Trains».
– Før Agora-festivalen har Ircam-scenen nesten utelukkende vært forbeholdt senterets eget Ensemble Intercontemporain – som sammen med Ensemble Modern er Europas to eneste helprofesjonelle samtidsmusikkensembler. Men nå håper vi til og med å slippe til på Ircams faste konsertserie med en konsert med større grad av nordiske innslag. De kommer til å utvide konsertserien med flere ensembler, og vi har allerede vært i diskusjon rundt et mulig repertoar
Et tema for årets Agora-festival er USA, nærmere bestemt amerikansk påvirkning av Europa, og BIT 20 håpet lenge også å få presentere norske komponister som Gisle Kverndokk og Rune Rebne – som Henrichsen ser på som amerikansk-inspirerte.
– Selv om vi har spilt i Paris i fem år er vi fortsatt for et mindre kjent ensemble for publikum, og derfor var det viktig å presentere musikk som publikum kjenner til. Vi må kjøre fram ensemblet først, så får den norske musikken følges opp ved neste anledning. Problemet vårt er vi aldri får anledning til å bygge opp et stort og fast repertoar av musikk, for i Norge vil de få spillestedene som fins hele tiden ha forskjellig profil – slik at vi ofte bare får framført et innøvd stykke en gang.
Nå som BIT 20 har nådd målet om å spille på Ircam, hva står da for tur? Henrichsen forteller at målet nå er å søke mot USA og Asia, samtidig som ensemblet drømmer om en internasjonal platekontrakt.
– Vi har på en måte erobret Europa allerede, og har opparbeidet en base i Paris. Vi gjør snart en opera i London, skal tilbake til London for en konsert i desember og får flere invitasjoner fra Wien og Berlin. Nå er det kanskje på tide å komme seg ut av Europa.
– Vi drømmer også om å følge opp konsertsuksessen med internasjonale plateutgivelser, slik at vi kan gi ut en plate med internasjonalt repertoar. I Norge får vi gitt ut plater med norske komponister takket være støtte fra Norsk Komponistforening og Norsk kulturråd, men får å nå et publikum i utlandet er det også viktig at vi spiller et repertoar folk kjenner. Vi har vært i kontakt med flere større utenlandske plateselskap, men problemet er at salget av samtidsmusikk er såpass lavt at ensemblet må være med å delfinansiere utgivelsen – og det har vi foreløpig ikke råd til.
Et annet problem for BIT 20 er at flere av medlemmene har stillinger i orkestre i Bergen, som for eksempel Bergens Filharmoniske Orkester. Dette fører til at Henrichsen må si net til flere fristende forespørsler.
– BBC tilbød oss å spille inn radioproduksjoner med norsk musikk over en hel uke. Men vi måtte dessverre si nei fordi flere av musikerne ikke var tilgjengelige.
BIT 20 Ensembles konserter i Paris er en del av ensemblets EU-støttede samarbeidsprosjekt «Projet Fondation 3, 2000», der BIT 20 Ensemble samarbeider med franske Ensemble Court-circuit og tyske Ensemble Recherche om å bestille nye verk av komponister fra de respektive land.
PS! Agora 2001 foregår 13.-22. juni. Mer info finner du her.

Vossa Jazz-sjefen slutter
Daglig leder i Vossa Jazz, Roger Urhaug, har sagt opp etter knapt et år.

Hvor brenner det, Egon Holstad og Sigurd Elgenes?
Hvor er musikkjournalistikken på vei? Hvordan imøtekommer vi en stadig mer uforutsigbar fremtid? Hva kjennetegner god anmelderkunst? Her er spalten for deg som vil høre mer om de store spørsmålene i musikkbransjen.

Fest i klangfargerike med forstyrrande ubehag og lågfrekvent stille
Ballade jazz: Superspreder har naila det på si andre plate, Geir Sundstøl feirer ti år som soloartist, vi får klangleg skulptur frå Sofa, og orkestrert stille frå Bristol.

Norsk premiere på "Elja" med Kronos Quartet og Benedicte Maurseth
Verdenskjente Kronos Quartet inntar Oslo for norsk premiere på verket "Elja" under årets Ultima.

Jazzfest Trondheim: Festivalens høydepunkt og alltid overraskende
– Det som særpreger Trondheim Jazzorkester, er at du aldri vet hva du får. Og det er jo det jazz handler om, å bli overrasket, skriver Trygve Lundemo etter siste ukes Jazzfest i Trondheim.

Færre søkere til estetiske linjer på videregående: – Det oppleves for usikkert å velge den retningen
Flere fylker og kommuner legger ned estetiske linjer på videregående, og i takt med dette går søkertallene til disse linjene ned. Periskop og Ballade har forsøkt å finne ut av årsaken til hvorfor færre ungdommer søker seg til estetiske fag.