Hopp til innhald
Wimp

Vil vokse videre

WiMPs eier Aspiro ser sterk økning i omsetningen så langt i 2011. Neste år lanseres tjenesten i Europas største musikkmarked, Tyskland.

Fra november eier Aspiro Music 100 % av den norske strømmetjenesten WiMP, etter at selskapet til Platekompaniet.

Les også:

Tallene etter tre kvartaler, før selskapet overtok aksjene fra Platekompaniet, viser at Aspiro Musics omsetning økte med 154 % sammenlignet med 2010, noe som tilsvarer 79,4 millioner svenske kroner. Den store majoriteten av denne omsetningen kommer fra WiMP.

— Vi er kjempefornøyd med det. Vi tror fortsatt at dette bare er starten. Det er ennå ikke slik at hele Norges befolkning bruker strømmetjenester, sier administrerende direktør Gunnar Sellæg i Aspiro.

Aspiro foreløpig opererer ikke oversikter over abonnenter per land, eller hvor mye av omsetningen som kommer fra hvilke land. Selskapet har nå 350 000 abonnenter totalt, og leverer tjenester i Danmark, Sverige og Portugal, i tillegg til Norge.

I følge Aspiros delårsrapport er det i Norge brukerveksten er størst.

Les også:

Til Tyskland uten partner
Nå skal WiMP ekspandere videre. Det er inngått intensjonsavtaler i Irland og Benelux-landene, og fra 1. kvartal 2012 blir WiMP å finne som betaversjon i Tyskland.

Sellæg kan ikke si noe om målsetninger og forventninger om antall på tyske abonnenter ettersom Aspiro er et børsnotert selskap, men selskapet går inn i Tyskland med «ambisjoner om å bli en reell aktør».

— Vi har ingen partner der ennå, men vi har bestemt oss for å gå ut i en betaversjon tidlig første kvartal. Vi har ikke ennå satt en dato for når vi går ut kommersielt. Strømming har ikke kommet langt i Tyskland. Det er egentlig bare i Norge og Sverige dette har kommet veldig langt. Tyskland er det største musikkmarkedet etter USA og Japan, men er et umodent marked i forhold til Skandinavia, og har et enormt potensial, sier Sellæg.

Ledige stillinger

Ledige stillinger

Relaterte saker

Wimp

Platekompaniet inn i Aspiro

Bytter andelen i WiMP mot aksjer i Aspiro.

Erik Brataas

Styrmannen

Erik Brataas er valgt inn i styret til den store interesseorganisasjonen Merlin. Der skal han fortelle små musikkselskaper fra hele...

Året det var så bratt

De samlede inntektene fra digitalt og fysisk salg øker med 25%, takket være eksplosiv økning i strømmeinntekter.

Spotify Logo svart/hvit

Sterk sluttspurt

Spotify har fått 7 millioner nye brukere siden september, og går inn i 2012 med 2,5 millioner betalende abonnenter.

Ministry of Sound

Stor samarbeidspartner

Phonofile har underskrevet avtale med Ministry of Sound.

Beat.no

Tar opp kampen med WiMP

Strømmetjenesten Beat.no satser på gjennombrudd i 2012.

Flere saker

Hilde Louise Asbjørnsen og Guro von Germeten

Vinterjazzfestival i frisk vårpust: Står stødig blant store stjerner

Vinterjazzfestivalen i Fredrikstad har i sitt tiende år navn som John Scofield, Jesus Molina, Theo Katzman, Stian Carstensen og Silje...

Linda Hofstad Helleland Foto: Thomas Haugersveen

Åndsverkloven utsettes

Partiene på Stortinget skal ha kommet til enighet om at behandlingen av åndsverkloven utsettes til etter valget.

Morten Lindberg

Endelig Grammy til Morten Lindberg

Produsenten med verdensrekord i Grammy-nominasjoner fikk endelig sin egen pris.