Onsdag 9. mai reiser Frøy til USA hvor hun skal delta på festivalen Women in Jazz i Washington DC. Hun skal blant annet spille på jam fredag 11.mai med Joyce DiCamillo Trio. Konserten overføres live på internett kl 18.30 – 20:30 (norsk tid) på http://kennedy-center.org/millennium
— Det er en ganske stor og anerkjent festival, så det blir nok en hel del folk som skal delta på denne jammen. Ellers har jeg en svær liste over folk jeg skal møte der borte, så jeg tror det kan bli et bra opphold.
Frøy skal i løpet av oppholdet ta timer hos Bill Evans, Dave Liebman og Joe Lovano, og skal være i Washington DC og i New York fra 9. mai til 21. mai.
— Det er mulig Liebman er på turné, så da blir det vel en annen. Men det skal bli interessant å treffe Bill Evans, som jo har spilt med Miles Davis, og mye til.
Frøy regnes n meget allsidig saksofonist og komponist, og hun har master-grad i musikk og lyd-design for interaktive media fra Middelsex University i London i tillegg til Bachelor-grad i utøvende saksofon (jazz, klassisk og verdensmusikk) fra Birmingham Conservatoire. Hun har også studert tango i ett år ved det nasjonale konservatoriet i Buenos Aires.
I fjor fikk hennes prosjekt «Katalyze» hederlig omtale i den internasjonale multimedia-konkurransen Emma Foundation, som ett av to prosjekter. Du finner mer om dette her. Hun har også skrevet musikk for Norsk Folkemuseums internettutstilling om ungdom og klær.
Frøy spilte søndag 6.mai på Cordial i Oslo med Freddy Augdal og Roger Williamsen.
— Vi er helt fresk som trio, så dette var vår første konsert. Vi jobber med mine låter, og fikk folk med oss, så dette har jeg lyst til å ta videre. Det er flinke folk jeg har fått med meg. Ellers håper jeg å få satt opp et eget tangoensemble, der vi kan gjøre våre egne utgaver av tangoklassikere.

Hvordan løfte kunstnerisk forskning fra marginalisering til vitenskapsdiskurs?
Er kunstnerisk forskning moden og klar for å tre inn i en vitenskapelig diskurs? Hvis ikke, er jeg redd den er på vei inn i en (muligens noe selvforskyldt) marginaliseringsprosess, skriver Henrik Holm.

Storsatsing på kultur i hele Norge: – Har du en god idé, vil vi høre fra deg, sier daglig leder i Kulturrom
Regjeringen styrker Kulturrom med hele 21 millioner kroner – det største tilskuddet siden oppstarten.

Tid og kunstnerliv: Korpsbevegelser
Akkurat som i 1989 er det like før det vil kry av uniformer, marsjhefter og bandolærer. Korpsbevegelser er å gjenta seg selv, år etter år. Gjentakelsene er tradisjon. Tradisjon er kultur. Kultur er musikk. Og musikk er korpsbevegelse.

Vossa Jazz-sjefen slutter
Daglig leder i Vossa Jazz, Roger Urhaug, har sagt opp etter knapt et år.

Hvor brenner det, Egon Holstad og Sigurd Elgenes?
Hvor er musikkjournalistikken på vei? Hvordan imøtekommer vi en stadig mer uforutsigbar fremtid? Hva kjennetegner god anmelderkunst? Her er spalten for deg som vil høre mer om de store spørsmålene i musikkbransjen.

Fest i klangfargerike med forstyrrande ubehag og lågfrekvent stille
Ballade jazz: Superspreder har naila det på si andre plate, Geir Sundstøl feirer ti år som soloartist, vi får klangleg skulptur frå Sofa, og orkestrert stille frå Bristol.