
Skal vi lovfeste Hillestads inntekt?
INNLEGG: Norske forbrukere har vært med på å snu den selvforskyldte, negative trenden musikkbransjen har vært i, skriver Forbrukerrådet.
Dette er en replikk til Erik Hillestads innlegg «[link id=67667 title=»Vi trenger en musikklov«]«. Red. anm.
Erik Hillestads fortsetter korstoget mot fremskritt og fremtid, hvor det viktigste tilsynelatende er å lovfeste at Hillestad og deler av musikkbransjen skal tjene penger – og da helst med utgangspunkt i de gyldne CD-årene.
I [link id=67667 title=»Hillestads svar»] på [link id=67666 title=»Forbrukerrådets innlegg»] mot en musikklov, ser Hillestad ut til å ha glemt at noe av utgangspunktet for disse debattinnleggene; det faktum at andelen norsk musikk synker til tross for at strømme- og nedlastingstjenestene nå kompenserer for fall i CD-salget.
Les også: [link id=67658 title=»Vil ha musikklov«]
— Behandler kunder som pariakaste
Når da premisset for å desavuere undertegnedes poeng er “at det er innlysende at en forbruker gjerne vil ha mest mulig gratis”, settes resten av innlegget til Hillestad i et riktig lys.
Norske forbrukere betaler gjerne for musikken de hører på, men kanskje ikke på den musikken Hillestad ønsker?
Følg musikkdebatten: Ballade på Facebook
Norske forbrukere har vært med på å snu den selvforskyldte, negative trenden musikkbransjen har vært i.
Musikkbransjen kan ikke være tjent med at folk som Hillestad som fortsetter å behandle kundene sine som en pariakaste. Vi betaler for musikken vi bruker, og det kan vel ikke være en dårlig ting?
Les også: [link id=67665 title=»Må fronte norsk«]
— Ikke forbrukers problem
Hillestad klager også på manglende konkurranse i musikkbransjen, men ønsker samtidig en lov som er en dispensasjon fra regler som skal sikre god konkurranse.
Så lenge norske forbrukere betaler for musikk, og med glede, burde Hillestad og Ragnar Bjerkreim i NOPA se like mye innover som utover.
At deler av bransjen ikke tjener like mye penger som man en gang gjorde er ikke nødvendigvis forbrukernes problem.
Thomas Nortvedt er fagdirektør for digitale tjenester i Forbrukerrådet.
Ledige stillinger
Daglig leder
Dokkhuset Scene asSøknadsfrist:15/03/2025
Jobb med musikk i Brasil og Malawi!
JM NorwaySøknadsfrist:02/03/2025
Kunstnerisk plansjef
Trondheim Symfoniorkester & OperaSøknadsfrist:12/03/2025
Orkesterregissør
Oslo-filharmonienSøknadsfrist:23/02/2025
Daglig leder
Trondheim JazzfestivalSøknadsfrist:24/02/2025