Det er stort fokus på musikk når bokmessa i Frankfurt nå er i gang. Satsingen mot Tyskland bærer frukter, konstaterer Music Norway, som har gitt Ballade en sniktitt i tallene.

Jenny Hval framførte verket "The Practice of Love" under bokmessa i Frankfurt, © Thomas Kolbein Bjørk Olsen, Berlinkontoret

– Dette er ikke lenger bare en bokmesse, men også en musikkmesse, sa Kathrine Synnes Finnskog i sin korte, improviserte åpningstale onsdag kveld. Den norske ambassadøren satt fast i trafikken og rakk ikke frem i tide til åpningen av NORSK-festivalen på Künstlerhaus Mousonturm, som arrangeres parallelt med bokmessa denne uka.

Fra venstre: Markus Guardian fra Künstlerhaus Mousonturm, Marit Ingvill Sande fra NORLA og Kathrine Synnes Finnskog fra Music Norway ønsket velkommen i fravær av den norske ambassadøren, © Thomas Kolbein Bjørk Olsen, Berlinkontoret

Hun takket også Markus Guardian, som har stått for bookingen til festivalen, og Marit Ingvill Sande fra NORLA, som begge sto ved hennes side.
– Takk til Markus for alle turene han har tatt til Norge for å utforske norsk musikk, og takk til NORLA for å føre disse kulturfeltene sammen, sa Music Norway-direktøren.

På tirsdag tjuvstartet festivalen med Motorpsycho, mens Jenny Hval, Sandra Kolstad og Hanne Hukkelberg spilte konserter på den offisielle åpningen onsdag kveld. Det var fullt kulturhus, med både litteratur- og musikkfolk som kom innom etter at bokmessa stengte dørene for dagen.

NORSK-festivalen er en naturlig møteplass på kveldstid under bokmessa i Frankfurt, © Thomas Kolbein Bjørk Olsen, Berlinkontoret

Tysk initiativ
– At NORSK-festivalen oppstod er delvis en effekt av langsiktig arbeid mot det tyske markedet, forteller Jonas Vebner i Music Norway. Han understreker at festivalen er et tysk initiativ og gjennomført med støtte fra NORLA, mens Music Norway kom inn som en rådgivende part et stykke ut i prosessen.

Noen av artistene har søkt reisestøtte fra Music Norway, men disse tilskuddene forvaltes av et eksternt fagutvalg mens Music Norway administrerer ordningen.

– Markus Guardian, kurator for festivalen, har vært med på flere delegatprogram i Norge i regi av Music Norway og andre partnere som strekker seg helt tilbake til 2017. Det har styrket hans engasjement rundt norsk musikk, og gjort det mulig for han å sette opp en festival som speiler noe av det beste vi har i hver sjanger, legger Vebner til.

Møteplass NORSK-festivalen under bokmessa i Frankfurt, © Thomas Kolbein Bjørk Olsen, Berlinkontoret

På programmet for resten av uka finner man navn som Todd Terje, André Bratten, Ketil Bjørnstad, Mari Kvien Brunvoll, Arve Henriksen/Eivind Aarset/Jan Bang/Erik Honoré, Eplemøya Songlag & Raabygg og Kristin Asbjørnsen. I tillegg blir det slam-poesi med Anna Kaisa Partapouli, Roskva Koritzinsky og Jeaninne Masika Lukusa.

Tredoblet på fem år
Vebner peker på at TONO-inntektene fra Tyskland har tredoblet seg de siste fem årene, og mener det er et konkret eksempel på at målbevisst arbeid har gitt resultater. Men også Norway2019-satsingen opp mot bokmessa, hvor mesteparten av kruttet ble brukt på Jazzahead, bærer moden frukt. Når Frankfurt er unnagjort vil Music Norway publisere en rapport, men Vebner deler allerede nå noen tall med Ballade som oppsummerer Bremen-besøket i april:

– 120 norske musikere spilte 27 konserter for over 12000 publikummere. Artistene fikk 80 internasjonale medieoppslag med gjennomgående gode anmeldelser. 67 nye spilleoppdrag ble bekreftet fra bransjeaktørene direkte på messen, mens 147 tentative avtaler er inngått. Nærmere tusen møter ble gjennomført av norsk tilreisende bransje, og samme gjeng melder om 700 nye relevante kontakter totalt. Det må kalles en suksess, mener Vebner.

På hjemmebane i Tyskland
Både Hanne Hukkelberg og Sandra Kolstad, som begge har bodd i Tyskland i en årrekke, gjør flere opptredener i løpet av bokmessa. Hukkelberg spilte på åpningen av den norske paviljongen på tirsdag.

