
Digitale formater selger for første gang mer enn fysiske på verdensbasis
Det viser IFPI Global Music Report 2016.
IFPI Global Music Report 2016 ble sluppet i dag. Den viser at det globale musikkmarkedet vokste med 3,2 prosent fra 2014. Og for første gang selges det mer musikk digitalt enn i fysiske formater.
Digitale salg står nå for 45 prosent av musikksalget, mot 39 prosent salg av fysiske produkt.
Digital nedlasting står for rundt 20 prosent av bransjens inntekter. Formatet falt imidlertid med 10.5 prosent, noe som er en større nedgang enn fallet året før.
Fysiske format fortsetter også å falle, men saktere enn hva som har vært tilfellet de senere årene. Nedgangen i 2015 var på bare 4,5 prosent, mot nær det dobbelt året før.
Den store vinneren i markedet er strømming. Strømmesalget viser en vekst på 45,2 prosent, og veier med dette opp for inntektsnedgangen for digital nedlasting og fysiske format. Strømmeinntektene står nå for 43 prosent av det digitale salget. Og antall premium-brukere har gått opp fra 41 millioner i 2014 til 68 millioner premium-abonnenter i 2015.
Veksten i strømmetjenestene er dermed sterkt bidragende til at musikkindustrien altså hadde reel vekst for første gang på nesten to tiår.
Men også inntekter fra rettigheter i forbindelse med bruk av innspilt musikk i andre medier kunne vise til økning. Veksten var på 4.4 prosent, og slike inntekter står nå for hele 14 prosent av de totale inntektene i bransjen.
Les hele rapporten her
Ledige stillinger
Produsent
Opera Østfold Søknadsfrist:07/01/2024
Daglig leder
Trondheim CallingSøknadsfrist:11/12/2023
Direktør for Kristiansand Symfoniorkester
Kilden teater og konserthusSøknadsfrist:10/01/2024
Kultursjef
Ål kommuneSøknadsfrist:11/12/2023
Arrangørfaglig rådgiver
Norske KulturarrangørerSøknadsfrist:11/12/2023