Digitale formater selger for første gang mer enn fysiske på verdensbasis

Det viser IFPI Global Music Report 2016.

Kalender

Operagalla

09/08/2020 Kl. 19.00

Oslo

Opera Soirée

14/08/2020 Kl. 19.30

Viken

Cantango på Gamle Raadhus Scene

02/09/2020 Kl. 19:00

Oslo

El Muro Tango & Inés Cuello

19/09/2020 Kl. 20.00

Oslo

Legg til arrangement
Se alle

IFPI Global Music Report 2016 ble sluppet i dag. Den viser at det globale musikkmarkedet vokste med 3,2 prosent fra 2014. Og for første gang selges det mer musikk digitalt enn i fysiske formater.
Digitale salg står nå for 45 prosent av musikksalget, mot 39 prosent salg av fysiske produkt.
Digital nedlasting står for rundt 20 prosent av bransjens inntekter. Formatet falt imidlertid med 10.5 prosent, noe som er en større nedgang enn fallet året før.
Fysiske format fortsetter også å falle, men saktere enn hva som har vært tilfellet de senere årene. Nedgangen i 2015 var på bare 4,5 prosent, mot nær det dobbelt året før.
Den store vinneren i markedet er strømming. Strømmesalget viser en vekst på 45,2 prosent, og veier med dette opp for inntektsnedgangen for digital nedlasting og fysiske format. Strømmeinntektene står nå for 43 prosent av det digitale salget. Og antall premium-brukere har gått opp fra 41 millioner i 2014 til 68 millioner premium-abonnenter i 2015.
Veksten i strømmetjenestene er dermed sterkt bidragende til at musikkindustrien altså hadde reel vekst for første gang på nesten to tiår.
Men også inntekter fra rettigheter i forbindelse med bruk av innspilt musikk i andre medier kunne vise til økning. Veksten var på 4.4 prosent, og slike inntekter står nå for hele 14 prosent av de totale inntektene i bransjen.
Les hele rapporten her

Stillinger

Kantor/ kyrkjemusikar

Gloppen kyrkjelege fellesråd

Produsent

Riddu Riddu Festivála

Produsent

Kulturfabrikken Sortland KF

Programsjef

Bodø2024 IKS

Festivaldirektør

Nordland Musikkfestuke

Hold deg oppdatert

Meld deg på vårt nyhetsbrev