Hanne Hukkelberg på scenen i Künstlerhaus Mousonturm, © Thomas Kolbein Bjørk Olsen, Berlinkontoret

– Det var en ganske annerledes konsert hvor det bar preg av at det var en åpning, med kronprinsparet og statsministeren. Det var mest fokus på festen, og vi kom litt i bakgrunnen for mingling og prat. Men vi var forberedt på det. Kronprinsen kom bort etterpå for å beklage at det var en så «tøff crowd» å spille for, ler Hukkelberg.

Hun tror det kan se bra ut på CV’en å ha gjort disse jobbene i forbindelse med bokmessa når hun skal jobbe videre i Tyskland, et marked hun satser på, og kjenner godt fra før.

Kommunist!
Sandra Kolstad lanserte nylig plata Elv på himmelen, hvor hun har tonesatt 12 dikt av Jon Fosse. Da forfatteren hadde boklansering på messa var det naturlig at Kolstad spilte på den. Hun skal også fremføre bestillingsverket The Politics of Emotion, som hun har laget sammen med forfatterne Maria Kjos Fonn, Lone Aburas og Kayo Chingonyi til Litteraturhuset i Oslo, to ganger i Frankfurt og én i Berlin.

Sandra Kolstad spilte på åpningen av NORSK-festivalen, © Thomas Kolbein Bjørk Olsen, Berlinkontoret

– Hva tenker du om Tyskland som marked for din del fremover?
– Jeg tenker minst mulig på marked. Er kommunist jeg vet du!

Kolstad ler, og forteller at hun har hatt så mye på gang i det siste, med litteraturprosjektene, teater, soloplata Burning Love og en rekke nye ting hun ikke kan fortelle om enda, at hun ikke har hatt tid til å tenke strategisk.

– Men jeg har bodd så mye og spilt så mye i Tyskland så for meg føles det bare veldig hyggelig å være tilbake.

– Tyskland er og blir et av norsk musikklivs viktigste eksportmarkeder.

Elektronisk avslutning
I Norge har det blitt debattert om det er verdt å bruke 53 millioner kroner på bokmessa. Hvorav litt over halvparten av beløpet dekkes av staten. Flere i bokbransjen har stilt seg kritiske til det.

– Hvor mye brukes på musikken, og hvem betaler for den, Jonas Vebner?
– Musikkdelen knyttet til akkurat gjestelandsfokuset består av flere deler, og er i hovedsak finansiert over NORLAs budsjett. Norsk Jazzforum og Music Norway har for eksempel bidratt med 201.708 kroner til Jazzahead. I den forbindelse søkte Norsk Jazzforum Norway2019-prosjektet om kulturmidler, og fikk tildelt ca 300.000 kroner. I Frankfurt bruker vi i hovedsak midler på en avslutningsfest vi gjør sammen med respekterte lokale partnere som Museum of Modern Electronic Music og AtelierFrankfurt, forteller han.

Bilde fra Jenny Hvals nye album og konsept, “The Practice of Love”, i Frankfurt, © Thomas Kolbein Bjørk Olsen, Berlinkontoret

Dokumentaren «Northern Disco Lights», som tar for seg historien om fremveksten av den norske klubb- og dansemusikkscenen, skal blant annet vises. Og Smalltown Supersounds 25-årsjubileum skal markeres blant annet med en boklansering og en Kim Hiorthøy-utstilling.

– Labelsjef Joakim Haugland skal spille på avslutningsfesten, i tillegg til et knippe av Norge og Frankfurts sterkeste DJ-profiler, fra Prins Thomas og Karima F til Ludwig Röhrscheid. Arrangementet har allerede blitt omtalt som månedens fest i viktige Journal Frankfurt, og arrangøren regner med at mellom 1500 og 2500 folk kommer. Vi bruker ca 40.000 kroner på dette, og opplever at vi har fått mye for pengene. Vi kan styrke historiefortellingen rundt de sjangrene som opplever mest oppmerksomhet internasjonalt på en arena som samler tyske og internasjonale kulturmedier samt andre viktige beslutningstakere, sier Vebner, og legger til:

– Tyskland er og blir et av norsk musikklivs viktigste eksportmarkeder.

Ballade har gjennom 2019 dekket markeringene av norsk kunst og kultur i Tyskland: Norsk filmmiljø på Det europeiske filmmarkedet under Berlinalen i februar, da Ballades fokus var på komposisjon av musikk til film; Norge som hovedland under verdens største jazzmønstring og -festival, Jazzahead i Bremen i april, og nå under den store bokmessa i Frankfurt. Følg med her på Ballade for mer stoff fra Frankfurt, og se “Relaterte saker” i venstre marg for et utvalg saker knyttet til årest internasjonale markering av norsk musikk, kunst og kultur.

Publisert:

Del: